×

سکوت رییس سابق سازمان چای شکست؛ تعیین قیمت خرید تضمینی زیر نرخ تورم مشکل ساز است/هزینه تولید و کارگری در چای بسیار بالاست

  • کد نوشته: 34351
  • ۱۳۹۷-۰۵-۰۹
  • 120 بازدید
  • ۰
  • امسال هیچ محصولی در کشور نبود که چهار درصد افزایش قیمت داشته باشد، اما به جهت اهمیت ویژه‌ای که‌ چای دارد شورای اقتصاد با افزایش چهار درصد موافقت کردند. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم، مهندس محمد ولی روزبهان رییس سابق سازمان چای گفت: اشاره به اینکه یکی از راه‌های حمایت از محصولات کشاورزی تعیین قیمت تضمینی […]

    سکوت رییس سابق سازمان چای شکست؛ تعیین قیمت خرید تضمینی زیر نرخ تورم مشکل ساز است/هزینه تولید و کارگری در چای بسیار بالاست
  • امسال هیچ محصولی در کشور نبود که چهار درصد افزایش قیمت داشته باشد، اما به جهت اهمیت ویژه‌ای که‌ چای دارد شورای اقتصاد با افزایش چهار درصد موافقت کردند.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم، مهندس محمد ولی روزبهان رییس سابق سازمان چای گفت: اشاره به اینکه یکی از راه‌های حمایت از محصولات کشاورزی تعیین قیمت تضمینی یک محصول است، توضیح داد: در بعضی از محصولات هم دولت به جهت حساس بودن خاصی که محصولات دارند خرید تصمیمی‌انجام می‌دهد.

    محمدولی روزبهان با اشاره به اینکه معمولاً دولت‌ها به‌ تناسب شرایط مالی خودشان و شرایط بودجه و با نگاه به هزینه‌ها و توجه به بعد رقابتی بودن یک محصول قیمت تضمینی را تعیین می‌کنند، افزود: طبیعی است در شرایطی که‌ تورم حدود ۸ تا ۱۰ درصد برآورد می‌شود تعیین نرخ تضمینی با قیمت زیر نرخ تورم می‌تواند مشکلاتی را برای تولیدکنندگان برای هزینه‌های مختلف خود داشته باشد، هرچند رقابت‌پذیری آن ‌محصول را در درازمدت بیشتر می‌کند.

    وی با بیان اینکه دولت‌ها برای اینکه فاصله جبران شود از راه‌های جبرانی استفاده می‌کنند، گفت: راه‌های جبرانی مانند پرداخت وام‌های کم بهره، تأمین نیازهای ضروری چایکاران و اقدامات حمایتی دیگر ازجمله پرداخت وام‌هایی برای افزایش محصول است که به‌ عنوان‌ مثال برای آبیاری تحت‌فشار که می‌تواند درآمد یک چایکار را تا سه یا چهار برابر افزایش دهد ۸۵ درصد هزینه آبیاری را به‌ صورت یارانه پرداخت کند.

    نرخ عمومی‌چای پاسخگوی سود و تأمین هزینه‌های تولید نیست

    رئیس سابق سازمان چای با اشاره به اینکه در خصوص تعیین قیمت تضمینی برگ چای سازمان چای وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاددهنده هستند، متذکر شد: این پیشنهاد در شورای اقتصاد با توجه به شرایط مالی کشور و ‌بودجه تصمیم‌گیری می‌شود و امسال هیچ محصولی در کشور نبود که چهار درصد افزایش قیمت داشته باشد، اما به جهت اهمیت ویژه‌ای که‌ چای دارد شورای اقتصاد با افزایش چهار درصد موافقت کردند.

    روزبهان با ناکید بر اینکه امسال قیمت تضمینی برگ چای چهار درصد افزایش پیدا کرد، افزود: در طول دو‌ سال، هزار و ۶۰۰ دستگاه موتور برگ چین بین کشاورزان ‌توزیع شد که هزینه‌های برداشت محصول را کاهش دهد و وام‌هایی نیز به چایکاران پرداخت شد تا درآمد آن‌ها از محل برگ برداشتی‌ افزایش پیدا کند.

    وی با بیان اینکه این اقدامات با کاهش هزینه و درآمد در واحد سطح می‌تواند قدرت رقابت‌پذیری کشاورز را بالا ببرد، تصریح کرد: نرخ عمومی‌محصولات کشاورزی خیلی از مواقع پاسخگوی سود مناسب و تأمین همه هزینه‌های تولید نیست و هزینه تولید و کارگری در محصول چای و سایر محصولات بسیار بالا است.

    منبع: فارس

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=34351

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *