به نقل از مارینتایمز، گروه تروریستی داعش به زودی نیش تمساح ۲۷ ساله آمریکا را میچشد. کشتی واسپ پس از ۱۱ سال به همراه دو کشتی دیگر در خاورمیانه مستقر میشود و به میدان جنگ باز میگردد.
این ناو جنگی ۲ هزار سرباز و تفنگدار دریایی را برای مبارزه ۶ ماهه با گروه تروریستی داعش حمل میکند. کاپیتان و فرمانده این کشتی – اندی اسمیت- در این خصوص میگوید: «ما به آن سر دنیا میرویم و سلاح و جنگنده با خود میبریم. این تصور که با کسی وارد جنگ نمیشویم، سادهلوحانه است. ما این سلاحها را برای مقابله با داعش میبریم.»
واسپ را میتوان بزرگترین کلاس ناو ابی خاکی دنیا دانست
تغییراتی در کشتی واسپ صورت گرفته که قابلیتها یآن افزایش یافته و آماده حمل سربازانی شده که اغلب آنها هرگز جنگ را تجربه نکردهاند. البته این افراد برای مبارزه گروهی در شهر آموزش دیدهاند و از آمادگی کامل برخوردارند.
wasp در لغت به معنی زنبور میباشد. این کلاس ازناوها اولین آبی خاکیهایی بودند که به طور همزمان برای هواپیمای AV-8B Harrier II و هاورکرافت LCAC به صورت تخصصی طراحی و ساخته شدند. ساخت سه فروند از این غولهای بی شاخ و دم به طور متوسط برای هر فروند۷۵۰ میلیون دلار برای ایالات متحده خرج داشته است، به همین جهت یکی از گرانترینها در این کلاس میباشند.
واسپ کلاسها پلت فرم خود را ازناوهای آبی خاکی کلاس Tarawa که قدیمی تر از کلاس wasp میباشند به ارث برده است، اما با تغییراتی به این صورت که پل کشتی دو طبقه پایینتر از عرشه پروازی است و قسمت هایی از قبیل: مرکز فرماندهی، قسمت کنترل و قسمت ارتباطات در جایی قرار دارند که پرواز برای بالگردها مناسب باشند.
این کلاس توانایی حمل انواع بالگردها از کبرا گرفته تا سی استالیون و هیویی و سی هاوک و همچنین حمل هواپیمای عمود پرواز هارییر را تا ۸ فروند به صورت نرمال و تا ۲۰ فروند در حالت بارگیری کامل را به واسطه وجود ۹ نقطه برای فرود و پرواز بالگرد و دو آسانسور دارد.
مشخصات
ورود به خدمت: ۱۹۸۵
خدمه: ۱۲۰۸ نفر
طول: ۲۵۳.۲ متر
جابه جایی در حالت فول: ۴۱۱۵۰ تن
سرعت: ۲۲ گره دریایی
برد: ۱۷۵۹۴ کیلو متر با سرعت ۱۸ گره دریایی
نیرو محرکه: دارای ۲توربین بخار هر کدام به توان ۷۰۰۰۰ اسب بخار
ناوهای فوق میتوانند در نقش بیمارستانی نیز عمل کنند و با ۶۰۰ تخت خواب و ۶ اتاق عمل کاملا مجهز به پشتیبانی مجروحین شتافته و آنها را در محل درگیری مداوا کنند. کلاس واسپ جایگزین کلاس تاوارا شد که اولین آن در سال ۱۹۸۵ و آخرین کلاس wasp در سال ۲۰۰۸ تحویل نیروی دریایی ایالات متحده شدند. آخرین فروند این کلاس USS Makin Island نام دارد که یکی از پیشرفتهترین کشتیهای آبی خاکی حال حاضر میباشد.
ناو هشتم از این کلاس ( USS Makin Island (LHD-8 در سپتامبر سال ۲۰۰۶ به آب انداخته شد و نیروی دریایی آمریکا در نوامبر سال ۲۰۰۸ از کارخانه سازنده تحویل گرفت و به طور رسمی از سال ۲۰۰۹ وارد خدمت شد. سازنده این ناو ، شرکت کشتی سازی Ingalls بود که در سال ۲۰۰۵ از توفان معروف کاترینا دچار خسارات فراوان شد. ولی امروزه به کار عادی خود ادامه میدهد. در این ناو تغییرات قابل توجهی نسبت به هفت ناو قبلی صورت گرفته است که به طور مختصر به آن میپردازیم.
اولین تغییر مربوط به جایگزینی توربینهای بخار با توربینهای گازی میشود. (توربین گازی به جای استفاده از بخار آب از هوای داغ استفاده میکند و همچنین هزینه نگهداری توربین گازی از توربین بخار کمتر است و توربین گازی عمر بیشتری هم دارد). این توربین پیشرفته ساخت شرکت Northrop Grumman و با نام LM2500+ میباشد. دومین تغییر مربوط به اضافه کردن سیستم اطفا حریق آبافشانی میشود. سایر تغییرات مربوط به سیستمهای الکتریکی و کنترلی ناو و حتی پروانه میشود که کلاً تعویض شدند. تمامی این تغییرات باعث کاهش نیروی انسانی و هزینههای جاری در این ناو شد.
ناوهای فعال و محل خدمت
LHD-1) USS WASP) در بندر نورفولک
LHD-2) USS ESSEX) در بندر ساسبو در ژاپن
LHD-3) USS KEARSARGE) در نورفولک
LHD-4) USS BOXER) سان دیگو
LHD-5) (USS BATAAN) در نورفولک
LHD-6) USS BONHOMME RICHARD) سان دیگو
LHD-7) USS IWO JIMA) در نورفولک
LHD-8) USS Makin Island) در سان دیگو
تسلیحات WASP
لانچرهای MK 29 برای NATO SEA SPAROW
۳ قبضه MK 15 فالانکس ۲۰ م م
۸ قبضه تیربار MK 33 کالیبر ۵۰.
سیستم CHAF ( پارزیت انداز ) از نوع AN/SLQ-49
سیستم پرتاب اژدر AN/SLQ-25 NIXIE
سیستمهای الکترونیکی و رادار
سیستم EW از نوع AN/SLQ-32(V)3
یک رادار اکتشافی AN/SPS-48
یک رادار اکتشافی AN/SPS-49(V)7
یک رادار AN/SPS-64
یک رادار AN/SPS-67
سیستم رهگیری / اکتشافی AN/SYS-2
سیستم هدف یابی MK23
سیستم کنترل آتش MK 91
سیستم کنترل آتش CHAF MK36
دیدگاهتان را بنویسید