×

رئیس کل بازرسی گیلان: مسئولان با یک تصمیم انقلابی به سلامتی مردم توجه ویژه کنند

  • کد نوشته: 20641
  • ۱۳۹۶-۰۶-۱۳
  • 55 بازدید
  • ۰
  • رئیس کل بازرسی گیلان با بیان اینکه اعتبارات لازم در بخش محیط زیست به گیلان تخصیص داده نشده است، تصریح کرد: کسانی که صاحب اختیارات هستند یک تصمیم انقلابی برای پسماند گیلان بگیرند. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» سیف الله مسرور در جمع خبرنگاران، عرصه رسانه و مطبوعات را به سان چراغی روشن […]

    رئیس کل بازرسی گیلان: مسئولان با یک تصمیم انقلابی به سلامتی مردم توجه ویژه کنند
  • رئیس کل بازرسی گیلان با بیان اینکه اعتبارات لازم در بخش محیط زیست به گیلان تخصیص داده نشده است، تصریح کرد: کسانی که صاحب اختیارات هستند یک تصمیم انقلابی برای پسماند گیلان بگیرند.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» سیف الله مسرور در جمع خبرنگاران، عرصه رسانه و مطبوعات را به سان چراغی روشن دانست که می تواند بتابد و حق و باطل و صحیح و ناصحیح را جدا کند و گفت: رسانه ابزاری برای ارتقای فرهنگ نقدپذیری و نظارت پذیری است، زیرا بسیاری از افراد که ردای مسئولیت بر دوش دارند، نقدپذیر و نظارت پذیر نیستند لذا در یک فضای رسانه ای مطلوب و سالم این فرهنگ بالاتر می رود.

    مدیرکل بازرسی استان گیلان با اشاره به اهمیت رسانه، بر گرامیداشت جایگاه مهم این نهاد فرهنگی تاکید کرد و افزود: رسانه ها با نقادی، پرسشگری و انعکاس اخبار صحیح با سازمان بازرسی وجه اشتراک دارند لذا با استفاده از ابزار رسانه می توانیم مشکلات جامعه را منعکس و تجزیه و تحلیل کنیم و از صاحبان مقام و مسئولیت پاسخ بخواهیم.

    وی با بیان اینکه مسئولان در سطح استان باید با سعه صدر تحمل نقد منصفانه را داشته باشند، اظهار کرد: مسئولان این نقدها را به منزله تضعیف جایگاه مدیریتی خود ندانند، زیرا مردم تشنه شنیدن حقایق در یک فضای مناسب و به دور از هیاهو هستند و هرچقدر فضای مثبت رسانه ای را ببندیم، این اطلاع رسانی به شکل دیگری بروز پیدا می کند.

    مسرور از رصد یک ساله فضای رسانه ای استان خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه این فضا متکی بر گفتمان صحیح و احترام متقابل بوده و تنش های غیر معقول به شدت کاهش یافته است. در گذشته شاهد بودیم که رسانه ها حتی حرمت جایگاه یکدیگر را حفظ نمی کردند، اما امروز در کنار نقد و روشنگری به دور از فحاشی، اهانت و هتک حرمت به جایگاه واقعی خودشان نزدیک شده اند.

    این مقام مسئول اضافه کرد: در انتخابات اخیر کمترین تنش رسانه ای و تشویش اذهان عمومی در گیلان ایجاد شد که زیبنده مردم فهیم استان است که چنین فضایی داشته باشند.

    مدیرکل بازرسی گیلان با بیان اینکه تکلیف ما صرفا انجام بازرسی و تشخیص جرم و تخلف نیست، عنوان کرد: وظیفه غالب سازمان بازرسی «اعمال نظارت» مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم، تخلف و سوء جریان است. بالغ بر ۵۰ درصد از ظرفیت سازمان بازرسی به نظارت اختصاص دارد. در واقع پیش از وقوع جرم و تخلف به سراغ آسیب ها می رویم و با ارائه راهکار و گزارشات هشداری به مسئولان به بیان موضوع می پردازیم تا اساسا سوء جریان شکل نگیرد.

    مسرور رسیدگی به جرم و تخلف بعد از واقع شدن را کار دشواری دانست و گفت: برخورد با جرم و تخلف در دستگاه های دولتی تکلیف ما و به منزله اجرای عدالت است، اما شخص یا دستگاه متخلف دیگر به راحتی به چرخه خدمتگزاری باز نمی گردد که آسیب زاست لذا نگاه ما در راستای اعمال نظارت کلان است و سعی می کنیم با مشکلات عمده مواجه شویم.

    وی منابع طبیعی و محیط زیست را یکی از بغرنج ترین مسائل گیلان دانست و خاطرنشان کرد: در استان گیلان به لحاظ داشتن زمین های مرغوب و حاصلخیز بسیار در مضیغه هستیم لذا فشردگی جمعیت، کمبود زمین و مرغوبیت خاک ایجاب می کند حساسیت بیشتری نشان دهیم. متاسفانه طی سال های گذشته تا کنون به مباحث زیست محیطی و منابع طبیعی پرداخته نشده است.

    مدیرکل بازرسی گیلان بحث پسماند و رودخانه های آلوده را دغدغه این سازمان دانست و افزود: «پسماند» یک معضل اساسی است که سلامت مردم را تهدید می کند. در ابتدا متذکر شدیم و اقدامات پیشگیرانه انجام دادیم، اما به ناچار مقصرین را شناسایی کردیم؛ با این حال نتیجه مطلوب حاصل نشد.

    مسرور با بیان اینکه اعتبارات لازم در بخش محیط زیست به گیلان تخصیص داده نشده است، تصریح کرد: سازمان بازرسی از نوع تقسیم و نوع هزینه کرد اندک اعتبارات تخصیص یافته راضی نیست. تخلیه زباله ها در کنار دریا یا داخل جنگل با هیچ عقل سلیمی سازگار نیست لذا کسانی که صاحب اختیارات هستند یک تصمیم انقلابی برای پسماند گیلان بگیرند.

    این مقام مسئول از معرفی ۶ شهردار در غرب و مرکز گیلان، ۴ مدیر کل ادوار محیط زیست، ۳ رئیس بیمارستان های داخل شهر و تعدادی از مسئولان آزمایشگاه ها و مطب های خصوصی که مقررات جمع آوری پسماندهای بیمارستانی را رعایت نمی کردند، به مراجع قضایی طی سال ۹۵ خبر داد و گفت: نمی توانیم تحمل کنیم که زباله ها را در ۵۰۰ متری دریاها و رودخانه ها و در دل جنگل سراوان رها کنند و هیچ آینده ای برای آن متصور نباشند لذا وظیفه ما هشدار دادن و حساس کردن مسئولان است.

    وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش طرح هادی روستایی، یادآور شد: طرح هادی مکانی است که روستاییان عزیز می توانند در آنجا اقدام به خانه سازی و زندگی کنند لذا طرح هادی ۱۲ سال پیش با هدف آبادانی روستاها تمهید شد، اما به خاطر بی تجربگی و عدم کارشناسی دقیق، طرح هادی به ابزاری برای تخریب روستاها تبدیل شده است.

    مدیرکل بازرسی گیلان با ابراز نگرانی از تغییر شکل روستاها، بیان کرد: روستاهای ما از جنبه تولیدی به مکانی برای رفاه حال افراد خارج از استان تبدیل شده و این خطر روستاها را تهدید می کند لذا از سال ۹۴ و به دنبال ماجرای حیران، در کمیته بازنگری طرح هادی بنیاد مسکن استان عضو شدیم و توانستیم ۴۵۴ روستا را اصلاح کنیم و بالغ بر ۴۹ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی موجود در طرح هادی را به چرخه کشاورزی بازگردانیم، زیرا گیلان قطب کشاورزی است و کسی حق ندارد ماهیت و بافت کشاورزی این استان را تغییر دهد.

    مسرور با اشاره به اعمال نظارت از طریق شرکت در جلسات مربوط به واگذاری و تغییر کاربری ها جهت ممانعت از واگذاری بلاوجه، تصریح کرد: در گذشته در تشخیص نوع و میزان واگذاری اراضی به طرح های اشتغالزایی سهل انگاری هایی اتفاق افتاده است لذا از سال ۹۵ توانستیم ۳۸۵ هکتار از اراضی مذکور را مجددا به چرخه کشاورزی بازگردانیم و زمین های مورد نیاز را در اختیار طرح ها قرار دهیم.

    وی با بیان اینکه امکان فساد در بحث معاملات وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ و پنج ماهه ۹۶، معاملات فراوانی در استان گیلان انجام شده است لذا مقید به شرکت در همه معاملات کلان(بالای ۲۰۰ میلیون تومان) هستیم و تاکنون در بالغ بر ۹۹.۵ درصد از معاملات حضور موثر داشتیم.

    مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به راه اندازی سامانه ملی «معاملات»، متذکر شد: سازمان بازرسی به صورت آنلاین به سامانه دسترسی دارد و همه کسانی که قرار است مزایده یا مناقصه برگزار کنند مکلف به ثبت در سامانه مذکور هستند. همچنین استان گیلان جزو اولین استان های کشور است که بالغ بر ۹۰ درصد ادارات آن را ملزم به انجام معاملات خود از طریق سامانه «تدارکات الکترونیکی» کردیم که اخیرا راه اندازی شده است لذا هرچقدر نظارت الکترونیکی بر فرایندهای معاملات داشته باشیم، احتمال فساد و تبانی کاهش پیدا می کند.

    مسرور از برگزاری یک هزار و ۴۴۰ معامله در سال ۹۵ در گیلان خبر داد و افزود: ارزش این معاملات بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان بود و ما با حضور جدی در این معاملات از طریق نظارت الکترونیکی و اعزام کارشناس بازرسی، ۲۵ تذکر شفاهی و ۱۹ تذکر کتبی و ۳۰ تجدید، یک تمدید و ۳ لغو معامله داشتیم. در پنج ماهه امسال نیز، ۵۴۶ معامله کلان در دستگاه های عمومی غیر دولتی، شهرداری ها و بانک ها با ارزش بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برگزار شده که شامل ۷ تذکر شفاهی و ۱۷ تذکر کتبی و ۲۷ تجدید معامله است.

    وی با اشاره به توقعات اجتماعی بالا از سازمان بازرسی و کمبود نیرو، اظهار کرد: این سازمان از ظرفیت کارشناسان افتخاری سایر دستگاه ها استفاده می کند لذا سال گذشته ۳۹ مورد و امسال ۴۳ مورد بازرسی مستمر در ادارات علاوه بر شکایات مردمی از طریق سامانه تلفنی ۱۳۶ انجام دادیم و خوشبختانه توفیقاتی حاصل شده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ادعای تضییع اموال دولتی علیه اشخاص اعم از کارکنان دستگاه ها، شهرداری ها و بانک ها را در دادسراها طرح کردیم، یادآور شد: از ابتدای امسال تا کنون نیز، بالغ بر ۵ میلیارد تومان ادعا طرح کردیم و خواهان صدور حکم شدیم. البته در سال ۹۵، از تضییع بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در حین بازرسی جلوگیری کردیم.

    مدیرکل بازرسی گیلان از بازپس گیری ۲۳۸ هکتار از اراضی ملی تصرف شده به دست اشخاص در استان خبر داد و اضافه کرد: در سال ۹۵، ۱۱۵ نفر را به هیات های رسیدگی به تخلفات و ۳۲(شامل ۱۲ مدیر و ۷ شهردار) نفر را به دستگاه قضایی معرفی کردیم. امسال نیز ۱۱۴ نفر به هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و ۳۵(شامل ۲۸ مدیر و شهردار) نفر به دستگاه قضایی معرفی شدند. البته در سال گذشته، ۸ رای قطعی از دادسرا و ۸۶ رای قطعی از هیات تخلفات گرفتیم.

    وی یکی از مهمترین عوامل وقوع تخلف و جرم در تشکیلات اداری را ضعف یا فقدان نظارت داخلی دانست و تاکید کرد: سلامت دستگاه اداری در درجه اول بر عهده مدیر آن دستگاه به عنوان اهرم نظارت است لذا هرگاه شاهد سهل انگاری و بی توجهی یک مدیر بودیم، فساد بیشتری در آن تشکیلات به وقوع پیوسته است.

    مسرور با بیان اینکه گاهی اشخاص را بدون توجه به تخصص و دانش آنان در سمت ها نصب می کنند، گفت: عدم اشراف و آگاهی مدیران نسبت به وظایف محوله، مسامحه و اهمال در انجام وظایف، عدم شایسته سالاری، نداشتن تعهد کاری و بی تفاوت بودن مدیران نسبت به اتفاقاتی که در زیرمجموعه آنها می افتد از دیگر عوامل شکل گیری فساد است. متاسفانه برخی انتصاب ها سیاسی و حزبی است که موجب عدم اشراف و وامداری از اشخاص دیگر می شود.

    وی با تاکید بر اینکه نباید مردم را از فساد ساختاری بترسانیم، خاطرنشان کرد: فساد و انحراف در دستگاه ها بیشتر فردی است و لذا مدیریت دستگاه و سایر دستگاه های نظارتی برون سازمانی و درون سازمانی باید آگاه باشند. اداره کل بازرسی استان فارغ از هرگونه انگیزه سیاسی برای خود هیچ خط قرمزی در دستگاه های دولتی، دستگاه های عمومی غیر دولتی، شهرداری ها و بانک ها قائل نیست و خوشبختانه استاندار گیلان همواره از اقدامات بازرسی دفاع می کند./ایسنا

    برچسب ها

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=20641

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *