×

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:
تغییر کاربری زمین‌های زراعی تخلف است

  • کد نوشته: 97885
  • ۱۴۰۲-۱۱-۰۹
  • 67 بازدید
  • ۰
  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سامانه ۱۳۱ آماده دریافت گزارشات ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها است، گفت: هرگونه تغییر کاربری و از چرخه تولید خارج‌کردن زمین‌های زراعی تخلف است و با هماهنگی دستگاه قضا و نیروی انتظامی با آن برخورد می‌شود......
    تغییر کاربری زمین‌های زراعی تخلف است
  • به گزارش گیل و دیلم ، صالح محمدی در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با تغییر کاربری اراضی زراعی در استان، اظهار کرد: استان گیلان با محوریت کشاورزی حدود ۵۰ درصد از اقتصاد استان و ۳۰ درصد از اشتغال و صنایع متعددی را به خود اختصاص می‌دهد.

    وی بر اصل حفظ کاربری اراضی تأکید کرد و گفت: سعی و تلاش تمام ارکان مدیریتی در راستای حفظ کاربری به عنوان یک تکلیف و وظیفه است که با جدیت تمام پیگیر این مسئله هستیم و بر اساس قوانین مترتب بر نظام جمهوری اسلامی اجازه هیچ‌گونه تخلف را به کسی نمی‌دهیم.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تصریح کرد: فارغ از اقدامات مقطعی متخلفان با تمام ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد می‌شود و این اقدامات زیر سایه قوانین حاکم و به‌وسیله گشت‌های اراضی و با همکاری فرمانداران و بخشداران انجام می‌گیرد.

    تغییر کاربری و از چرخه تولید خارج‌کردن زمین‌های زراعی تخلف است

    محمدی با اشاره به حفظ کاربری اراضی به عنوان یک قانون در کشور، بیان کرد: حفظ کاربری اراضی کشاورزی و زراعی جز قانون به حساب می‌آید و هرگونه تغییر کاربری و از چرخه تولید خارج‌کردن این زمین‌ها تخلف است.

    وی ادامه داد: متولی امور عمران و توسعه روستا، بنیاد مسکن است که این مرجع از طریق هماهنگی با مسئولان شهرستانی بر اساس نیازهای روستا طبق یک خرد جمعی تصمیم‌گیری و محدوده طرح هادی آن مشخص خواهد شد تا به پیگیری مشکلات مرتبط بپردازند.

    سامانه ۱۳۱ آماده دریافت گزارشات ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به معضل زمین‌خواری در سطح استان اشاره و عنوان کرد: به غیر از بومیان اجازه ورود و ساخت و ساز در عرصه کشاورزی و زراعی داده نمی‌شود؛ اما علت وجود برخی از این ساخت و سازها به دلیل فروش زمین از سوی مالکین است که این مسئله دلیلی بر اعطای مجوز ساخت و ساز به غیربومیان و عدم اعطای مجوز به بومیان نمی‌شود.

    محمدی تصریح کرد: سامانه ۱۳۱ آماده دریافت تمام گزارشات مرتبط با ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها است؛ لذا با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی اجازه تغییر کاربری را نمی‌دهیم.

    عزم جدی دولت در راستای صدور سند برای اراضی فاقد سند

    وی افزود: پس از ۶۰ سال در دولت سیزدهم عزم جدی در راستای صدور سند برای اراضی فاقد سند وجود دارد که تاکنون ۲۴۹ هکتار از این اراضی سنددار شده‌اند و ۲۲۳ هزار هکتار رفع تداخل و تا پایان سال نیز حدود ۷۰ هزار سند صادر خواهد شد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بر برخورد با متخلفان تأکید و عنوان کرد: با رویکرد جدید دادگستری، تمام اراضی تیغه‌گذاری و از تغییر کاربری ممانعت خواهد شد و تمام این عملیات با هماهنگی دستگاه قضایی و انتظامی انجام خواهد گرفت.

    محمدی در پایان خاطرنشان کرد: از تمام دهیاران خواهشمندیم که در راستای گزارش هرگونه فعالیت‌های غیرمجاز همکاری لازم را داشته باشند تا در جهت رفع نگرانی‌های مردم و حفظ این طبیعت بکر گام برداریم.

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=97885

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *