×

برد-برد نتیجه احیای بزرگترین کارخانه چای ایران

  • کد نوشته: 17500
  • ۱۳۹۶-۰۴-۱۱
  • 67 بازدید
  • ۰
  • احیای بزرگترین کارخانه چای ایران چراغ یکی از میراث ارزشمند چای کشور را روشن می‌کند و صف‌های طولانی چایکاران را کاهش می هد و این نتیجه ای صد در صد برد-برد است. سومین و بزرگترین کارخانه چای ایران که به دست نخست وزیر وقت ایران – قوام السلطنه – در بازکیاگوراب لاهیجان ساخته شد، کارخانه‌ای […]

    برد-برد نتیجه احیای بزرگترین کارخانه چای ایران
  • احیای بزرگترین کارخانه چای ایران چراغ یکی از میراث ارزشمند چای کشور را روشن می‌کند و صف‌های طولانی چایکاران را کاهش می هد و این نتیجه ای صد در صد برد-برد است.

    سومین و بزرگترین کارخانه چای ایران که به دست نخست وزیر وقت ایران – قوام السلطنه – در بازکیاگوراب لاهیجان ساخته شد، کارخانه‌ای چهار طبقه با متعلقات اطرافش بود که پس از مرگ قوام،سرنوشت تلخی پیدا کرده است و هم اکنون تقریبا مخربه است.

    حفظ چنین میزاث ارزشمندی از دغدغه‌های مردم محسوب می‌شود و انتظار می‌رود،دست کم این کارخانه چای در لاهیجان به عنوان خاستگاه چای ایران ثبت شود تا نمادی برای این صنعت پرفراز و فرود باشد.

    علی شهیدیان اکبر رییس اداره چای لاهیجان در گفت‌و‌گو با ایسنا منطقه گیلان،گفت:سالهای طولانی است که این ساختمان از نظر ظاهری و فعالیت در وضعیت بدی بسر می‌برد.

    وی با اشاره به اینکه این ساختمان قدیمی از عمارتهای افتخارآمیز شهرستان لاهیجان است،افزود:در حال حاضر این ملک شخصی است و مالک و وارثان ان اختیار تام دارند که هرگونه مایلند آن را تغییر دهند اما ما امیدواریم این ساختمان همچنان در مسیر توسعه صنعت چای شهرستان قرار بگیرد و یا تبدیل به مجموعه‌ای شود که همواره ارزش چای سالم و خوش طعم لاهیجان را برای آیندگان بازگو کند.

    شهیدیان اکبر ادامه‌ داد:از سوی اداره چای لاهیجان این آمادگی وجود دارد تا در صورت تمایل مالکین،تسهیلات لازم برای احیای مجدد این ساختمان اختصاص یابد.

    وی گفت:در حال حاضر شهرستان لاهیجان از کمبود کارخانه چای رنج می‌برد و احیای مجدد این کارخانه می‌تواند فروش برگ سبز چای را برای چایکاران آسان کند.

    رییس اداره چای لاهیجان اضافه ‌کرد:در گذشته ۴۳واحد کارخانه چایسازی در شهرستان لاهیجان وجود داشت که در حال حاضر ۲۹کارخانه در این شهرستان فعال هستند.

    وی خاطر نشان کرد:کاهش صف‌های طولانی چایکاران در کارخانه‌ها در زمان تحویل برگ سبز چای از دستاوردهای احیای مجدد این کارخانه خواهد بود و در نهایت احیای این کارخانه نتیجه ای صد در صد برد-برد دارد.

    علی شهیدیان اکبر افزود: گاهی اوقات صف‌های طولانی موجب می‌شود که برگهای سبز چای از نظر کیفیت پایین بیاید.

    رییس اداره چای لاهیجان گفت: سالانه ۲۷هزار تن برگ سبز چای در این شهرستان تولید می‌شود که به بیش از ۶هزار تن چای خشک تبدیل می‌شود.

    قوام السلطنه به جز احداث سومین و بزرگترین کارخانه لاهیجان یعن «کارخانه چای نو»، بیمارستان سیدالشهدای لاهیجان، مدرسه و حمام نور و شهرکی برای کارگران کارخانه نیز احداث کرده بود.

    هومن یوسفدهی یکی از مورخان گیلانی در اینباره می گوید: قوام السلطنه مرد متولی بود که به خرید ملک در گیلان علاقه زیادی داشت و مالک رودبنه و بازکیاگوراب لاهیجان بود.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=17500

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *