×

دکتر ابراهیم آذرپور خبر داد؛ ایران در فهرست کشورهای برگزار کننده روز جهانی بامبو قرار گرفت/ سومین بزرگداشت روز جهانی بامبو در گیلان برگزار خواهد شد

  • کد نوشته: 17811
  • ۱۳۹۶-۰۴-۱۸
  • 182 بازدید
  • ۰
  • مسئول مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج بامبو گفت: لاهیجان در مقام پایتخت بامبوی ایران، رسالتی عظیم در تولید، توسعه و ارتقای جایگاه این محصول کشاورزی بر عهده دارد. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، ایران از سوی سازمان جهانی بامبو در فهرست کشورهای برگزار کننده روز جهانی […]

    دکتر ابراهیم آذرپور خبر داد؛ ایران در فهرست کشورهای برگزار کننده روز جهانی بامبو قرار گرفت/ سومین بزرگداشت روز جهانی بامبو در گیلان برگزار خواهد شد
  • مسئول مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج بامبو گفت: لاهیجان در مقام پایتخت بامبوی ایران، رسالتی عظیم در تولید، توسعه و ارتقای جایگاه این محصول کشاورزی بر عهده دارد.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، ایران از سوی سازمان جهانی بامبو در فهرست کشورهای برگزار کننده روز جهانی این گیاه قرار گرفت.

    دکتر ابراهیم آذرپور با اشاره به اینکه که تاکنون دو بزرگداشت روز جهانی بامبو در ایران برگزار شده است، تصریح کرد: بامبو محصولی آمیخته با ابداع و نوآوری است که توجه به پتانسیل های بیشمار آن منجر به توسعه تولید و اشتغال زایی در کشور خواهد شد.

    مسئول مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج بامبو با بیان سهم جهانی اشتغال حاصل از این صنعت افزود: زندگی و اشتغال ۲.۵ میلیارد نفر در سطح دنیا با صنعت بامبو در ارتباط است.

    وی ارزش کل تجارت جهانی بامبو را سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار ذکر کرد و ادامه داد: سطح زیر کشت این گیاه در جهان ۳۱ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار می باشد که قاره آسیا با برخورداری از ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار هکتار ۵۵ درصد سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

    آذرپور با بیان اینکه حدود ۱۰۰ سال از ورود بامبو به کشور می گذرد، تصریح کرد: این گیاه همزمان با چای وارد ایران شد و در ابتدا جهت بافتن زنبیل های جمع آوری چای چیده شده از سطح باغات مورد استفاده قرار می گرفت ولی رفته رفته کاربرد آن در صنایع مختلف مرسوم گشت.

    آذرپور در ادامه تصریح کرد: کارایی بالا در استفاده از نهاده های تولید، توسعه سریع، هزینه پائین نگهداری، منابع کافی جهت گسترش سطح زیر کشت، قابلیت توسعه در اراضی غیرزراعی و لم یزرع تنها موارد ناچیزی از مزیت های این گیاه است که آن را متمایز از سایر نباتات اهلی شده و مناسب رشد و گسترش در شرایط اقلیمی ایران کرده است.

    وی با اشاره به اینکه شهرستان لاهیجان قطب تولید بامبوی کشور است، خاطرنشان کرد: لاهیجان در مقام پایتخت بامبوی ایران، رسالتی عظیم در تولید، توسعه و ارتقای جایگاه این محصول کشاورزی بر عهده دارد.

    آذرپور از برگزاری مراسم سومین بزرگداشت روز جهانی بامبو با همکاری مسئولین و نهادهای مرتبط طی شهریورماه سال جاری در استان گیلان خبر داد و افزود: هدف از این بزرگداشت علمی، ترویجی، فرهنگی و هنری پشتیبانی و احیای صنعت بامبوی ایران، مطرح شدن آن در سطح جهان و آشنایی با صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حیطه است.

    وی تقدیر از فعالین کشور در این حوزه؛ جلب توجه بیشتر نهادهای مسئول به زمینه سازی اشتغال مبتنی بر این صنعت؛ ایجاد انگیزه پژوهش در جامعه دانشگاهی و تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان را از سایر اهداف این بزرگداشت نام برد.

    آذرپور با اشاره به قرارگیری نام ایران در فهرست کشورهای برگزار کننده روز جهانی بامبو از سوی سازمان جهانی گفت: فعالیت های علمی و پیگیری های صورت گرفته از سوی پژوهشکده تحقیقات، توسعه و ترویج گیاهان راهبردی گیلان و مرکز تحقیقات بامبو و همچنین برگزاری دو مراسم بزرگداشت روز جهانی بامبو در کشور منجر به تصمیم گیری سازمان جهانی بامبو در این رابطه شد.

    وی در پایان با اشاره به حرکت های قابل تقدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در خصوص احیای صنعت بامبوبافی در استان و راه اندازی نخستین خانه صنایع دستی در دهستان لیالستان لاهیجان، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر آمارها خبر از فعالیت حدود۶۰ هنرمند بامبو باف در شهرستان لاهیجان دارد.

    گفتنی است دکتر ابراهیم آذرپور دبیر نخستین و دومین بزرگداشت روز جهانی بامبو در ایران بوده و به عنوان تنها پژوهشگر ایرانی حاضر در فهرست متخصصان جهانی بامبو معروف به «بامبوک» که توسط سازمان جهانی بامبو و شبکه بین ‌المللی این گیاه تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار دارد، شناخته می شود.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=17811

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *