×

احمدی پور: مردم گیلان از فقر سرانه فضای مطالعه رنج می برند

  • کد نوشته: 17913
  • ۱۳۹۶-۰۴-۲۰
  • 75 بازدید
  • ۰
  • معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان گفت: کتابخانه‌سازی فعالیت فرهنگی جدید است که باید در استان تقویت شود تا بتوانیم از ظرفیت خیرین جهت احداث کتابخانه و افزایش سرانه فضای مطالعه بهره گیریم. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»محمد احمدی پور در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان گیلان که در استانداری گیلان برگزار شد، با […]

    احمدی پور: مردم گیلان از فقر سرانه فضای مطالعه رنج می برند
  • معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان گفت: کتابخانه‌سازی فعالیت فرهنگی جدید است که باید در استان تقویت شود تا بتوانیم از ظرفیت خیرین جهت احداث کتابخانه و افزایش سرانه فضای مطالعه بهره گیریم.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»محمد احمدی پور در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان گیلان که در استانداری گیلان برگزار شد، با بیان اینکه کتابخانه‌سازی فعالیت فرهنگی است که باید در استان تقویت شود گفت: جامعه هنوز حساسیت لازم به امور فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی را ندارد.

    معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با تاکید بر نهادینه‌سازی اهمیت کتابخانه‌ها در جامعه افزود: موفقیت انسان‌ها و جوامع در گرو کتاب است و باید این بخش از جامعه جهت رسیدن به توسعه تقویت شود.

    احمدی پور همچنین خواستار ورود خیرین به حوزه کتابخانه‌سازی شد و تصریح کرد: باید در این بخش دلی و اعتقادی کار کنیم.

    وی اضافه کرد: کتابخانه‌سازی فعالیت فرهنگی است که باید در استان تقویت شود تا بتوانیم از ظرفیت خیرین جهت احداث کتابخانه و افزایش سرانه فضای مطالعه بهره گیریم.

    رئیس هیات مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان با تاکید بر ارائه راهکارهای جدید برای توسعه کتابخانه‌ها اظهار کرد: می‌توانیم با ارائه راهکارهای جدید و بهره گیری از کتابخانه‌های مشارکتی، سرانه مطالعه را در استان افزایش داده و از نیروهای طرحی برای این امر بهره گیریم.

    وی در پایان خواستار احداث کتابخانه در سراوان رشت شد و گفت: شهرداری رشت را موظف کنیم به دلیل خسارتی که در منطقه سراوان بر اثر دفن زباله‌ها ایجاد شده است، کتابخانه‌ایی جهت استفاده عموم احداث کند.

    *مردم گیلان از فقر سرانه فضای مطالعه رنج می برند

    در ادامه این نشست زهرا بدن آرا، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به کمبود سرانه فضای مطالعه در استان اظهار کرد: سرانه فضای مطالعه در گیلان برای یکصد نفر ۱،۲۱ سانتی متر است در حالیکه میانگین کشوری ۲متر مربع و استاندارد بین المللی آن ۸متر مربع می باشد.

    وی با بیان اینکه شهرستان رشت در اختصاص سرانه فضای مطالعه وضعیت نامناسبی دارد افزود: در بین ۱۶ شهرستان، رشت با میانگین ۸۰ سانتی متر فضا دارای جایگاه آخر و رودبار با ۲،۵۷ سانتی متر دارای جایگاه نخست است.

    بدن آرا با اشاره به ضرورت ورود خیرین به حوزه کتابخانه سازی تصریح کرد: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و تا کنون ۷باب کتابخانه عمومی توسط خیرین و نیک اندیشان در استان احداث شده است.

    وی ادامه داد: همچنین طی هفته جاری اقدامات لازم جهت احداث کتابخانه در پسیخان رشت و اردجان رضوانشهر دو قطعه زمین اهدا شد.

    وی با بیان اینکه جمعیت روستاهای اردجان رضوانشهر، سراوان رشت افزون بر پنج هزار نفر است، گفت: در روستاهایی که افزون بر پنج هزار نفر جمعیت داشته باشند، می توانیم کتابخانه احداث کنیم.

    بدن آرا در ادامه با اشاره به پروژه های نیمه تمام کتابخانه ها در استان بیان کرد: مهمترین پروژه نیمه تمام ما کتابخانه مرکزیست و کتابخانه چوبر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، شلمان، چاف و چمخاله، آبکنار و تنیان هر کدام با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در حال احداث است.

    سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با تاکید بر لزوم جانمایی درست جهت احداث کتابخانه افزود: کتابخانه‌ها می بایست در مکان مناسب و قابل دسترس برای عموم احداث شوند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

    بدن آرا در ادامه به بهسازی و شاداب سازی محیط کتابخانه‌ها اشاره و بیان کرد: بهسازی و شاداب سازی کتابخانه‌های فرسوده استان از سال گذشته آغاز شده و بهبود فضای فیزیکی موجب استقبال بیشتر مراجعه کنندگان قرار گرفته است.

    بدن آرا با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه، بر هدایت خیرین به سمت کتابخانه سازی تاکید کرد و گفت: باید با هدایت خیرین به سمت کتابخانه سازی در بازه زمانی سه تا پنج سال بتوانیم عقب ماندگی استان را در سرانه فضای مطالعه جبران کرده و به استانداردها نزدیک تر شده ایم.

    بدن آرا در پایان از برگزاری نخستین جشنواره خیرین کتابخانه ساز در استان خبر داد و گفت: این جشنواره همزمان با هفته کتاب در آبان ماه برگزار می‌شود.

    *همه ظرفیت های موجود جهت اتمام پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی شهر بکار گرفته شود

    در ادامه محمدحسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان خواستار برگزاری نشست ماهیانه این انجمن شد و گفت: پنج کمیته فنی و نظارت بر طرح‌ها و برنامه‌های خیرین، کمیته شناسایی و جذب و سازماندهی خیرین، کمیته امور پشتیبانی، مالی و قراردادها، کمیته امور فرهنگی و اطلاع رسانی و کمیته برگزاری جشنواره‌ها و مراسم در انجمن تشکیل شده است.

    وی با اشاره به وضعیت سرانه اندک مطالعه خصوصا در شهر رشت خواستار بکارگیری همه ظرفیت های موجود جهت اتمام پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی شهر رشت شد و افزود: در صورت اتمام این پروژه بزرگ استانی بخش اعظم مشکلات در این حوزه برطرف و نیاز مطالعاتی مردم رشت حل خواهد شد.

    وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان در آبان ماه تصریح کرد: این جشنواره و تکریم از خیرین نمونه هر سال برگزار خواهد شد.

    *امروز لزوم کتابخانه سازی بیش از مدرسه سازی احساس می شود

    علی اوسط اکبری مقدم، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس گیلان نیز در این نشست گفت: با توجه به نیاز روز افزون جوانان و نوجوانان به فعالیت های فرهنگی لزوم ایجاد کتابخانه های عمومی جهت ساماندهی به این فعالیت ها و کتابخانه سازی بجای مدرسه سازی احساس می شود.

    وی همچنین از ایجاد چندین کتابخانه عمومی در مراکز آموزشی در شهرهای رشت، خمام، بندر انزلی و صومعه سرا خبر داد و گفت: یکی از کتابخانه های عمومی ایجاد شده در شهرستان صومعه سرا آماده بهره برداری کامل و واگذاری به اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان است.

    وی همچنین از آمادگی اداره کل نوسازی مدارس استان جهت هرگونه همکاری با اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و انجمن خیرین کتابخانه ساز استان برای برگزاری برنامه های مشترک، معرفی خیرین و نیک اندیشان و نیز برگزاری نخستین جشنواره خیرین کتابخانه ساز استان گیلان خبرداد.

    تعیین تکلیف وضعیت مالی و موجودی اولیه انجمن خیرین کتابخانه‌ ساز استان، تعیین تکلیف وضعیت مکان ثابت انجمن خیرین و نحوه برگزاری نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز از دیگر مباحث مطروحه در این جلسه بود.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=17913

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *