×

بقایای کشتی گیلان ثبت ملی می شود

  • کد نوشته: 44488
  • ۱۳۹۸-۰۱-۱۷
  • 70 بازدید
  • ۰
  • معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: پرونده ثبت شناور چوبی قروق در شهرستان تالش برای ثبت در فهرست ملی با فرمتی ویژه به دبیرخانه شورای ثبت ملی کشور ارائه شده است. به گزارش گیل و دیلم ،ولی جهانی روز شنبه در گفت و گویی افزود: طبق […]

    بقایای کشتی گیلان ثبت ملی می شود
  • معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: پرونده ثبت شناور چوبی قروق در شهرستان تالش برای ثبت در فهرست ملی با فرمتی ویژه به دبیرخانه شورای ثبت ملی کشور ارائه شده است.

    به گزارش گیل و دیلم ،ولی جهانی روز شنبه در گفت و گویی افزود: طبق قاعده شش کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب (دریایی) فعالیت‌های معطوف به میراث‌فرهنگی‌زیرآب باید به طور دقیق تنظیم شود تا از ثبت اطلاعات صحیح اطلاعات فرهنگی، تاریخی و باستان شناختی اطمینان حاصل شود؛ افزون بر آن، طبق قاعده ۲۷ این کنوانسیون «برنامه مستندسازی حداقل باید دربرگیرنده سابقه جامع از محل، از جمله منشا میراث فرهنگی ‌دریایی جا به جا شده یا برداشته شده در جریان فعالیت معطوف به میراث فرهنگی دریایی، یادداشت‌های میدانی اکتشاف، برنامه‌ها، نقشه‌ها، بخش‌ها یا تصاویر در ابزار دیگر باشد». 
    وی اظهار داشت: در پرونده یادشده به پیشینه مطالعات باستان‌شناختی ‌دریایی در کرانه‌های جنوبی دریای‌ کاسپی، مواد و قواعد کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی دریایی [زیرآب] یونسکو، موقعیت جغرافیایی شناور، مشخصات محوطه مانند: پوشش‌گیاهی، نوع کف محوطه، محیط اطراف و عوامل اختلال، شرح و مشخصات بدنه‌ی شناور، الوارها و تیرهای چوبی/چفت و بست‌ها، مصنوعات، اطلاعات ثبت و ضبط و وضعیت حفاظت اشاره شده است .
    وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد پس از پایان فرآیند رسمی ثبت بقایای چوبی شناور قروق در دبیرخانه شورای ثبت ملی وارد فاز جدید« مرمت و بازسازی کشتی تاریخی قروق» خواهیم شد که در فاز مذکور تلاش می شود از به روزترین روش‌های مرمت، حفاظت و پایش برای کشتی‌های تاریخی که در سطح جهان رایج است، استفاده شود.
    جهانی ادامه داد: همچنین تلاش می شود تا کلیه عناصر شناور تاریخی مذکور در یک محیط دیجیتال توسط متخصصان مجرب برای نمایش در مکان‌های عمومی بویژه موزه‌های دریایی بازسازی شود؛ امیدواریم فرآیند مذکور نیز بر روی شناورچوبی الله رود رودسر اجرا شود. 
    وی بیان کرد: بر پایه کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب (دریایی) «شناورها [در ابعاد مختلف از قایق تا کشتی]، هواپیماها، دیگر وسایل نقلیه یا بخشی از آن‌ها، محموله یا محتوای آن‌ها که برای ‌دوره‌ای‌خاص یا همیشه، حداقل صدسال از قدمت آن‌ها گذشته باشد؛ بخشی از میراث‌فرهنگی‌دریایی و بشری محسوب می‌شوند» همچنین طبق برآورد یونسکو «احتمالاً بیش از سه میلیون شناور غرق شده در سراسر اقیانوس‌ها در جهان پراکنده است که تا امروز درصد کمی از آن‌ها مورد پژوهش‌های باستان‌شناختی قرار گرفته است». 
    وی اضافه کرد: تا کنون بیش از سه شناور تاریخی در منظر دریایی استان گیلان کشف شده که برای نخستین بار در سطح کشور پرونده ثبت جزئیات شناور چوبی قروق در شهرستان تالش با فرمتی ویژه به دبیرخانه شورای ثبت ملی کشور ارائه شده است.
    بر اساس تارنمای مرکز اقیانوس‌شناسی دریای خزر ؛ دریای‌کاسپی به عنوان بزرگ‌ترین توده آبی بسته دنیا دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در منطقه اوراسیا و جهان است که سبب توجه گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای به آن شده است. این دریا و سواحل پیرامون آن دارای اهمیت بسیار زیادی از جنبه‌های راهبردی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی (شیلات، گردشگری و حمل و نقل) است که امروزه بایستی جنبه باستان‌شناسی‌دریایی را نیز بدان افزود. 
    شهرستان تالش در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=44488

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *