×

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان :
افزایش میزان مهاجرت به استان‌های شمالی به ویژه گیلان

  • کد نوشته: 106487
  • ۱۴۰۳-۰۷-۰۲
  • 4 بازدید
  • ۰
  • رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: با افزایش میزان مهاجرت به استان‌های شمالی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز به ویژه در این استان مواجه هستیم.....
    افزایش میزان مهاجرت به استان‌های شمالی به ویژه گیلان
  • به گزارش گیل و دیلم ، صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌ها برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرقانونی گفت: برای جلوگیری از روند افزایشی تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیازمند اجرای قوانین موجود و وضع مجازات‌های سنگین‌تر هستیم.

    او سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را پل ارتباطی میان سازمان‌های مسئول در حوزه مدیریت اراضی و صدور مجوز و اشخاص حقیقی و حقوقی دانست و افزود: ثبت و پیگیری درخواست‌های مردمی در حوزه صدور مجوز تغییر کاربری در این سامانه انجام می‌شود.

    به گفته رئیس جهاد کشاورزی گیلان، سامانه پنجره واحد زمین، یک سامانه تسهیلگر در ارائه خدمات مربوط به اراضی به متقاضیان و عامل نظارتی بر جلوگیری از انجام تخلفات در این حوزه است.

    محمدی تصریح کرد: این سامانه یک پلتفرم واسط است که ارتباط میان سازمان‌های متولی صدور مجوز و اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی کسب مجوز‌های ساخت و ساز را فراهم کرده است و نقش تسهیلگر و ناظر را در این عرصه ایفا می‌کند.

    او با اشاره به امکانات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین گفت: پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای، مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین و مدیریت فرآیند‌های بین دستگاهی در این سامانه انجام می‌شود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: این سامانه نقش نظارتی بر تخلف‌های گوناگون در حوزه زمین از جمله ساخت و ساز غیرقانونی، تصرف، تغییر کاربری زمین و فروش اراضی ملی و دولتی و کشاورزی را داشته است و صدور مجوز‌های مرتبط با زمین از این درگاه انجام می‌شود.

    محمدی با اشاره به سهم عمده تخلفات مرتبط با زمین در دستگاه قضایی از سال‌ها پیش تصریح کرد: جای خالی نهادی برای نظارت و جلوگیری از زمین خواری و ساخت و ساز‌های غیرقانونی احساس می‌شد.

    به گفته او، از سال ۱۴۰۲ و با ارائه این سامانه شفافیت بیشتری در حوزه مدیریت اراضی ایجاد شده است و تمام دستگاه‌های مرتبط هم ملزم به اتصال به این سامانه و ثبت اطلاعات خود هستند.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین با بیان اینکه پنجره واحد مدیریت زمین در ۲ حوزه صدور مجوز‌های حفظ کاربری اراضی کشاورزی و پایش اراضی فعال است، گفت: از ابتدای راه اندازی این سامانه تاکنون ۳۰۹ مورد گزارش در مورد تغییر کاربری زمین در سامانه پایش زمین واصل شده که از این تعداد ۲۹۵ مورد توسط یگان امور اراضی استان گیلان بررسی شده است.

    محمدی افزود: در این بررسی‌ها مشخص شد که ۵۱ مورد تغییر کاربری به‌صورت غیرمجاز اتفاق افتاده و در ادامه اقدامات قانونی و قضایی در حال انجام است.

    او با تأکید بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌ها برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرقانونی تصریح کرد: قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد، اما با افزایش میزان مهاجرت به استان‌های شمالی به ویژه گیلان مواجهیم و برای جلوگیری از روند افزایشی تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیازمند اجرای قوانین موجود و وضع مجازات‌های سنگین‌تر هستیم.

    رئیس جهاد کشاورزی گیلان اراضی کشاورزی را یکی از منابع اصلی تغذیه انسان دانست که اهرم مهم استقلال اقتصادی و سیاسی هر کشور است و گفت: انجام ندادن طرح‌های آمایش سرزمین، خرد شدن اراضی کشاورزی، اقتصادی نبودن فعالیت کشاورزی و سود بیشتر مالک از قطعه بندی و فروش زمین به عنوان کالای سرمایه ای، ساخت ویلا توسط غیربومی‌ها و … از جمله عوامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

    محمدی با بیان اینکه قطعه بندی و فروش زمین کشاورزی توسعه پایدار کشاورزی در بخش مکانیزاسیون را با چالش مواجه می‌کند، افزود: صدور اسناد کشاورزی مهمترین برنامه سازمان امور اراضی کشور در راستای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

    او تصریح کرد: همچنین با اجرای طرح هوشمندسازی اراضی کشاورزی از طریق پنجره واحد زمین، سامانه یاد شده جایگزین سیستم سنتی خواهد شد.

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=106487

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *