×

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خبر داد:
رشد ۳۲ درصدی ثبت اشتغال گیلانیان در سامانه رصد

  • کد نوشته: 102976
  • ۱۴۰۳-۰۳-۲۰
  • 23 بازدید
  • ۰
  • مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از رشد ۳۲ درصدی ثبت اشتغال طی سه سال دولت سیزدهم در سامانه رصد با همکاری دستگاه‌های اجرایی خبر داد وگفت: گیلان در این شاخص توانست طی سه ساله دولت یازدهم ۷۲ هزار و ۳۹۲ اشتغال را در سامانه رصد ثبت کند.....
    رشد ۳۲ درصدی ثبت اشتغال گیلانیان در سامانه رصد
  • به گزارش گیل و دیلم ، سیاوش آقاجانی امروز در گفتگویی اظهار کرد: این در حالی است اشتغال ثبت شده در این سامانه در سه ساله دولت قبل ۵۴ هزار و ۷۸۴ مورد بود.

    وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات جزء ۲ بند (ب) تبصره ۱۶ در قالب ساماندهی و معرفی طرح‌های اقتصادی و ۵۸۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت شد.

    وی تصریح کرد: اعطای تسهیلات مشاغل خانگی نیز در دولت سیزدهم با ۵۳ درصد رشد از هزار و ۲۴ میلیارد ریال در سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ به هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال درسه سال دولت سیزدهم افزایش یافت. در دولت سیزدهم صدور مجوزهای مشاغل خانگی حقیقی نیز با ۵۱ درصد رشد از چهار هزار و ۳۱۲ مجوز در سه ساله دولت قبل به ۶ هزار و ۵۰۲ مجوز در دولت سیزدهم رسید.

    آقاجانی افزود: طی دولت سیزدهم پرداخت تسهیلات به ۶۰ طرح مصوب به مبلغ ۲ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال مصوب شد که از این تعداد ۴۲ طرح هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند، درحالی که طی سه سال پایانی دولت قبل از۱۱ طرح مصوب، ۲ طرح توانستند ۷۸ میلیارد ریال دریافت کنند.

    وی گفت: در دولت سیزدهم پنج تعاونی توسعه عمران تشکیل شد و هم اکنون تعداد این تعاونی‌ها در استان به ۱۳ مورد رسیده است؛ چهار تعاونی دیگر نیز در شهرستان‌های شفت، املش، رضوانشهر و خمام در حال طی مراحل تشکیل هستند.

    مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۲۳ تعاونی محوری (تامین نیاز، فراگیر، سهامی عام) تشکیل شد درحالیکه در سه سال دولت قبل ۶ تعاونی تشکیل شده بود ضمن آنکه در دولت مردمی شهید رئیسی مشکل ۶۶ تعاونی برطرف و ۱۰۹ تعاونی راکد احیاء شد؛ در این دولت نظارت قانونی بر سه هزار و ۷۶۰ تعاونی نیز اعمال شد.

    به گفته وی، در دولت سیزدهم ۲ هزار و ۳۸۶ کلاس و دوره آموزشی برای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برگزار شد درحالی که در سالهای پایانی دولت قبل ۵۷۶ کلاس تشکیل شده بود.

    آقاجانی اضافه کرد: شاخص برقراری بیمه بیکاری کارگران مشمول و متقاضی و تعداد کارگرانی که غیر ارادی بیکار شدند و طبق قانون مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند هم در سالهای ۹۷ تا ۱۳۹۹، ۲۶ هزار و ۲۵۱ بود که با روند کاهشی ۱۸ درصدی اخراج کارگران طی سه سال دولت سیزدهم این رقم به ۲۱ هزار و ۵۴۲ مورد رسید.

    وی تصریح کرد: در سه سال پایانی دولت قبل مقرری بیکاری هزار و ۳۵۳ نفر به دلایلی مانند عدم قبول شغل پیشنهادی، حضور نیافتن در کلاس، آماده به کار نبودن و شناسایی اشتغال پنهان قطع شد که با ۹.۵ درصد رشد در دولت سیزدهم تعداد این افراد به هزار و ۴۸۲ نفر افزایش یافت.

    وی اضافه کرد: در سالهای ۹۷ تا ۹۹ تعداد مقرری بگیرانی که پس از فراگیری آموزش‌های مهارتی مشغول به کار شدند ۳۹ نفر بود که این شاخص در دولت سیزدهم ۱۴۴.۵ درصد رشد داشت و ۹۵ نفر آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

    آقاجانی افزود: طبق قانون کارفرمایانی که از تسهیلات تکلیفی برخورداراند در صورت درخواست می‌توانند از مقرری بگیران بیمه بیکاری در کار مورد نظر استفاده کنند، مقرری بگیران نیز موظف به پذیرش شغل پیشنهادی هستند؛ اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این شاخص نیز با ۴۱ درصد رشد توانست زمینه اشتغال دوباره مقرری بگیران را فراهم کرده و تعداد آنها را از ۹۴۳ نفر در سه سال پایانی دولت قبل به هزار و ۳۳۵ نفر در دولت سیزدهم برساند.

    وی تصریح کرد: در سالهای ۹۷ تا ۹۹، ۷۱۶ مقرری بگیر بیمه بیکاری به سازمان فنی و حرفه ای معرفی شدند که این تعداد در دولت سیزدهم به ۷۲۸ نفر رسید.

    وی اظهار کرد: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در راستای حفظ منافع کارگر و کارفرما در واحدهای تولیدی، صنعتی، صنفی و حرف تشکیل می‌شوند و هم اکنون ۳۳۰ تشکل کارگری کارفرمایی در استان فعالیت دارند که در دولت سیزدهم ۲ هزار و ۳۸۶ نفر در کلاس های آموزش مربوطه شامل آموزش‌های قوانین و مقررات کار، ایمنی و قانون تشکلات شرکت کردند.

    مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اضافه کرد: در بخش روابط کار نیز در ابتدای دولت سیزدهم هفت هزار و ۷۰۰ پرونده دادخواست تشخیص (شکایت کارگران علیه کارفرمایان) تشکیل شده بود و در سال ۱۴۰۲ تعداد این پرونده‌ها به ۹ هزار و ۲۷۱ مورد افزایش یافت. پرونده‌هایی که به دادخواست آنها رسیدگی و منجر به صدور رای شدند نیز از پنج هزار و ۴۰۸ پرونده به ۶ هزار و ۶۳۳ پرونده رسید.

    وی گفت: پرونده‌هایی که اعتراض آنها در هیات حل اختلاف تجدید نظر شد هم از ۲هزار و ۲۲۷ پرونده در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار و ۸۰۸ پرونده در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد. همچنین تعداد پرونده‌هایی که به دادخواست آنها رسیدگی و منجر به صدور رای شد نیز از ۹۳۳ پرونده به ۲ هزار و ۵۰۶ پرونده رسید.

    آقاجانی اظهار کرد: در بخش بازرسی کار هم تعداد بازرسی‌های ادواری انجام شده از کارگاه‌ها در دولت سیزدهم ۲۲ هزار و ۳۱۵ مورد که نسبت به ۱۸ هزار و ۸۱۹ مورد سه سال پایانی دولت دوازدهم ۱۸ درصد رشد داشت.

    وی گفت: تعداد بازرسی‌ها از کارگاه‌های پر خطر در دولت سیزدهم نیز با ۱۴۲ درصد رشد نسبت به سه سال پایانی دولت قبل ۶ هزار و ۳۰ مورد بود.

    وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۸۶۵ درخواست اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران مورد بررسی قرار گرفت که ۵۴ درصد نسبت به دولت قبل افزایش داشت. پایش و اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار در دولت قبل هم ۷۹ مورد بود که با ۲۸ درصد رشد به ۱۰۱ مورد در دولت سیزدهم افزایش یافت.

    مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: در معرفی کارفرمایان متخلف به مراجع قضایی در راستای ماده ۱۰۵ و احقاق حقوق مزایای کارگران (قانون کار) در دولت سیزدهم هزار و ۷۵۰ درصد رشد از ۱۲ پرونده به ۲۲۲ پرونده رسید.

    نویسنده: حمید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=102976

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *