×

شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان آغاز شد

  • کد نوشته: 52589
  • ۱۳۹۸-۰۹-۲۳
  • 202 بازدید
  • ۰
  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: شالیکاران از امروز تا سه ماه، ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای خود را شخم اول می‌زنند. به گزارش گیل و دیلم ،علی درجانی در جمع  خبرنگاران با بیان اینکه کشاورزان همه ساله ۷۵ درصد شالیزارهایشان را با استفاده از آب باران و برف شخم اول می‌زنند، گفت: شالیکاران برای کشت […]

    شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان آغاز شد
  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: شالیکاران از امروز تا سه ماه، ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای خود را شخم اول می‌زنند.

    به گزارش گیل و دیلم ،علی درجانی در جمع  خبرنگاران با بیان اینکه کشاورزان همه ساله ۷۵ درصد شالیزارهایشان را با استفاده از آب باران و برف شخم اول می‌زنند، گفت: شالیکاران برای کشت برنج، شالیزارهای خود را دو بار شخم و یک بار تسطیح و آب تخت می‌کنند.

    وی با بیان اینکه حدود ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی سد سفید رود است، افزود: بیشترین آب سد سفیدرود برای نشاء و آبیاری در مراحل رشد رویشی و زایشی برنج استفاده می‌شود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، شخم زمستانه را اولین گام در کشت علمی برنج دانست و خاطرنشان کرد: مصرف بهینه و به موقع از آب‌های سطحی، بهره گیری از نزولات جوی در خارج از فصل زراعی، مدیریت مصرف و از بین رفتن کانون‌های زادآوری آفات گیاهی به ویژه کرم ساقه خوار برنج از مزایای شخم زمستانه شالیزارها است.

    وی تصریح کرد: انجام عملیات شخم اولیه زمستانی با توجه به محدودیت‌های چند ساله در منابع آبی مورد تاکید است.لزوم استفاده و مصرف بهینه و به‌ موقع از منابع آب سطحی، بهره‌گیری از نزولات جوی در خارج از فصل زراعی کمک شایانی برای مدیریت مصرف است.

    درجانی گفت: عمده ذخیره سد سپیدرود در انجام عملیات نشاء کاری و آبیاری در مراحل رشد رویشی و زایشی برنج استفاده می شود.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=52589

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *