×

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: بیمارستان های ۳۲ تختخوابی، چالش بزرگی برای گیلان هستند

  • کد نوشته: 43671
  • ۱۳۹۷-۱۲-۲۴
  • 297 بازدید
  • ۰
  • رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که بیمارستان های ۳۲ تختخوابی، چالش بزرگی برای استان محسوب می شوند، گفت: در حال حاضر ۷ بیمارستان ۳۲ تختوابی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال فعالیت هستند که این ها یک چالش بزرگ محسوب می شوند. به گزارش گیل و دیلم، شاهرخ یوسف زاده […]

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: بیمارستان های ۳۲ تختخوابی، چالش بزرگی برای گیلان هستند
  • رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که بیمارستان های ۳۲ تختخوابی، چالش بزرگی برای استان محسوب می شوند، گفت: در حال حاضر ۷ بیمارستان ۳۲ تختوابی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال فعالیت هستند که این ها یک چالش بزرگ محسوب می شوند.

    به گزارش گیل و دیلم، شاهرخ یوسف زاده چابک در نشست با مسئولان حوزه سلامت در گیلان، با بیان اینکه امروزه بحث درمان با مسایل مرتبط با اقتصاد درمان کاملا عجین شده است اظهار کرد: مدیریت هزینه و افزایش درآمد از مهمترین مسایلی هستند که همه موسسات دولتی و خصوصی با آن دست به گریبان هستند.

    وی ادامه داد: برنامه ریزی در حوزه درمان از آن جهت حائز اهمیت است که هر چقدر هم منابع را افزایش دهیم، باز هم قادر نخواهیم بود بدون برنامه ریزی پاسخ گوی نیاز های جامعه باشیم.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که با مدیریت هزینه ها باید کیفیت ارایه خدمات سلامت مدیریت شود، افزود: بدون مدیریت هزینه ها در حوزه سلامت، ممکن است کسانی که نیازمند خدمت هستند، نتوانند آن خدمت را در زمان مناسب و مکان مناسب دریافت کنند.

    وی ادامه داد: طبیعی است که حوزه سلامت، راهکارهای مناسبی برای مدیریت این مهم بر اساس تجربیات داخل و خارج کشور اندیشیده است که یکی از این راهکارها استقرار نظام ارجاع الکترونیک است.

    یوسف زاده تصریح کرد: نظام ارجاع الکترونیک برنامه ای است که می تواند حوزه سلامت را پیرامون نیاز به حق خدمت گیرندگان و مدد جویان در مقام پاسخگویی قرار بدهد.

    وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس برنامه راهبردی خود از سال ۹۵ اقدام به فعالیت در این زمینه کرده و برای اجرایی نمودن این مهم در استان، دوازده گام عملی تعریف نموده است.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: برای اینکه بتوانیم نظام ارجاع را در استان استقرار دهیم، ۴ الگوی متفاوت برای ۱۶ شهرستان گیلان تعریف کردیم و اولین قدمی که در این راستا در دانشگاه بر داشته شد، تهیه نقشه جامع درمان استان بود.

    وی ادامه داد: نقشه جامع درمان استان، مسیر حرکت آینده دانشگاه را برای طراحی و گسترش امکانات درمانی استان مشخص می کند و با این نقشه جامع درمان بود که به لایه بندی و سطح بندی خدمات درمانی در استان رسیدم.

    یوسف زاده با اشاره به این که بیمارستان های ۳۲ تختخوابی، چالش بزرگی برای استان محسوب می شوند، گفت : در حال حاضر ۷ بیمارستان ۳۲ تختوابی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال فعالیت هستند که این ها یک چالش بزرگ محسوب می شوند.

    وی ادامه داد: در کل کشور ۸۱ بیمارستان ۳۲ تخت خوابی وجود دارد که ۷مورد آن در گیلان در حال فعالیت هستند.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تبیین سطوح مختلف خدمات درمانی در گیلان، یاد آور شد: ما در نظام ارجاع بیمارستان های ۳۲ تخت خوابی را در سطح یک خدمات درمانی در نظر گرفته ایم؛ یعنی هم سطح با مراکز بهداشتی درمانی استان.

    یوسف زاده، گفت: از دوم مرداد ۹۷ تاکنون ۱۰ شهرستان از ۱۶ شهرستان گیلان زیر پوشش نظام ارجاع سطح دو قرار گرفته است و همین موضوع باعث شد تا جزء دانشگاه های پیشرو در استقرار نظام ارجاع کشور باشیم.

    وی ادامه داد: در ۶ شهرستان دیگر نیز زیر ساخت ها در حال فراهم شدن است و به زودی در آن ها نیز نظام ارجاع راه اندازی خواهد شد.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اقدامات اساسی برای استقرار نظام ارجاع برای بیماران در بخش دولتی، بدون حضور و کمک بیمه امکان پذیر نیست، اظهار کرد: خوشبختانه سازمان بیمه خدمات درمانی کشور این مهم را در دست گرفته و ارجاع الکترونیک اسناد بیمه ای و نسخه نویسی الکترونیک نیز جزء مهمترین برنامه های آن سازمان قرار گرفته است و ۵ دانشگاه  کشور از جمله گیلان، موظف هستند در اوایل سال ۹۸ این دو را محقق کنند.

    یوسف زاده با بیان این که بر اساس ارجاع پرونده الکترونیک، یک گام بسیار بزرگ در ساماندهی حوزه سلامت و درمان کشور بر داشته می شود، خاطر نشان کرد: بخش خصوصی هم می تواند از مواهب آن برخوردار شود.

    وی ادامه داد: ارسال اسناد از طریق الکترونیک باعث می شود دیگر نیاز نباشد افرادی از سازمان های بیمه گر در بیمارستان حضور پیدا کنند و اسناد بیمه ای بیماران را را بررسی کرده و کسورات اعمال کنند و ممکن است برخی علایق و سلایق شخصی نیز در این بررسی ها لحاظ شود که با الکترونیکی شدن دیگر این امکان وجود نخواهد داشت و سرعت رسیدگی نیز بیشتر می شود.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به کد ۷۲۴ و ۲۴۷ نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه در بحث کد ۲۴۷ ، بیش از ۸۰۰ نفر از بیماران را که دچار سکته قلبی حاد شده بودند، با خارج شدن لخته خون از عروق کرونر آن ها به روال عادی زندگی برگرداند و بیش از ۲۰۰ نفر که دچار سکته مغزی شده بودند هم در بخش استروک مورد مداوا قرار گرفتند.

    وی هدف از برنامه نظام ارجاع الکترونیک را رسیدن به پرونده الکترونیک دانست و افزود: گسترش نظام ارجاع بدون کمک بیمه امکانپذیر نیست،  تنها استانی هستیم که نتوانستیم پزشک خانواده شهری را در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر اجرا کنیم، اما این محدویت باعث نشد از هدف آرمانی خود که همان استقرار نظام ارجاع و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در استان است دست برداریم. در حال حاضر، گیلان جزو استان های مهم در الکترونیک سلامت است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=43671

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *