×

برداشت ۸۰٪ محصول پرتقال باغات مرکبات شهرستان املش

  • کد نوشته: 29227
  • ۱۳۹۶-۱۱-۳۰
  • 78 بازدید
  • ۰
  • هشتاد درصد محصول پرتغال باغات مرکبات شهرستان املش برداشت شده است. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ،مسعود امیربنده ای مدیر جهاد کشاورزی املش گفت: از مجموع ۳۰۶۵ هکتار باغ مرکبات شهرستان املش ۲۶۵۵ هکتار آن باغ پرتغال است که ۲۰ درصد این باغات درجه۳ یعنی درختان آن از نوع قدیمی و محلی و […]

    برداشت ۸۰٪ محصول پرتقال باغات مرکبات شهرستان املش
  • هشتاد درصد محصول پرتغال باغات مرکبات شهرستان املش برداشت شده است.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ،مسعود امیربنده ای مدیر جهاد کشاورزی املش گفت: از مجموع ۳۰۶۵ هکتار باغ مرکبات شهرستان املش ۲۶۵۵ هکتار آن باغ پرتغال است که ۲۰ درصد این باغات درجه۳ یعنی درختان آن از نوع قدیمی و محلی و ۳۰درصد آن درجه۲ یعنی جوان سازی شده و جدید و ۵۰درصد هم کاملاً اصلاح شده است که از هر هکتار به صورت میانگین ۱۵ تن پرتغال و در مجموع ۳۹ هزارو ۸۲۵ تن پرتغال سالانه برداشت می شود که بعلت خشکسالی تابستان امسال این میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

    امیربنده ای گفت: مرکبات کاران املشی هرساله برداشت مرکبات را از آبان ماه ابتده از نارنج سپس نارنگی و بعد پرتغال به صورت تازه خوری آغاز می کنند و برداشت پرتغال به تدریج تا اواسط فروردین سال بعد ادامه دارد که امسال تاکنون ۸۰ درصد پرتغال از باغات برداشت و به بازار مصرف در شهرستان یا سایر شهرهای گیلان و استان های دیگر عرضه و یا این که در انبارهای کوچک خانگی برای عرضه در بازار شب عید ذخیره سازی شده است.

    امیربنده ای گفت: امسال علاوه بر کاهش میزان برداشت پرتغال در شهرستان املش، قیمت هر کیلوی آن هم نسبت به پارسال ۳۰ درصد کاهش یافته است و عرضه ی آن برای باغداران و مرکبات کاران املشی صرفه اقتصادی چندان رضایت بخشی ندارد و از سوی دیگر ذخیره سازی پرتغال در انبارهای کوچک خانگی، هم هزینه های برداشت را افزایش می دهد و هم نگهداری آن سخت و دشوار است.

    امیربنده ای گفت: ۴۲۵۱ مرکبات کار املشی هرساله به علت برداشت غیراصولی محصول، استفاده از جعبه های غیر استاندارد، شرایط بد انبارداری در انبارهای کوچک خانگی و نبود یک سردخانه ی مجهز و استاندارد در این شهرستان برای نگهداری بعضی از محصولات کشاورزی باعث می شود هرساله بین ۵ تا ۸ درصد محصول پرتغال این شهرستان تلف شود.
    امیربنده ای گفت: ایجاد و تأسیس یک بازارچه عرضه ی محصولات کشاورزی در شهر املش می تواند در عرضه ی بسیاری از محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و فراورده های لبنی محلی روستائیان املشی نقش بسیار تأثیرگذاری داشته باشد که متأسفانه شهرستان املش به ویژه کشاورزان املشی از آن محروم مانده اند.

    امیربنده ای با اشاره به این که شهرستان املش رتبه دوم تولید مرکبات در گیلان را دارد؛ گفت: ازمجموع ۳۰۶۵ هکتار از باغات مرکبات شهرستان املش ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار آن پرتغال، ۲۶۰ هکتار نارنگی، ۱۱۵ هکتار نارنج و ۳۴ هکتار لیمو ترش و یک هکتار هم به کریپ فروت اختصاص دارد.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=29227

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *