×

یادداشت گیل و دیلم ؛
استاندار گیلان و گفتمان سازی توسعه محور

  • کد نوشته: 107181
  • ۱۴۰۳-۰۷-۲۲
  • 105 بازدید
  • ۰
  • اوضاع سیاسی و اقتصادی استان که تشنه سیاستگذاری و اجرای راهکارهای اقتصادی و تمرکز بر رویکردهای ظرفیت ساز اقتصادی است، ایجاب می‌کند با روی کار آمدن دکتر هادی حق شناس استاندار توسعه‌گرا، مسائلی چند توسط نخبگان و فعالان سیاسی گیلان مورد توجه قرار بگیرد....
    استاندار گیلان و گفتمان سازی توسعه محور
  • گیل و دیلم | اوضاع سیاسی و اقتصادی استان که تشنه سیاستگذاری و اجرای راهکارهای اقتصادی و تمرکز بر رویکردهای ظرفیت ساز اقتصادی است، ایجاب می‌کند با روی کار آمدن دکتر هادی حق شناس استاندار توسعه‌گرا، مسائلی چند توسط نخبگان و فعالان سیاسی گیلان مورد توجه قرار بگیرد.

    دشواری‌های توسعه در شرایطی که سند چشم انداز بیست ساله با بسیاری از اهداف خود فاصله معناداری دارد، باعث شده اقتصاد ایران با انواع چالش ها از رشد اقتصادی پایین و پر نوسان، تورم‌های بالا و مزمن، کمیت و کیفیت پایین اشتغال‌زایی و ده‌ها مورد دیگر مواجه شود.

    صرف نظر از تدارک ناکافی کالاها و خدمات عمومی، ناترازی عرضه و تقاضای انرژی در قیمت‌های موجود، هزینه‌های بالای مبادله منتج به اتلاف منابع، باید به شمار دیگری از مشکلات از جمله خروج سرمایه انسانی، مشارکت اقتصادی اندک و بهره‌وری پایین نیروی کار اشاره کرد.

    در این شرایط، گیلان که به بسیاری از این موارد مذکور دچار است، نیازمند تدبیر و سیاست‌گذاری‌های درستی است که جز توسط مدیری تصمیم‌ساز و مجریانی شایسته ممکن نخواهد شد.

    در این راستا، آغاز به کار استاندار گیلان ایجاب می‌کند فعالان سیاسی و اقتصادی، ضمن بازاندیشی در نقش خود در روند اجرای سیاست‌های دولت در استان، نسبت به میزان اثرگذاری خود برای مشارکت در پیشبرد برنامه‌های استاندار گیلان برای تقویت زیرساخت‌های و جبران کاستی‌های اقتصادی آگاهی داشته باشند.

    اکنون که استان گیلان از فرصت استانداری یک متخصص اقتصادی بهره‌مند شده است، توسعه باید به عنوان کلید واژه سیاستگذاری‌ها، همسو با دیدگاه استاندار گیلان در دستور کار قرار بگیرد: از تقویت دولت الکترونیک، تا بهبود شاخص‌های زیست محیطی، تقویت اعتماد عمومی و شایسته سالاری، ایجاد فرصت‌های برابر برای فعالیت اقتصادی و ارتقای سرمایه انسانی.

    اما توسعه، به طور صرف با نگاه تک بعدی به اقتصاد و بدون توجه به حوزه‌های سیاسی و اجتماعی میسر نخواهد شد. صرف نظر از ابعاد فنی توسعه سیاسی و اجتماعی، یکی از پیش شرط‌های تحقق این امر، اراده و تصمیم افراد اثرگذار بر سیاست در استان گیلان در خصوص فراهم کردن شرایط مساعد برای بهبود شرایط و تحول در بخش های تعیین کننده حیات سیاسی و اقتصادی گیلان است.

    به عبارت دیگر، انتظار می‌رود فعالان و متنفذان سیاسی استان گیلان ضمن حفظ نگاه معطوف به توسعه، دقت داشته باشند تا شرایط برای افزایش موفقیت برنامه‌های استاندار گیلان فراهم شود.

    یکی از مهمترین پیش شرط‌ها لزوم هم افزایی نخبگان و تجمیع توانمندی‌های موجود در استان است. استان گیلان نیز نیازمند اجماع نظر میان فعالان سیاسی است که با پرهیز از حرکات انفرادی و با فاصله گرفتن از سهم‌خواهی‌های سیاسی، فرصت مناسبی برای به ثمر رسیدن برنامه‌های استاندار گیلان ایجاد کنند.

    همچنین صبر و اعتماد نخبگان گیلانی به استاندار و نگاه توسعه‌گرای او، ضرورتیست که شرایط را برای اثرگذاری هرچه بیشتر مدیریت حرفه‌ای دکتر حق شناس همچون گذشته فراهم خواهد کرد.

    با این توصیف چه نیک است اگر افراد تاثیرگذار در صحنه سیاست گیلان، با اعتماد به رویکرد استاندار و همچنین با پذیرش اهمیت هم‌افزایی استعدادها و به‌کارگیری ظرفیت‌های استان، زمینه ساز شتاب گرفتن روند توسعه در گیلان شوند

    سید ایمان قربانی
    پژوهشگر اجتماعی
    ۱۴۰۳/۰۷/۲۱

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=107181

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *