×

رییس پژوهشکده چای کشور: محققان کشور به چهار کلون امیدبخش چای دست یافتند

  • کد نوشته: 26434
  • ۱۳۹۶-۰۹-۲۷
  • 137 بازدید
  • ۰
  • رییس پژوهشکده چای کشور گفت: در یک دوره تحقیقات ۱۹ساله محققان این پژوهشکده موفق به دستیابی به فناوری تولید چهارکلون امیدبخش بوته های چای شدند. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ،رضا آزادی عصر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت:تحقیقات این چهار دستاورد پژوهشی در مرحله پایانی قرار دارد که با […]

    رییس پژوهشکده چای کشور:  محققان کشور به چهار کلون امیدبخش چای دست یافتند
  • رییس پژوهشکده چای کشور گفت: در یک دوره تحقیقات ۱۹ساله محققان این پژوهشکده موفق به دستیابی به فناوری تولید چهارکلون امیدبخش بوته های چای شدند.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ،رضا آزادی عصر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت:تحقیقات این چهار دستاورد پژوهشی در مرحله پایانی قرار دارد که با رونمایی از آنها به همراه چهار رقم وارداتی چای در مرحله تولید انبوه و بومی سازی قرار می گیرد .
    وی افزود: گروه ژنتیک و بهنژادی پژوهشکده چای در قالب طرح تحقیقاتی گزینش کلونی چندین طرح تحقیقاتی زمان بندی شده در این باره انجام داده است که تحقیقات و آزمایش های مقدماتی آن در ایستگاههای مختلف ، دستیابی به این چندکلون امیدبخش را در پی داشته است .
    وی خاطرنشان کرد:حاصل آزمایش های مقدماتی در ایستگاه های تحقیقاتی چای فشالم شفت منتج به معرفی دو کلون امیدبخش از منطقه چایکاری شفت و فومن با عملکرد برگ سبز نزدیک به ۵/۵تن در هکتار و محصول استاندارد( دو برگ و یک غنچه ) و با میانگین رتبه کیفیت چای خشک حدود ۱۵ از ۲۰ و دو کلون امیدبخش در منطقه چای کاری لاهیجان با عملکرد برگ سبز پنج تن در هکتار و محصول استاندارد (دو برگ و یک غنچه) و با میانگین رتبه کیفیت چای خشک ۱۴از ۲۰ شده است .
    رییس پژوهشکده چای کشور گفت: جمع آوری ، ایجاد ،حفظ و نگهداری ژنوتیپ های انتخابی چای داخلی (چهار کلون امیدبخش ) و حفظ و نگهداری کلکسیون های ۲۳رقم خارجی چای وارداتی از دیگر اقدامات این پژوهشکده است.
    وی افزود:در حوزه پژوهش و فناوری نیز در یک دوره چهارساله این پژوهشکده به ۱۳دستاورد قابل ترویج و ۲۸دستاورد تحقیقاتی در سه حوزه تولید ، فرآوری و بازرگانی چای دست پیدا کرده است که پیش بینی این دستاوردها برای سال یکهزار و چهارصد، ۴۸دستاورد می باشد.
    آزادی اظهارداشت: هفت دستاورد تحقیقاتی شامل معرفی چهار کلون امیدبخش و جدید چای ، استحصال روغن خوراکی بذر چای به روش پرس سرد، تولید رنگ خوراکی از ضایعات چای ، تکنیک پیوند خزانه ای چای ، تهیه و تولید کلوچه فراسودمند چای ، بهترین ترتیب جداسازی متوالی ترکیبات مهم پسماند چای و مصرف بهینه انرژی در کارخانه ی چایسازی این پژوهشکده قابلیت تجاری شدن پیدا کرده اند .
    وی به افزایش تعاملات ملی و بین المللی این پژوهشکده با هدف بهره مندی از ظرفیت های علمی ، بین المللی و انتقال فناوری از طریق عضویت در مراکز علمی کشورهای مختلف اشاره و تصریح کرد : عضویت در انجمن بین المللی علوم چای از سال ۲۰۰۸ ، عضویت در اتجادیه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر ، عضویت در انجمن علمی جایکای ژاپن از سال ۲۰۱۲، حضور کارشناسان ژاپنی در حوزه مکانیزاسیون چای در پژوهشکده و برگزاری کارگاه آموزشی ، همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران در تدوین استانداردهای مختلف چای و همکاری با سازمان بسیج مهندسان سپاه قدس گیلان در تدوین راهنمای جامع چای در این راستا انجام گرفته است .
    وی یکی دیگر از دستاوردهای این پژوهشکده را دست یابی به دانش فنی تولید چای ارگانیک ذکر و خاطرنشان کرد: پژوهشکده چای در سال ۹۴موفق به کسب گواهی چای ارگانیک در دو بخش باغ و فرآوری چای از یکی از معتبرترین سازمان های تایید کننده محصولات ارگانیک در اروپا( شرکت سرس از کشور آلمان) شده است .
    سابقه تحقیقات چای در ایران به سال ۱۳۳۷ بر می گردد که در این سال اداره فنی چای فعالیت خود را آغاز کرد و با عنوان های مختلف فعالیت می کرد که در سال ۱۳۶۳ این واحد تحقیقاتی سازماندهی شد و تا سال ۷۴ به عنوان پژوهشکده چای زیر نظر سازمان چای قرار داشت و از ۷۴ تا ۱۳۸۳ به عنوان اداره کل خدمات پژوهشی چای تغییر نام داد و درسال های ۹۲تا ۹۵ در دولت یازدهم به پژوهشکده چای ارتقاء یافت.
    این پژوهشکده از آن تاریخ تاکنون زیر نظر موسسه تحقیقات علوم باغبانی سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی فعالیت های علمی خود را ادامه می دهد.
    این پژوهشکده هفت ایستگاه تحقیقاتی از رضوانشهر در غرب گیلان تا نشتارود در غرب استان مازندران در مناطق چای خیز دارد .
    این پژوهشکده دو کارخانه چایسازی برای انجام کارهای تحقیقاتی در اختیار دارد که یکی از این واحدها در حال حاضر به عنوان قدیمیترین کارخانه چایسازی در سال ۱۳۱۴به بهره برداری رسیده است که پس از سال ها رهاسازی و مخروبه شدن در سال گذشته پس از بازسازی مورد استفاده مجدد پژوهشکده چای قرار گرفت/ایرنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=26434

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *