×

اقدامات تعاون روستایی برای توسعه و صادرات محصولات کشاورزی گیلان

  • کد نوشته: 58395
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۷
  • 76 بازدید
  • ۰
  • مدیر تعاون روستایی گیلان با اشاره به زیان دهی این تشکیلات درگذشته گفت: با اصلاح ساختارها در بخش‌های مختلف علاوه بر تأمین نهاده‌ها و خرید تضمینی محصولات تولیدشده اقداماتی را در دست اقدام داریم که می‌تواند صادرات محصولات کشاورزی استان را توسعه دهد. به گزارش گیل و دیلم ،رامین گیلانشاهی امروز در گفت‌وگویی با اشاره […]

    اقدامات تعاون روستایی برای توسعه و صادرات محصولات کشاورزی گیلان
  • مدیر تعاون روستایی گیلان با اشاره به زیان دهی این تشکیلات درگذشته گفت: با اصلاح ساختارها در بخش‌های مختلف علاوه بر تأمین نهاده‌ها و خرید تضمینی محصولات تولیدشده اقداماتی را در دست اقدام داریم که می‌تواند صادرات محصولات کشاورزی استان را توسعه دهد.

    به گزارش گیل و دیلم ،رامین گیلانشاهی امروز در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت کشاورزی و لزوم قوی کردن بنیه آن اظهار کرد: با عنایت به کاهش شدید قیمت نفت و درنتیجه کاهش درآمدهای ارزی کشور و در پی آن شرایط سخت پسا کرونا، تولیدات کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کشور و همچنین استان گیلان داشته باشد که نیازمند توانمندسازی و توسعه زیرساخت‌های موجود در شبکه تعاون روستایی استان است.

    وی با اشاره به ضعف عملکرد شبکه اتحادیه‌های تعاونی روستایی افزود: شبکه اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی گیلان در بسیاری از موارد به‌واسطه سوء مدیریت‌ها، سلطه‌جویی و سوءاستفاده تعداد محدودی از افراد طی سالیان اخیر، غالباً غیرفعال و زیان‌ده بوده‌اند.

    مدیر تعاون روستایی استان گیلان با بیان اینکه تحقق جهش تولید نیازمند ساماندهی شبکه‌های تولید تا توزیع است، گفت: تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق و جهش تولید، اقتصادی و اجرای سیاست‌های اقتصادی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، مبنی بر تجارت بین شبکه، خارج شبکه، فروش اینترنتی و تجارت بین‌المللی، مستلزم ساماندهی شبکه تحت پوشش است.

    گیلانشاهی با بیان اینکه در جهت تحقق جهش تولید تعاون روستایی با انجام حسابرسی دقیق تشکل‌ها، نقاط ضعف و قوت شناسایی شده است، تصریح کرد: در این راستا تعداد ۱۲۰ شرکت تعاونی غیرفعال که فقط موجب زیان شبکه بودند، منجیل، مجامع عمومی و انتخابات به‌منظور توانمندسازی ارکان تشکل‌ها به‌صورت قانونمند برگزار، از زیرساخت‌های شبکه در جهت توسعه تولید و تجارت داخلی و خارجی به‌کارگیری و برای ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده در محصولات استراتژیک استان نظیر چای، برنج، شیر و سایر برنامه‌ریزی مدونی انجام‌شده است.

    وی با اشاره به دستاوردهای تعاون روستایی گیلان پس از اصلاح ساختارهای تعاونی‌های روستایی، بیان کرد: اتحادیه چای‌کاران علاوه بر جبران زیان گذشته به سوددهی قابل‌توجهی در سال ۹۸ رسید و در سال جاری نیز با برند سازی و ایجاد کارگاه بسته‌بندی انواع چای، مرکز عرضه مستقیم و ارسال به سراسر کشور، زنجیره ارزش‌افزوده را در محصول چای ایجاد کرده است.

    مدیر تعاون روستایی استان گیلان با اشاره به دستاوردهای تعاون روستایی در حوزه دام، افزود: اتحادیه دامداران استان در یک سال اخیر ضمن اخذ کارت بازرگانی، قرار داد واردات ۵۵۰ هزار تن جو و ذرت از کشور روسیه منعقد کرده و در فاز اول ثبت سفارش و مجوز واردات هفت هزار تن جو و ذرت را اخذ کرده که به‌زودی پس از اخذ ارز موردنیاز وارد خواهد شد.

    گیلانشاهی با اشاره به ایجاد افزوده شیر با خرید یک واحد لبنیات گفت: اتحادیه دامداران استان با بهینه‌سازی دو واحد کارخانجات خوراک دام موجود و همچنین توسعه و بهینه‌سازی مراکز جمع‌آوری شیر استان به تعداد ۷۳ واحد، اقدام به خرید یک واحد کارخانه لبنیات کرده که بدین ترتیب زنجیره ارزش‌افزوده شیر ایجادشده است.

    وی با اشاره به اقدامات تعاون روستایی در حوزه تولید بذر گواهی‌شده و توزیع آن در بین کشاورزان، بیان کرد: اتحادیه تعاون روستایی استان با به‌کارگیری و توسعه زیرساخت‌ها در سال ۹۸ حدود ۷۰۰ تن بذر گواهی‌شده برنج تولید کرد و در سال جاری نیز طی برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده، به‌زودی هزار و ۲۰۰ بذر گواهی‌شده تولید خواهد کرد.

    مدیر تعاون روستایی استان گیلان با اشاره به بسته‌بندی برنج در گیلان و ارزش‌آفرینی این محصول استراتژیک در زنجیره تولید، گفت: اتحادیه تعاون روستایی استان با ثبت برند، وجود کارخانه شالی‌کوبی، کارگاه بسته‌بندی برنج و نیز مراکز فروش در سطح شهرستان‌ها، تاکنون ۱۰۰ تن برنج بسته‌بندی تولید و عرضه کرده و به‌زودی زنجیره ارزش‌افزوده برنج به ثبت می‌رسد.

    گیلانشاهی به خرید پیله تر ابریشم از سوی تعاون روستایی در گیلان برای نخستین بار اشاره کرد و افزود: با پیگیری مدیریت استان و تخصص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید توافقی پیله تر ابریشم از نوغان‌داران استان، از تیرماه جاری، برای اولین بار انجام‌شده است.

    مدیر تعاون روستایی استان گیلان با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام این تشکیلات در آینده گفت: راه‌اندازی مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی استان در یک ماه آینده، اخذ مجوز ایجاد و راه‌اندازی پایانه صادرات استان محصولات کشاورزی، توسعه اتحادیه تعاون روستایی، تجهیز و بهینه‌سازی کشتارگاه طیور اتحادیه مرغداران و ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده مرغ از برنامه‌های این تعاونی است.

    وی ایجاد شبکه صادرات مستقیم و توزیع مویرگی محصولات کشاورزی در کشور روسیه توسط اتحادیه تعاون روستایی استان با همکاری اتاق بازرگانی ایران روسیه را از دیگر برنامه‌های تعاون روستایی گیلان برشمرد و افزود: تأمین ماشین‌آلات کشاورزی کاشت، داشت و برداشت برنج توسط اتحادیه استان برای خدمات‌رسانی بهینه به اعضای تحت پوشش، در کلیه شهرستان‌ها و همچنین واردات، تولید و عرضه کودهای شیمیایی موردنیاز کشاورزان با مشارکت کارخانجات بومی استان از برنامه‌هایی است که تعاون روستایی گیلان برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

    گیلانشاهی با اشاره به اقدامات شاخص انجام‌شده در شبکه اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی استان گیلان در  ۱۲ ماه سال گذشته خاطر نشان کرد: خرید تضمینی مباشرتی برگ سبز چای به میزان دو هزار و ۴۳ تن و به ارزش ۵۴ هزار و ۳۶۶ میلیون ریال، خرید تضمینی مباشرتی گندم به میزان ۲۵۴ تن و به ارزش چهار هزار و ۳۲۸ میلیون ریال و خرید توافقی پیله تر ابریشم به مقدار ۹ تن و به ارزش ۶ هزار و ۶۳۱ میلیون ریال گزیده‌ای از این اقدامات بوده است.

    مدیر تعاون روستایی استان گیلان کل ارزش خریدوفروش توافقی ۱۲ ماه ۹۸ را  ۱۸۹ هزار و ۲۲۲ تن و به ارزش سه هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال دانست و گفت: این اقلام که شامل گوشت مرغ، شیر، محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی، توزیع آرد روستایی به میزان ۱۴۱ هزار و ۴۰۵ تن و به ارزش ۹۴۷ میلیارد ریال، توزیع سوخت به میزان ۱۱ هزار و ۵۰۰ لیتر، توزیع میوه ایام پایان سال ۹۷ به میزان یک هزار و ۱۵۰ تن و توزیع شکر طرح تنظیم بازار به میزان دو هزار و ۹۷۰ تن ازجمله اقدامات تعاون روستایی گیلان در طول سال گذشته بوده است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=58395

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *