×

صنایع‌دستی سنتی، میراثی ماندگار از گذشتگان است

  • کد نوشته: 16821
  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۴
  • 220 بازدید
  • ۰
  • رئیس اداره میراث فرهنگی،‌صنایع‌دستی و گردشگری فومن گفت: کاربرد صنایع‌دستی در زندگی روزمره به نوعی تضمین تایید سبک زندگی گذشتگان است که به نسل‌های بعدی منتقل شده است. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»محمدعلی حسینی‌نسب با اشاره به آغاز هفته صنایع‌دستی از ۲۰خرداد ماه، اظهار کرد: صنایع‌دستی نمادی از آداب و رسوم و فرهنگ […]

    صنایع‌دستی سنتی، میراثی ماندگار از گذشتگان است
  • رئیس اداره میراث فرهنگی،‌صنایع‌دستی و گردشگری فومن گفت: کاربرد صنایع‌دستی در زندگی روزمره به نوعی تضمین تایید سبک زندگی گذشتگان است که به نسل‌های بعدی منتقل شده است.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»محمدعلی حسینی‌نسب با اشاره به آغاز هفته صنایع‌دستی از ۲۰خرداد ماه، اظهار کرد: صنایع‌دستی نمادی از آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه است.صنایع‌دستی سنتی میراثی ماندگار از گذشتگان است.

    وی با بیان اینکه گذشتگان با مرور زمان بنا بر موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی ابزار و لوازم مورد نیاز خود را با توجه به موقعیت آب و هوایی از منابع‌طبیعی ابداع کرده اند، خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی پیوندی بین گذشته و حال است. ‌کاربرد صنایع‌دستی در زندگی روزمره به معنای اتصال ما به گذشته است.

    حسینی‌نسب ادامه داد: امروزی کردن صنایع‌دستی برای زندگی روزمره یکی از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که زمانی می‌توانیم بگوییم دارای صنایع‌دستی سنتی می‌باشیم که قابل استفاده باشند.بدین معنا که هم تولید شوند و هم در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرند.

    وی با بیان اینکه ساخت ابزار فانتزی و استفاده از آن در کنج خانه‌ها به معنای استفاده از صنایع‌دستی نیست بلکه تنها کاربرد نمایشی دارد،گفت:‌ استفاده و کاربرد صنایع‌دستی، البسه محلی و…در زندگی روزمره به معنای اتصال ما به گذشته است.این کاربرد به نوعی تضمین تایید سبک زندگی گذشتگان است که به نسل‌های بعدی منتقل شده است.

    حسینی‌نسب با بیان اینکه ۶۰۰هنرمند صنایع‌دستی در فومن دارای کارت تولید انفرادی صنایع‌دستی می‌باشند،‌تصریح کرد: قریب ۱۰۰هنرمند در این شهرستان دارای کارت شناسایی صنایع‌دستی است.

    وی با بیان اینکه ۱۲۰هنرمند صنایع‌دستی فومن بیمه هستند،‌یادآور شد: عروسک بافتنی ماسوله،البسه‌محلی،خراطی،نازک‌کاری چوب، قاشق‌تراشی،معرق،نقاشی روی سفال، گلیم، حصیربافی، سفال، جوراب‌بافی و چموش‌دوزی از جمله صنایع‌دستی معروف این شهرستان است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی،‌صنایع‌دستی و گردشگری فومن در پایان به برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در شهرستان فومن اشاره و اظهار کرد: ملاقات با استاندار گیلان، بازدید از موزه میراث روستایی گیلان،‌دیدار با امام جمعه و فرماندار فومن از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این هفته در فومن است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=16821

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *