×

اثبات نشدن اصالت خانه منسوب به شاعر گیلانی

  • کد نوشته: 44764
  • ۱۳۹۸-۰۱-۲۵
  • 97 بازدید
  • ۰
  • اصالت خانه منسوب به هوشنگ ابتهاج از شعرای معاصر گیلانی متخلص ه.ا.سایه هنوز اثبات نشده است. به گزارش گیل و دیلم به نقل از ایسنا، در پی تخریب خانه منسوب به ابتهاج در محله قدیمی استاد سرای رشت، عطایی شهردار منطقه یک رشت گفت: براساس نامه استعلام شهرداری منطقه یک رشت چهارم شهریورماه سال ۹۶ […]

    اثبات نشدن اصالت خانه منسوب به شاعر گیلانی
  • اصالت خانه منسوب به هوشنگ ابتهاج از شعرای معاصر گیلانی متخلص ه.ا.سایه هنوز اثبات نشده است.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از ایسنا، در پی تخریب خانه منسوب به ابتهاج در محله قدیمی استاد سرای رشت، عطایی شهردار منطقه یک رشت گفت: براساس نامه استعلام شهرداری منطقه یک رشت چهارم شهریورماه سال ۹۶ از اداره کل ثبت اسناد و املاک گیلان مبنی بر تعلق خانه ای قدیمی در محله استاد سرای رشت به خانواده ابتهاج این اداره کل در هشتم شهریوماه ۱۳۹۶ در نامه‌ای به شهرداری رشت اعلام کرد که سابقه ای از  نام ابتهاج برای پلاک ثبتی ۳۳۴۴ و ۳۳۴۵ در محله استادسرای رشت وجود ندارد.

    وی افزود: براساس مستندات اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان قدمت این خانه حدود ۴۰ سال است  و  به خانه کودکی هوشنگ ابتهاج  شاعر گیلانی منسوب نیست.

    شهردار منطقه یک رشت در ادامه به نامه مدیرکل وقت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان به رئیس سازمان ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی کشور در ۱۹ اسفندماه سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در این نامه گفته شد که این بنا ارزش فرهنگی و تاریخی نداشته و طبق تایید اداره کل ثبت استاد و املاک گیلان به خانواده ابتهاج منسوب نمی شود.

    جهانی معاون میراث فرهنگی اداه کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: سال ۹۶ پرونده درخواست ثبت خانه منسوب به ابتهاج به سازمان ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی کشور فرستاده شد به طوری که قرار شد شورای اسلامی و شهرداری رشت خانه ابتهاج را خریداری و در آن بنیاد غزل راه اندازی کند اما بعد اعلام کرد که پولی برای خریداری این بنا ندارد.

    وی با بیان اینکه اواخر سال ۹۷ دوباره پیگیری برای ثبت این خانه از این از سر گرفته شد افزود: در ۲۵ اسفندماه ۹۷ در جلسه ای با حضور رئیس سازمان ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی کشور موضوع ثبت خانه منسوب به ابتهاج در رشت بدون حضور مالک خانه مسعود آسف مطرح شد که قرار بر این شد با گرفتن رضایت صاحب این ملک این خانه ثبت تاریخی شود.

    جهانی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد خانه منسوب به  کودکی هوشنگ ابتهاج در محله استادسرای رشت تخریب شد اضافه کرد: تخریب این خانه در تاریخ ۲۷ اسفندماه ۹۷ با مجوز شهرداری منطقه یک شهر رشت آغاز اما با حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان روند تخریب متوقف شد.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: به رغم تلاش ها و جلسات متعدد این اداره کل با شورای اسلامی شهر و مالک خصوصی برای فرصت دادن و جلوگیری از تخریب، در روزهای پایانی سال که شلوغ ترین ایام سال محسوب می‌شود، مجوز ساخت و ساز از سوی شهرداری منطقه یک برای بنای یاد شده صادر شد.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=44764

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *