×

سخنگوی انتقال خون استان گیلان: گیلان از استان‌های پرمصرف در زمینه نیاز به خون است

  • کد نوشته: 18829
  • ۱۳۹۶-۰۵-۰۹
  • 60 بازدید
  • ۰
  • سخنگوی انتقال خون استان گیلان گفت: این استان به‌دلایل مختلفی همچون تعداد زیاد بیماران تالاسمی و فاویسمی و آمار بالای تصادفات جاده‌ای به‌خاطر ورود گردشگران و وجود مراکز درمانی پیشرفته یکی از استان‌های پرمصرف خون است. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» گیتی ایزدی پور ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت “روز ملی اهدای […]

    سخنگوی انتقال خون استان گیلان: گیلان از استان‌های پرمصرف در زمینه نیاز به خون است
  • سخنگوی انتقال خون استان گیلان گفت: این استان به‌دلایل مختلفی همچون تعداد زیاد بیماران تالاسمی و فاویسمی و آمار بالای تصادفات جاده‌ای به‌خاطر ورود گردشگران و وجود مراکز درمانی پیشرفته یکی از استان‌های پرمصرف خون است.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» گیتی ایزدی پور ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت “روز ملی اهدای خون” در رشت ضمن گرامیداشت این روز اظهار داشت: در چهار ماهه سال ۹۶ تعداد ۳۴ هزار و ۳۶۶ نفر به پایگاه‌های انتقال خون سراسر استان گیلان مراجعه کردند و ۲۹ هزار و ۲۷۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

    سخنگوی اداره کل انتقال خون استان گیلان تصریح کرد: امسال مجموع مراجعه‌کنندگان ما برای امر خداپسندانه اهدای خون ۲۰ درصد افزایش یافته و مجموع خون‌گیری‌ها ۱۶.۵ درصد رشد داشته است.

    وی با اشاره به اینکه ۵۴.۵ درصد اهداکنندگان در دسته اهداکنندگان مستمر خون قرار دارند گفت: اهداکنندگان مستمر خون در طی یکسال حداقل دو بار به اهدای خون مبادرت می‌ورزند و به‌طور مرتب خونشان در آزمایشگاه مورد غربالگری قرار گرفته و سلامت خونشان تایید می‌شود.

    ایزدی‌پور با بیان اینکه در میان اهداکنندگان خون ۹۶.۲ درصد را مردان و ۳.۸ را زنان تشکیل می‌دهند افزود: تغییر نگرش نیاز است تا بانوان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند در امر اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند و به این کار نیک ترغیب شوند.

    سخنگوی اداره کل انتقال خون استان گیلان عنوان کرد: وقتی فردی یک کیسه خون کامل که ۴۵۰ سی سی خون است، اهدا می‌کند سه نوع فرآورده شامل گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما از آن به‌دست می‌آید که هر کدام محل و زمان نگهداری متفاوتی دارد.

    ایزدی‌پور با اشاره به اینکه گلبول قرمز ۳۵ روز در دمای یخچال باقی می‌ماند اعلام داشت: عمر پلاکت‌ها حداکثر ۵ روز در حال چرخش در دمای اتاق است و پلاسما سریعاً منجمد شده و تا ۵ سال می‌توان از آن نگهداری کرد.

    وی با تاکید بر اینکه مشارکت بیشتری از سوی مردم در اهدای خون در استان گیلان نیاز است افزود: استان گیلان به‌دلایل مختلفی همچون تعداد زیاد بیماران تالاسمی و فاویسمی و آمار بالای تصادفات جاده‌ای به‌خاطر ورود گردشگران و وجود مراکز درمانی پیشرفته یکی از استان‌های پرمصرف خون است.

    سخنگوی اداره کل انتقال خون استان گیلان بیان داشت: در سال ۹۵ بیش از ۶۲ هزار نفر به میزان ۷۵ هزار واحد خون اهدا کردند و به‌دلیل نیاز به خون در سال گذشته ۶ هزار واحد خون از استان‌های دیگر وارد کردیم.

    وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده است تا امسال استقلال خونی در گیلان فراهم شود و بتوانیم خون استان خودمان را به‌طور کامل تامین کنیم خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت ۲.۵ میلیون نفری استان گیلان انتظار می‌رود افراد بیشتری به جمع اهداکنندگان خون بپیوندند.

    ایزدی‌پور با بیان اینکه افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال نمی‌توانند خون اهدا کنند گفت: افرادی که جراحی قلب باز انجام داده‌اند و یا سابقه تشنج و تزریق انسولین دارند و کسانی که قبل از سن ۱۱ سالگی دچار زردی شده‌اند و افراد با رفتارهای پرخطر از چرخه اهداکنندگان خارج می‌شوند.

    سخنگوی اداره کل انتقال خون استان گیلان اظهار داشت: بعد از اهدای خون، مایعات بدن ظرف ۲۴ ساعت و گلبول‌های قرمز طی ۲ تا ۴ هفته جایگزین شده و ذخایر آهن بدن تا ۸ هفته بعد جایگزین می‌شود و هیچ مشکلی برای اهداکننده خون به‌وجود نمی‌آید.

    وی با اشاره به اینکه متوسط شاخص کشوری اهدای خون ۲۷ نفر در هزار نفر است گفت: شاخص اهدای خون در گیلان ۳۱ در هزار نفر است که از میزان متوسط کشوری بالاتر است اما مصرف خون استان گیلان بالا است و پایگاههای انتقال خون در سراسر استان گیلان آماده هستند تا خونی با ضریب سلامت و امنیتی بالا در اختیار بیماران قرار گیرد/تسنیم

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=18829

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *