به گزارش گیل و دیلم ،جان احمد آقایی بازرس کل گیلان در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه ، اظهار کرد: باید پیش از نقد دیگران، نگاهی به خویشتن بیندازیم. اگر مدیری دچار لغزش میشود، وظیفه ما کمک برای اصلاح اوست نه تخریبش. نگاه سازمان بازرسی ابتدا «دستگیری» است، نه «موجگیری».
وی افزود: از روز نخست تأکید کردهام که درِ سازمان بازرسی برای همه باز است. بازرسی دیگر کمینگاه نیست؛ پناهگاه مدیران و مردم است. مدیران میتوانند بدون ترس از داوری یا برخورد، مشکلات و دغدغههای خود را بیان کنند. اما اگر مدیری نسبت به تذکرات بیتوجه باشد و تساهل بورزد، آنگاه ناچاریم بر اساس قانون اقدام کنیم.
۵۴۱ پرونده تخلف اداری و صنفی در یک سال گذشته
آقایی با اشاره به عملکرد یکساله سازمان بازرسی استان گفت: در طول سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۳۲ گزارش مردمی به سازمان ارسال شد که ۷۴۲۶ مورد از آنها گزارش تخلف (اعلامات فساد) و ۴۸۰۶ مورد شکایت رسمی بود. تمام این گزارشها بررسی شده و بر اساس نتایج آنها، ۵۴۱ مورد پرونده مستند تشکیل شد.
وی توضیح داد: از این میان، ۱۹۵ مورد مربوط به تعقیب صنفی و اداری و ۱۶ مورد منجر به تعقیب کیفری شده است. همچنین ۳۳۰ پرونده با هدف اصلاح امور اداری به دستگاههای مربوط ارسال شده است. بهطور کلی در این بازه زمانی ۴۶۱ نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاههای مختلف به مراجع رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند.
بازرسکل گیلان با بیان اینکه «رویکرد سازمان بازرسی در گیلان اصلاحگرایانه است» گفت: ۶۷ درصد پروندهها منجر به اصلاح امور شدهاند و تنها سه درصد جنبه کیفری پیدا کردهاند. هدف ما پیشگیری از تخلف است، نه برخورد سلبی. ما معتقدیم اگر مدیری آسیب ببیند، این نتیجه ترک فعل ماست.
۱۴۹۰ نامه اصلاحی به دستگاههای اجرایی استان
وی با اشاره به اقدامات اصلاحی سازمان بازرسی اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۱۴۹۰ نامه اصلاحی به دستگاههای اجرایی گیلان ارسال شده است تا نواقص شناساییشده برطرف شود. همچنین ۱۱۶ برنامه مستمر نظارتی در سطح استان طراحی و اجرا شد که بخشی از آنها ملی و بخشی متناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی گیلان بود.
آقایی تصریح کرد: در مجموع ۱۹۰ مورد «گزارش استحضاری» به استاندار گیلان ارائه شد و در کنار آن ۳۳۵ مورد هشدار رسمی نیز به مدیران دستگاهها داده شد. در هشدارهای اولیه، نخست تذکر شفاهی و سپس تذکر کتبی ارائه میشود، اما اگر مدیری به این تذکرات بیتوجه باشد، قانونگذار واکنش نشان میدهد.
ورود سازمان بازرسی به پروژههای نیمهتمام
بازرسکل گیلان با اشاره به ورود جدی سازمان بازرسی به موضوع پروژههای نیمهتمام استان گفت: ما در کار اجرایی دخالت نکرده بلکه نظارت می کنیم، برخی از پروژهها بیش از دو دهه متوقف مانده بودند؛ مانند پروژه میدان خمام که پس از ۲۸ سال بلاتکلیفی با پیگیری مستمر و تشکیل پنج جلسه تخصصی، به مرحله بهرهبرداری رسید.
وی ادامه داد: نمونه دیگر پروژه کمربندی خیام در شهرستان سیاهکل بود که مردم سالها از مشکلات آن رنج میبردند. با ورود سازمان بازرسی و همکاری و تلاش شهرداری و سایر دستگاهها، امروز این طرح در آستانه بهرهبرداری است. همچنین در حادثه رانش زمین در منطقه «حویق» که موجب قطع ارتباط چندین روستا شد، سازمان بازرسی به سرعت ورود کرد و گره کار باز شد.
آقایی ادامه داد: چهارمین پروژه مربوط به بندر آستارا است که بهدلیل رسوبات و عقبنشینی آب، مدتی از فعالیت بازمانده بود. با پیگیریهای مکرر و انجام عملیات لایروبی، این بندر دوباره احیا شد و فعالیت آن از سر گرفته شد. پنجمین پروژه نیز به منطقه زیر پل ولایت انزلی مربوط میشود که حدود دو سال تعطیل مانده بود. با همکاری مسئولان محلی، عملیات لایروبی در این محدوده انجام گرفت تا رونق، رفتوآمد و نشاط اجتماعی به این منطقه بازگردد.
بازرس کل گیلان در ادامه با اشاره به وضعیت طرح هادی روستایی اظهار کرد: این طرح در ذات خود اقدامی ارزشمند برای ساماندهی روستاها و تقویت اقتصاد پایدار مناطق روستایی است، اما نباید به تهدیدی برای ساکنان بومی تبدیل شود. به گفته او، معترضان به طرح هادی دو دستهاند؛ گروهی اندک از افراد صاحب نفوذ و زمینخواران غیربومی که سازمان بازرسی با قاطعیت در برابر آنها ایستاده است، و گروهی دیگر از روستاییان بومی که سالها در منطقه سکونت داشتهاند اما متأسفانه از محدوده طرح خارج شدهاند، در حالیکه بخشهایی از طبیعت بکر در محدوده طرح قرار گرفته و دستخوش تخریب شده است.
آقایی با انتقاد از برخی تخلفات در اجرای این طرح گفت: «متأسفانه در برخی مناطق، طرح هادی به دست عدهای دلال و زمینخوار افتاده است. از مدیرکل بنیاد مسکن خواستهام از کارشناسان غیربومی استفاده نکند، چرا که برخی از این مشاوران از همین مسیر به ثروت و نفوذ دست یافتهاند. وقتی مبنای اطلاعاتی ما دلالان و بنگاهداران باشند، اجرای درست طرح ممکن نیست.»
وی افزود: «مدیرکل بنیاد مسکن فردی نجیب و امین است و باید از او برای نظارت مؤثر و دقیق بر اجرای طرحها حمایت کنیم. قانون در نهایت گردن غارتگران را خواهد شکست و خوشبختانه استاندار و معاون عمرانی نیز در این مسیر همراه و پشتیبان هستند.»
۵۰۱ گزارش مستند از تخلفات اداری و صنفی
آقایی با اشاره به تجزیه و تحلیل گزارشهای دریافتی گفت: از مجموع گزارشهای ثبتشده، ۵۰۱ مورد مستند و قابل استناد بوده است. از این تعداد، ۱۹۵ مورد منجر به تعقیب صنفی و اداری، ۱۶ مورد منجر به تعقیب کیفری، و ۶۷ درصد منجر به اصلاح امور شد.
وی خاطرنشان کرد: بزرگترین سرمایه هر دستگاه، سرمایه انسانی آن است. ما حفظ آبروی مدیران را نیز وظیفه خود میدانیم و هیچگاه وارد حریم خصوصی افراد نمیشویم. اما اگر مدیری نسبت به هشدارها بیتوجه باشد، ناچار به اقدام قانونی هستیم.
بازرسی بر پایه سیره امیرالمؤمنین(ع) است
بازرسکل گیلان با بیان اینکه «نظارت بر مبنای سیره علوی است»، اظهار کرد: حضرت امیر(ع) هم در نظارتها تنبیه داشتند و هم تشویق. همانطور که مدیران خطاکار را عزل میکردند، مدیران درستکار را ارتقا میدادند. ما نیز بر همین اساس، مدیران امانتدار و صادق را مورد تشویق قرار میدهیم و با مدیران بیانگیزه یا سوءاستفادهگر برخورد میکنیم.
آقایی افزود: امروز حفظ صیانت از نظام اداری مهمترین وظیفه ماست. مقابله با فساد، ارتقای شفافیت و تضمین سلامت اداری از مأموریتهای اصلی سازمان بازرسی است. مدیری که از رسانهها دوری میکند، شفاف نیست و نمیتواند مدعی عدالت باشد. رسانهها بدون هزینه، عملکرد مدیران را برجسته میکنند و این باید مورد استقبال باشد نه ترس.
قدردانی از خبرنگاران به عنوان گزارشگران فساد
وی در پایان از نقش رسانهها در کشف و پیگیری فساد اداری قدردانی کرد و گفت: خبرنگاران و گزارشگران مردمی، چشم بینای سازمان بازرسی هستند. ما نه علم غیب داریم و نه طیالارض؛ شما هستید که با گزارشها و مطالبهگری خود، ما را در مسیر مبارزه با فساد و اصلاح امور یاری میکنید
دیدگاهتان را بنویسید