×

استاندار گیلان خبر داد: تولید ۳۸ درصد برنج مرغوب کشور در گیلان

  • کد نوشته: 13289
  • ۱۳۹۵-۱۲-۲۲
  • 129 بازدید
  • ۰
  • استاندار گیلان با بیان اینکه روستاییان سفره هم وطنان خود را رنگین می کنند،متذکر شد: ۳۸ درصد از محصول برنج کشور از نوع مرغوب توسط روستاییان گیلان تولید می شود. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» ،دکتر محمدعلی نجفی در همایش دهیاران زن استان گیلان که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، با گرامیداشت […]

    استاندار گیلان خبر داد:  تولید ۳۸ درصد برنج مرغوب کشور در گیلان
  • استاندار گیلان با بیان اینکه روستاییان سفره هم وطنان خود را رنگین می کنند،متذکر شد: ۳۸ درصد از محصول برنج کشور از نوع مرغوب توسط روستاییان گیلان تولید می شود.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» ،دکتر محمدعلی نجفی در همایش دهیاران زن استان گیلان که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، با گرامیداشت ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)و روز بزرگداشت شهدا،اظهار کرد:فرصت بسیار خوبی است که در روز تکریم از مادران و همسران شهدا در خدمت دهیاران زن هستیم.

    استاندار گیلان عملکرد دهیاران استان به ویژه بانوان دهیار را با وجود حداقل امکانات در روستاها بسیار مثبت و اثرگذار ارزیابی کرد و افزود:امیدواریم همواره شاهد برتری کمی و کیفی بانوان در سطوح مدیریتی جامعه باشیم.

    وی با اشاره به اهمیت اثرات حضور دهیاران در روستاها،تصریح کرد:اولین تجمع های بشری از کنار رودخانه ها و تحت عنوان روستا شکل گرفته است لذا همواره روستا را به محل زندگی،کار و تلاش می شناسیم و با افتخار از روستا و روستایی نام می بریم،زیرا روستا مرکز تولید، تلاش، یکرنگی و خلوص است.

    نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه اثرات کار اقتصادی روستا فراوان است،عنوان کرد:نباید از اثرات کار فرهنگی در روستاها غافل شویم.همواره همکاری،احسان و در کنار هم بودن در روستاهای ما وجود داشته و روستاهای گیلان زبانزد روستاهای کشور است.

    نجفی اضافه کرد:زراعت برنج،چای،مرکبات،بادام زمینی و کیوی که جزو اقتصادی ترین محصولات کشاورزی کشور هستند در گیلان وجود دارد. در همه این عرصه ها تلاش روستاییان به ویژه زنان روستایی بارز است.

    وی اکثر جمعیت گیلان را ساکن روستا دانست و متذکر شد: حدود ۵۰ درصد از جمعیت روستایی کشور را زنان تشکیل می دهند. حضور بانوان در دوران دفاع مقدس نیز پررنگ بوده است و در گیلان مادران ۲ و ۳ شهید داریم. امروز نیز دهیاران زن نقش اساسی بر عهده دارند.

    استاندار گیلان آموزش روستاییان را مد نظر قرار داد و گفت: از سازمان های مردم نهاد نیز می خواهیم همواره در تعامل با دهیاران باشند و زمینه رشد کاری آنان را فراهم کنند. سازمان های مردم نهاد حضوری فعال در حوزه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست،گردشگری، اشتغال و غیره دارند.

    نجفی نرخ بیکاری استان در ابتدای دولت یازدهم را ۱۵.۶ درصد دانست و خاطرنشان کرد: براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان در پایان سال ۹۴ به ۱۱ درصد تقلیل پیدا کرد. نرخ بیکاری گیلان در نیمه نخست امسال نیز به ۹.۶ درصد رسید. البته این آمار به معنای حل مشکل بیکاری نیست بلکه سهم گیلان در اشتغال کشور را نشان می دهد.

    وی با بیان اینکه گیلان از رتبه پنجمین استان بیکار به رتبه بیست و چهارم رسید،یادآور شد: با حضور رئیس جمهور، بزرگترین واحد سلولوزی(ام.دی.اف و اچ.دی.اف) و بزرگترین بندر تجاری – خدماتی کشور در منطقه آزاد انزلی افتتاح می شود. این بندر یکی از قوی ترین و بزرگترین بنادر منطقه دریای کاسپین خواهد بود.

    نجفی خواستار حضور فعال و قوی دهیاران در شهرستان و استان شد و گفت: دهیاران اطلاعات خود را به حوزه دهیاری منطقه محدود نکنند بلکه از آخرین عملکرد شهرستان و استان مطالبه داشته باشند. عملکرد دولت طی سه سال گذشته واقعی و شفاف است و دهیاران بدون هرگونه انحراف این عملکردها را برای مردم روستا بیان کنند.

    استاندار گیلان با بیان اینکه روستاییان سفره هم وطنان خود را رنگین می کنند، متذکر شد: ۳۸ درصد از محصوا برنج کشور از نوع مرغوب توسط روستاییان گیلان تولید می شود. روستا جایی است که همه روستاییان با تعامل و زندگی مسالمت آمیز الگوی شهرنشینان هستند و با مهربانی و عطوفت در کنار هم زندگی می کنند. معرفی روستای بیکار باید الگوی سایر روستاها شود.

    وی ادامه داد:روستاییان روزی مواد غذایی شهرنشینان را تامین می کردند، اما برخی از روستاها امروز عاری از هرگونه تولیدات زراعی،باغی،دامی،آبزی پروری و صنایع دستی هستند که جای تاسف دارد و زیبنده کشور ما نیست. همه کسانی که وارد روستا می شوند باید انگیزه خرید محصولات روستایی را داشته باشند.می توانیم بهترین اشتغال را از داخل روستاها بدست آوریم.

    استاندار گیلان با تاکید بر بالا بردن درآمد و ارزش افزوده روستاییان به عنوان اولویت برنامه های کاری دهیاران،گفت:چگونگی اقتصادی کردن روستا و عدم مراجعه روستاییان از روستا به شهر جزو برنامه های مطالعاتی قرار گیرد. در واقع باید تلاش کنیم بدانیم که چرا روستاییان روستا را ترک می کنند. البته بخش عمده آن مربوط به مسائل اقتصادی است.

    نجفی فراهم کردن اشتغال پایدار،فراگیر و بادوام را عامل ماندگاری روستاییان در روستاها دانست و عنوان کرد: بخش اعظمی از ظرفیت گردشگری گیلان در روستاهای ماست. البته به دلیل محدودیت زمین و منابع طبیعی و مشکلات زیست محیطی و پسماند در این حوزه موفق نبودیم، زیرا برنامه های مربوط به گردشگری محیط آرام، پاک و عاری از زباله و پسماند می طلبد. اگر محیط را پاک نگه داریم، قطعا گردشگر نیز به پاکی آن کمک می کند، اما اگر با ناپاکی و زباله مواجه شود، او نیز زباله خود را در محیط رها خواهد کرد. قطعا فرهنگ گیلانی و ایرانی این امر را نخواهد پذیرفت.

    وی با بیان اینکه گیلان این استعداد را دارد که در کشور به عنوان الگو مطرح شود،اضافه کرد:تلاش می کنیم تا در همه بخش ها گیلان بهتر و گیلان برتر را معرفی کنیم. قطعا رسیدن به این مهم با زیر سوال بردن عملکردهای مثبت دیگران محقق نمی شود.

    استاندار گیلان با بیان اینکه همواره میزان حضور روستاییان در انتخابات بیشتر از شهرنشینان بوده است،افزود:امسال در آستانه دو انتخابات بزرگ قرار داریم لذا وظیفه ماست که با برگزاری یک انتخابات سالم در امنیت کامل زمینه حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای را فراهم کنیم. موظف هستیم فضای امید برای ساختن آینده کشور را برای مردم محقق کنیم.
    منبع:ایسنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=13289

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *