به گزارش گیل و دیلم ، رحیم شوقی امروز (۲۸ تیر ماه) در حاشیه بازدید از تقاطعهای در حال احداث شهر رشت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از بزرگترین معضلات رشت، ترافیک است. در ابتدای شروع به کار شورای ششم و بعد از قبول مسئولیتم در شهرداری، توصیه و تاکید اعضای شورا حل معضل ترافیک بود.
وی ادامه داد: برنامهریزیها برای احداث تقاطعهای غیرهمسطح در سه فاز کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت انجام شد. فاز کوتاه مدت شامل اصلاح هندسی و روشنایی معابر، فاز میانمدت هم شامل احداث تقاطع و بازگشایی برخی از مسیرها میشد.
شهردار رشت با اشاره به برنامهریزیها برای احداث پنج تقاطع در راستای حل گرههای ترافیکی رشت، گفت: برای اجرای این پروژهها بیشترین تملک املاک انجام شده، در معبر سعدی به سرگل از ۹۸ ملک، فقط تملک هشت ملک بهدلیل موانع حقوقی و وراثتی مانده که در حال انجام است، در معبر رودبارتان هم ۱۱ تملک انجام شده، در خیابانهای جوان و عاطفی هم ۱۲ ملک تملک شده است.
شوقی بیان کرد: در آینده نزدیک، احداث کمربندی برنامهریزی شده است که در چندماه آینده با اعتبارات شهرداری فاز نخست اجرای آن آغاز میشود.
وی ادامه داد: پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای نیروی دریایی در دو لاین مجزا رفت و برگشتی با اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومان در حال اجراست، چون خط اصلی انتقال لوله نفت وسط این مسیر کشیده شده که مجبور شدیم برای حفظ و صیانت این خط، پل را در دو مسیر جداگانه احداث کنیم، در حال حاضر پل به سمت مصلا بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، طول این پل ۴۸۰ متر است که رفت و برگشت همزمان در حال اجراست و پروژهها جلوتر از برنامهریزی زمانبندیشده هستند و عملیات اجرایی شبانهروز در حال انجام است.
شهردار رشت اظهار کرد: پل توشیبا و ایستگاه انزلی در فاز مطالعاتیاند و تلاش شهرداری این است که بعد از این پنج تقاطع، این دو پل را اجرا کند.
شوقی درباره پروژه میدان امام حسین (ع) گفت: این پروژه دیرتر از چهار پروژه دیگر اجرایی شد. در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از ۵۲ شمع پل ۴۰ شمعکوبی انجام شده است و نیمه اول سال آینده به بهرهبرداری میرسد، یک لاین قبل از عید به بهرهبرداری خواهد رسید، زمانبندی بهرهبرداری پروژه ۲۴ ماه است که انشاءالله زودتر به بهرهبرداری میرسد. شش معبر جدید نیز در شهر در کنار این تقاطعهای غیرمسطح در دستور کار داریم.
شهردار رشت پروژه کانال ژ۵ را از مهمترین و بزرگترین پروژههای شهری در حال احداث دانست و بیان کرد: کانال ژ۵ در راستای حل معضل ترافیک به طول حدود ۴.۲ کیلومتر از روبهروی هلال احمر (جاده انزلی) آغاز و به سمت پیل داربن و در نهایت، جاده پیرآباد ختم میشود. این پروژه بدون پرداخت ریالی هزینه تملک اراضی در حال احداث است و در توافق با آب منطقهای، اراضی تحویل گرفته شده و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تامین منابع نیز از محل اعتبارات داخلی شهرداری است.
شوقی با اشاره به اینکه ژ۵ با اعتبار حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد، اظهار کرد: این پروژه شامل پیادهروسازی، دفع آب سطحی، جدول طرفین، روشنایی معابر و تأسیسات است.
شهردار رشت احداث رینگ ۹۰ متری را راهکار مهم در راستای رفع معضل ترافیک دانست و گفت: رینگ ۹۰ متری در فاز نخست از میدان گیل تا مسکن مهر احداث میشود، مجوزهای لازم از تهران گرفته شده و در تفاهمنامه شهرداری با شرکت سپیدرود اراضی این شرکت تحویل گرفته شده است و در حال تملک اراضی مردمی هستیم.
وی درباره تقاطع غیرهمسطح شهید حقبین نیز بیان کرد: تلاش این است که ۳ تا ۴ ماه آینده این پروژه زیر بار ترافیک برود و در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از زمانبندی پیشبینیشده جلوتر است، اعتبار پروژه ۶۷ میلیارد تومان است و از تاثیرگذارترین پروژهها در حل معضل ترافیک است.
دیدگاهتان را بنویسید