×

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان: دستورالعمل های رهبری باید خط مشی ما قرار گیرد

  • کد نوشته: 14880
  • ۱۳۹۶-۰۱-۲۴
  • 197 بازدید
  • ۰
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به تکرار نامگذاری «اقتصاد مقاومتی» در سال های اخیر از سوی رهبر انقلاب، گفت: اگر رهبر معظم انقلاب امسال نامگذاری اقتصاد مقاومتی را تکرار کردند برای این است که ملکه ذهن ما شود و سیاست ایشان باید خط مشی ما قرار گیرد. به گزارش «پایگاه خبری گیل […]

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان:  دستورالعمل های رهبری باید خط مشی ما قرار گیرد
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به تکرار نامگذاری «اقتصاد مقاومتی» در سال های اخیر از سوی رهبر انقلاب، گفت: اگر رهبر معظم انقلاب امسال نامگذاری اقتصاد مقاومتی را تکرار کردند برای این است که ملکه ذهن ما شود و سیاست ایشان باید خط مشی ما قرار گیرد.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»، کیوان محمدی در کمیته برنامه ریزی شهرستان آستانه اشرفیه، اظهار کرد: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری روی بحث اقتصاد و رفاه مردم تاکید ویژه ای داشته اند و در همین راستا سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند و دولت هم به جد موضوع را دنبال و برای آن برنامه ریزی کرده است.

    وی افزود: سیاست هایی که دولت تدبیر و امید از ابتدا تا کنون پیگیری کرده و شعارهای که در انتخابات سال ۹۲ وعده داده است، در همین راستا می باشد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه مدیران و مسئولان نباید برخوردهای شعارگونه با مسایل داشته باشند گفت: بیش از اینکه به شور و شعف و شعار نیاز داشته باشیم به خرد، دانش، تخصص و عمل متعهدانه نیاز داریم و باید با تکیه بر این موارد طی طریق کنیم.

    محمدی با یادآوری جنگ تحمیلی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب کشورهای سلطه گر به ما مجال ندادند تا به اقتصاد کشور و رفاه مردم توجه کنیم و به محض اینکه به خود آمدیم درگیر جنگی شدیم که هشت سال به طول انجامید و پس از آن نیز بحث سازندگی مناطق جنگزده بوده که به طور غیر مستقیم باز هم درگیر جنگ بودیم.

    وی ادامه داد: پس از دوران سازندگی و اصلاحات با دورانی مواجه شدیم که ویژگی های خاص خودش را به دنبال داشت که نتیجه اش آن بود که سیاست های سرسختانه ای را در قبال مسایل بین المللی در پیش گرفته شد و نتیجه چند قطعنامه و تحریم و ایزوله شدن اقتصاد کشور در عرصه بین المللی بود.

    محمدی اظهار کرد: به همین جهت چند سال گذشته و امسال مقوله اقتصاد مقاومتی در سرلوحه کار قرار دارد. سال ۹۶ نیز طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامیده شده که همگان باید در این راستا کوشا باشند .

    وی ضمن تاکید بر وظایف مسئولان در جایگاه خدمتگزاری به مردم گفت: مدیرانی که در بدنه دولت فعالیت می کنند باید آگاه باشند که مردم برای رفع مشکلات خود چشم به آنها دوخته اند و باید در برابر مردم پاسخگو باشند. وظیفه مسئولان بررسی مسایل و مشکلات بصورت عینی و عملیاتی است و فعالیت های اجرایی سختی های خاص خود را دارد.

    محمدی با اشاره به شرایط دوران تحریم ایران عنوان کرد: صنعت نفت ما تقریبا در آستانه تعطیلی کامل بود که با هوشیاری و تیزبینی مقام معظم رهبری و سیاست نرمش قهرمانه این زمینه فراهم شد که دستگاه دیپلماسی بتواند به سمت مذاکره و بحث با دنیا پیش برود.

    وی با بیان اینکه الزاماتی ایجاد شده که کشور به سمت مذاکره پیش رود ، افزود: همین الزامات بود که دکتر روحانی را در آستانه انتخابات سال ۹۲ با این شعارها روانه میدان کرد؛ شعارهای تعامل با جهان، نجات اقتصاد و احیای اخلاق. این شعارها زاییده زمانه و تحولات اجتماعی است که در این جامعه رخ داد و همین شعارها و سیاست ها مطرح شد.

    محمدی اضافه کرد: امروزه برخی منتقدان برجام هستند و البته باید منتقد در جامعه وجود داشته باشد و باید از انتقاد استقبال کنیم، چون استدلال را قوی خواهد کرد و به ما این فرصت را می دهد که به نقاط ضعف خود فکر کنیم.

    وی با بیان اینکه وجود منتقد در جامعه ضروری است گفت: منتقد باید صادقانه مسایل خود را مطرح نماید لذا در مقابل منتقدان یک سوال را مطرح می کنیم که اگه مذاکره و برجام نبود چه ضرورتی داشت که بحث نرمش قهرمانانه مطرح بشود؟؛ پس ضرورتی هایی اقتضا کرد که نظام به این نتیجه رسید که بایستی با دنیا رویکرد جدیدی را آغاز کند و این رویکرد جدید با مدیریت مقام معظم رهبری و با هوشیاری و نظارت ایشان به نتیجه رسید.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان ادامه داد: ساده نبود که کشوری مانند آمریکا بعد از سیلی خوردن های متوالی از کشور ایران بخواهد پشت میز مذاکره بنشیند و به سادگی هرچه که گفتیم را بپذیرد. مذاکره یعنی اینکه گفتگویی کرده و با هم مدارا نماییم و در مدارا ما همدیگر را نمی پذیریم بلکه یکدیگر را تحمل می کنیم.

    این مقام مسئول تصریح کرد: سران کشور و مردم ایران از مواضعی که دارند کوتاه نیامدند و کوتاه نخواهند آمد چون که ما در مقابل خون شهدا مسئول هستیم و عزیزترین فرزندان این مملکت در راه این انقلاب و حفظ استقلال و آزادی کشور نثار شده اند.

    محمدی گفت: هر آنچه را که به دست آوردیم در اختیار غیر قرار ندادیم و از مواضع خود کوتاه نیامدیم اما اگر بخواهیم با زبان خشونت و زور اسلحه صحبت کنیم نه منطقی و عقلانی است و نه به نفع کشور خواهد بود. آنجایی که لازم باشد از خود دفاع خواهیم کرد به مانند هشت سال دفاع مقدس که به همگان مقاومت و ایستادگی مردم ایران ثابت شد و نباید این فکر را داشته باشیم که نسل جوان امروز از جوانانی که قبلا بودند کمتر به کشور و انقلاب علاقمند هستند.

    وی عنوان کرد: اگر شرایط به گونه ای شود که نیاز به دفاع از کشور باشد همین جوانان از این مملکت دفاع خواهند کرد کما اینکه در سال های پیش از انقلاب و در ۵۷ جوانانی وجود داشتند که اصلا بعید بود بتوانند بیایند و یک انقلاب و یک جنگ هشت ساله را مدیریت کنند و از کشورشان دفاع کنند اما این اتفاق افتاد بنابراین ما به جوانان خود ایمان و اعتقاد داریم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در ادامه با تشریح اصل اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تبین فرمودند اساس آن این است که ما با حداقل امکاناتی که داریم حداکثری بهره وری را ایجاد کنیم.

    محمدی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی چیزی جدا از اقتصاد ملی و اقتصاد کشاورزی نیست بلکه باید همه حوزه ها زیر چتر اقتصاد مقاومتی قرار گیرند و بر مبنای حداکثری بهره وری به فعالیت بپردازند.

    وی خاطرنشان کرد: در تمامی بخش ها چه در صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات و… این روند باید پیش گرفته شود و اقتصاد مقاومتی برای یکسال و دوسال نیست بلکه اقتصادیست که این کشور تا ابد باید به آن توجه داشته باشد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان عنوان کرد: اگر رهبر معظم انقلاب امسال نامگذاری اقتصاد مقاومتی را تکرار کردند و اگر سال آینده نیز این مقوله تکرار شود برای این است که ملکه ذهن ما شود و دستور العمل رهبری و سیاست ایشان باید خط مشی ما قرار گیرد.

    وی بیان کرد: تولید و اشتغال بدون داشتن زمینه لازم امکان پذیر نیست و ایجاد زیر ساخت ها یکی از این زمینه هاست. ایران کشوری با پتانسیل بالاست. اگر در بیست سال آینده با برنامه ریزی و عقلانیت پیش رویم و قوا و پتانسیل هایی که در این جامعه وجود دارند را به فعل نزدیک کنیم و از امکاناتی که داریم با بهره وری بالا بر مبنای اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم آن چیزی که پیش بینی شده محقق می شود.

    محمدی ادامه داد: ایران یک کشور صرفا نفتی و گردشگری است و در جایگاهی قرار گرفتیم که همه این زمینه ها را به بالفعل برسانیم. این تنوع اقتصادی دست ما را باز می گذارد تا در زمینه های مختلف بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: موجی بعد از انقلاب راه افتاد که همه به دنبال تحصیلات دانشگاهی رفتند کشور ما دارای سطح بالای افراد تحصیل کرده است و جزو پنج کشور دنیا در آموزش مهندسی هستیم.

    وی اضافه کرد: در کشور یک طبقه متوسط در حال رشد داریم هر چقدر این طبقه متوسط بزرگ تر بشود زمینه دموکراسی در کشور بیشتر فراهم می شود و بنابراین تلاش همه ما باید این باشد که طبقه متوسط را در این جامعه رشد دهیم و این رشد پس از بروی کار آمدن دولت دکتر روحانی و در دولت های قبل در کشور ما شکل گرفت.

    محمدی تصریح کرد: درجه بالای شهرنشینی در کشور وجود دارد و سازمان دهی نیرو با حداقل امکانات برای ما فراهم هست. درخصوص اشتغال چشم ها به دولت هست یعنی همه جوانان ما منتظرند دولت شغل ایجاد کند و آنها سر کار بروند. در فرهنگ سنتی چنین چیزی وجود نداشته و فرزندان وقتی به سن بلوغ می رسیدند در کارگاه و مزرعه پدری کار ایجاد می کردند و مسئولیت برعهده می گرفتند و این فرهنگ ریشه دار کارآفرینی در جامعه ما وجود داشته است.

    این مقام مسئول در خصوص موقعیت ایران در منطقه گفت: دنیا نمی تواند از ایران بگذرد. امنیت ایران برای دنیا مهم هست چون کشور ما در جایی قرار گرفته که چهارراه شمال، جنوب، شرق و غرب می باشد و از گذشته دور جاده ابریشم شرق به غرب را وصل می کرد و امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که اقتصاد دنیا از هند و ژاپن تا آفریقا به شمال اروپا و روسیه باید از ایران استفاده کند.

    وی ادامه داد: امن ترین منطقه در بین کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق و سوریه، ایران است و ایران نقش کریدوری دارد. این ویژگی است که نظام برای ما به ارمغان آورده و باید از امنیت و ثباتی که ایجاد کرده سود ببریم. نباید این موقعیت ها را از دست دهیم. منطقه امنی داریم و آسیای میانه، افغانستان و هندوستان را می توانیم به ترکیه و اروپا وصل کنیم و بنابراین از این مزیت هایی که داریم باید استفاده کنیم.

    محمدی تصریح کرد: این پتانسیل ها به سادگی بالقوه نمی شود و در وهله اول نیازمند ثبات امنیت است و باید به دنیا بگوییم که ثبات داریم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با یادآوری حضور مردم در صحنه های مختلف نظام گفت: مردم کشور ما همواره در صحنه حضور دارند؛ اگر چه با هم اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم ولی درخصوص منافع ملی خودمان در مقابل دنیا کوتاه نخواهیم آمد. ارتش، سپاه و مردم ما این امکان را می دهند که این ثبات و امنیت را تثبیت بکنیم و به آن ببالیم.

    وی خاطرنشان کرد: زبانی که با دنیا در پیش گرفتیم باعث متهم شدن ما نخواهد شد چون پای میز مذاکره نشستیم و صحبت کردیم و اکنون اگر اختلافی ایجاد شود آنها باید تاوانش را پرداخت نمایند و کشور ما زیر سوال نمی رود و این نرمش قهرمانانه ای است که مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بیان کردند و اثراتش مشهود است. در واقع به دنیا نشان دادیم امنیت و ثبات داریم و مردم ما هر لحظه در صحنه هستند.

    محمدی در خصوص جذب سرمایه گذاری در کشور، عنوان کرد: باید تلاش بیشتری کنیم تا سرمایه بیشتری جذب کنیم. سیستم صنعت نفت باید آنقدر مدرن باشد که بتوانیم درآمدهای نفتی خود را افزایش دهیم و جلب اعتماد کنیم تا سرمایه گذار داخلی در اینجا سرمایه گذاری کند. باید امنیتی ایجاد کنیم که سرمایه گذار خارجی ایران را بعنوان یک منطقه امن تشخیص بدهد و نمایندگی شرکت خود را در ایران مستقر کند و به دیگر کشورهای خاور میانه سرویس بدهد که در غایت به افزایش تولید و اشتغال خواهد انجامید.

    وی اضافه کرد: براساس برآورد موسسات اقتصادی در بیست سال آینده به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار پول نیاز داریم و باید جذب سرمایه گذار داشته باشیم و کشورهای دیگر را ترغیب نماییم تا در ایران سرمایه گذاری کنند و بطور متوسط باید در هر سال ۱۷۵ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری شود.

    این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر ثبات امنیت و سرمایه گذاری باید به بهره وری خیلی بیشتر توجه کنیم. طبق بررسی کارشناسان می توانیم وضعیت مناسبتری را برای کشور با افزایش بهره وری رقم بزنیم و نظام مالی و بانک ها نیازمند یک دگرگونی در سیستم نظام مالی هستند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در زمینه وضعیت استان یادآور شد: با توجه به سیاست هایی که در جهت ایجاد فضای آرامش توسط دولت و استاندار در گیلان ایجاد شده است، امیدواریم که در سایه همین فضای تعامل با کامل شدن راه آهن رشت به آستارا و قزوین جهشی در اقتصاد استان و کشور ایجاد شود.

    محمدی گفت: باید زمینه های لازم را در استان در خصوص ایجاد زیرساخت ها فراهم کنیم تا بتوانیم جهش خوبی برای توسعه استان داشته باشیم.

    وی در مورد وضعیت شهرستان آستانه اشرفیه، متذکر شد: میانگین شهرستان آستانه در حوزه های مختلف نسبت به سایر شهرستان های استان بالاتر است اما نرخ با سوادی این شهرستان به نسبت دیگر شهرستان ها ۴ درصد پایین تر می باشد و با توجه به اینکه مراکز حوزی در این شهرستان وجود دارند و مفاخری نظیر دکتر معین بعنوان یکی از شخصیت های برجسته تاریخ معاصر از این شهرستان برخاسته اند لذا باید از لحاظ آموزشی توجه بیشتری داشته باشیم.

    وی یکی دیگر از موارد مهم در شهرستان را محیط زیست خواند و عنوان کرد: هر فعالیتی که در شهرستان صورت می گیرد باید محیط زیست را در نظر داشته باشیم. شهرستان آستانه اشرفیه چند ویژگی دارد؛ با توجه به وجود حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف در این نقطه یکی از مذهبی ترین شهرهای شمال ایران و جنوب دریای خزر می باشد و ویژگی دیگر که شهرستان آستانه اشرفیه را منحصر به فرد می کند از لحاظ زیست محیطی بزرگترین رودخانه جنوب دریای خزر از این شهر عبور می کند و از این پتانسیل به اندازه کافی استفاده نکرده ایم.

    محمدی خاطرنشان کرد: اگر در هر جای دنیا چنین رودخانه ای وجود داشت گردشگری در آن رونق بسیاری می یافت و این خود ظرفیت بالقوه ای است که مغفول مانده و از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است. برای اینکه از این ظرفیت استفاده شود نخست باید رودخانه را پاکیزه نگه داشته، شاخص های آن را به درستی با استانداردها مطابقت دهیم و سپس به سمت بهره گیری پیش رویم. باید گردشگران را به این منطقه بیاوریم و برای آن برنامه و سرمایه گذاری داشته باشیم و از ظرفیت های شهرستان به نحو احسن استفاده کنیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان کشت بادام در این شهرستان را یک مزیت خواند و گفت: موسسه تحقیقات بادام در این شهرستات منجر به امتیاز می شود و در این زمینه کمک و حمایت لازم صورت خواهد گرفت.

    وی همچنین به بحث شیلات در شهرستان اشاره و اظهار کرد: یکی از امتیازات دیگر این شهرستان قدمت شیلات آن می باشد و می توانیم از آن بعنوان یک فرصت اقتصادی بهره گیریم.

    محمدی در خصوص ساماندهی حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف عنوان کرد: پروژه ساماندهی حرم پروژه عظیمی است که با بودجه استانی امکان پذیر نیست و بودجه ای که در اختیار استان هاست حداکثر ۱۰ درصد بودجه کل دولت است که به شهرستان ها اختصاص داده می شود و ۹۵ درصد در سال گذشته بودجه در اختیار وزارتخانه هاست.

    وی افزود: انتظاری که داریم این است که سهم عادلانه ما پرداخت شود. اگر در خصوص راه آهن که پروژه ملی است بودجه ای اختصاص می یابد به دلیل وسعت و اهمیت پروژه است. اگر راه آهن آستارا پیگیری می شود به دلیل اتصال ایران به نقاط دیگر در آذربایجان، گرجستان و روسیه است و تردد جنوب اروپا را راحتتر و زودتر رسیدن یک محموله را امکان پذیر می کند و برای همه دنیا این راه آهن مهم است. اگر پولی در این بخش اختصاص داده می شود به خاطر این است که اینجا دریچه ای باز شده به طرف دیگر اروپا و روسیه که موجب شکوفایی و رونق اقتصاد کشور ما می شود.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان اضافه کرد: درخواست ما این است که نهادها برنامه های خودشان را طی دو ماه آینده مدون، تهیه و تحلیل کنند و در کمیته برنامه ریزی ارائه شود و هیچ پروژه ای بدون مطالعه اعتبار دریافت نکند. پروژه هایی که مشمول ماده ۲۱۵ نشود پولی به آن اختصاص پیدا نمی کند بنابراین قبل از معرفی پروژه جدید اول زمینه سازی انجام داده و حساب قبلی را پاک نمایید تا بتوانیم با تعامل و همراهی شرایط بهتری برای مردم جامعه خود فراهم نماییم. تلاش ما اینست که حداقل حقوق برای استان خود را دریافت کنیم.

    منبع:ایسنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=14880

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *