×

استاندار گیلان: موزه میراث روستایی الگویی مناسب برای ساخت واحدهای بوم‌گردی است

  • کد نوشته: 24704
  • ۱۳۹۶-۰۸-۱۵
  • 149 بازدید
  • ۰
  • استاندار گیلان گفت: موزه میراث روستایی می‌تواند الگویی مناسب برای ساخت واحدهای بوم‌گردی با بهره گیری از معماری و مصالح سنتی باشد. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»، مصطفی سالاری در حاشیه بازدید از موزه روستایی گیلان، در نشست با جمعی از مدیران و دست اندرکاران احداث موزه میراث روستایی، این موزه را الگویی مناسب […]

    استاندار گیلان:  موزه میراث روستایی الگویی مناسب برای ساخت واحدهای بوم‌گردی است
  • استاندار گیلان گفت: موزه میراث روستایی می‌تواند الگویی مناسب برای ساخت واحدهای بوم‌گردی با بهره گیری از معماری و مصالح سنتی باشد.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»، مصطفی سالاری در حاشیه بازدید از موزه روستایی گیلان، در نشست با جمعی از مدیران و دست اندرکاران احداث موزه میراث روستایی، این موزه را الگویی مناسب برای سایر روستاهای استان و برنامه‌ریزان عنوان کرد و افزود: این موزه می‌تواند الگویی مناسب برای ساخت واحدهای بوم‌گردی با بهره گیری از معماری و مصالح سنتی و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز برای درآمدزایی گردشگری باشد.

    نماینده عالی دولت در استان گیلان، با بیان اینکه در بحث بوم‌گردی روستایی برنامه گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم، گفت: باید از اقلیم‌های مختلف استان، الگوها را استخراج و بهره بگیریم و موزه میراث روستایی به دلیل انجام مطالعات گسترده در این بخش بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

    وی با اشاره به تنوع معماری سنتی در موزه میراث روستایی با بیان اینکه در این موزه خانه‌های روستایی مربوط به دهه و حتی سده‌های گذشته بازسازی و بعضا همان خانه را به این موزه انتقال داده‌اند، تصریح کرد: با استفاده از این روش و تنوع و زیبایی‌هایی که شاهد آن هستیم می‌توانیم بازسازی در روستاهای استان را انجام دهیم.

    استاندار گیلان، میراث روستایی را شامل مباحث ملموس و غیر ملموس دانست و اضافه کرد: فرهنگ، آداب و سنت از جمله میراث غیر ملموس به شمار می‌رود که در این موزه در مناسبت‌های مختلف به خوبی از این میراث بهره گرفته شده است.

    وی میراث غیر ملموس را کمک کننده برای زنده ماندن تاریخ و هویت در یاد و ذهن مردم دانست و تاکید کرد: با تحقق این مهم شاهد جذب گردشگر، درآمدزایی و اشتغال خواهیم بود.

    سالاری، با بیان اینکه موزه میراث روستایی در هر دو بخش میراث ملموس و غیر ملموس می‌تواند الگویی مناسب برای دیگر روستاهای استان باشد، بر ضرورت بهره گیری هر چه بیشتر از این ظرفیت تاکید کرد و یادآور شد: در روستاها باید بتوانیم ضمن حفظ ساختار و هویت روستایی، با توسعه گردشگری و درآمدزایی، پذیرای میهمانانی باشیم که تمایل دارند در دل طبیعت از معماری سنتی و فرهنگ روستا بیشتر بهره‌مند شوند.

    وی از تصویب مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار توسط مجلس به منظور توسعه اشتغال‌زایی روستاها خبر داد و افزود: با توجه به لایحه دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به منظور توسعه اشتغالزایی روستاهای کشور اختصاص یافته است. سهم گیلان از این مبلغ با توجه به جمعیت آن، سهم خوبی خواهد بود.

    استاندار گیلان، اختصاص این مبلغ را ظرفیت قابل توجهی برای توسعه مشاغل روستایی دانست و گفت: این تسهیلات با نرخ سود تک رقمی به متقاضیان تعلق خواهد گرفت.

    سالاری، با بیان اینکه درصدد هستیم تا بخش عمده‌ای از این تسهیلات را در بخش بوم‌گردی استان اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های متولی و صاحبان فکر و اندیشه در این بخش کمک خواهیم گرفت تا بتوانیم طراحی‌های تیپ را برای احداث واحدهای بوم‌گردی به متقاضیان ارائه و با روان سازی تسهیلات در این بخش، تحول اساسی در حوزه بوم‌گردی روستایی استان شاهد باشیم.

    رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در حاشیه این بازدید اظهار کرد:موزه میراث روستایی گیلان بعنوان بزرگترین جاذبه گردشگری حوزه مردم شناسی در استان است که در همه ایام سال گردشگران بسیاری را به سمت خود می­کشاند .

    وی از افزایش خانه های بومی موزه میراث روستایی در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد:موزه میراث روستایی مرکز ثقل گردشگری در گیلان تبیین شده است .

    این مسئول با اشاره به قابلیت های این موزه،هویت بخشی فرهنگی و نیز معرفی معماری گیلان را از توانمندی های بالای موزه میراث روستایی خواند و گفت:سایت موزه مذکور درصورت بهره گیری از اعتبارات ملی و استانی می تواند بیش از پیش در توسعه گردشگری گیلان موفق عمل نماید و اشتغال پایداری را نیز برای بومیان و جوانان تحصیل کرده به ارمغان آورد/ ایسنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=24704

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *