×

آب‌بندان‌های گیلان لایروبی می‌شوند

  • کد نوشته: 40081
  • ۱۳۹۷-۰۹-۲۸
  • 93 بازدید
  • ۰
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از لایروبی و بازسازی آب‌بندان‌های استان خبر داد و گفت: این مهم ، راهکاری مناسب و کم هزینه تر از سایر روش های برای تامین آب کشاورزی مطمئن است. به گزارش گیل و دیلم به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، کاظم لطفی با اشاره به بازدید […]

    آب‌بندان‌های گیلان لایروبی می‌شوند
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از لایروبی و بازسازی آب‌بندان‌های استان خبر داد و گفت: این مهم ، راهکاری مناسب و کم هزینه تر از سایر روش های برای تامین آب کشاورزی مطمئن است.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، کاظم لطفی با اشاره به بازدید اخیر مصطفی سالاری استاندار گیلان از ساماندهی و احیاء آب بندان اسطلک بخش لشت نشاء از توابع شهرستان رشت اظهار داشت: براساس آخرین مطالعات انجام شده در خصوص آب بندان های استان، این آب بندان ها پس از بازسازی می توانند حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره کنند.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی های فراوان در استان های شمالی، امکان مهار صددرصدی آنها وجود ندارد و احداث و بهره برداری از آب بندان ها در سراسر منطقه از راهکارهای موثر برای استفاده بهتر از منابع آبی است.

    به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان، مهار روان آب های سطحی و جلوگیری از خروج آنها از منطقه، امکان استفاده چند منظوره از آب بندان ها ، عدم نیاز به تکنولوژی خاص و پیچیده جهت احداث، نگهداری و بهره برداری و مطابقت با توان علمی و فنی ساکنان منطقه، پائین تر بودن هزینه های نگهداری و بهره برداری نسبت به حفر و تجهیز چاه های عمیق و نیمه عمیق ، پایداری این سازه ها و سازگاری کامل آنها با محیط زیست و کمک به تنوع زیستی و حفظ محیط زیست، اشتغال زایی و آبادانی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر ، جلوگیری از تغییر الگوی کشت و واردات محصولات کشاورزی و کمک به کشاورزان برای کشت دوم پس از برداشت برنج در شالیزارها و تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی از فواید استفاده و احیاء آب بندان هاست.

    لطفی اضافه کرد: طی سال های اخیر بسیاری از آب بندان ها بلاتکلیف رها شده و در زمینه مرمت و بازسازی آنها اقدامات اساسی صورت نگرفته و اکثر آنها به علت انباشت رسوبات و تخریب بازوها حجم مفید خود را از دست داده و متوسط عمق آب در بسیاری از آنها کاهش یافته و همین امر زمینه ساز وقوع تصرفات و تغییر کاربری این آب بندان ها شده است.

    به گزارش گیل و دیلم ، دارای ۸۶۰ آب‌بندان بوده که وسعت این تعداد آب‌بندان حدود ۹ هزار هکتار است.

    بنا به اظهار مسئولان جهاد کشاورزی استان، در حال حاضر ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب در آب‌بندان‌های گیلان ذخیره شده که با بهسازی و لایروبی آب‌بندان ها میزان ذخیره آب در آنها به ۳۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

    آب‌بندان‌های یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب کشاورزی در استان هستند و در حال حاضر ۱۰ هکتار از آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند.

    سالانه برای کشت برنج در استان گیلان ، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می شود.

    منبع: ایرنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=40081

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *