×

طی ۵ سال اخیر؛ افزایش ۴۰۰ درصدی اخذ مالیات از اقتصاد ضعیف گیلان!

  • کد نوشته: 92269
  • ۱۴۰۲-۰۶-۱۵
  • 61 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم | اگر این روزها گذرتان به بازار و خیابان‌های شهرهای گیلان بیفتد، کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از افزایش سرسام‌آور نرخ مالیات نالان نباشد. در گیلان که نه اقتصاد مناسبی دارد، نه صنایع دانه درشتی و نه فضای کسب و کار مساعدی، این روزها همپای استان‌های صنعتی و بزرگ کشور، مردم […]

    طی ۵ سال اخیر؛ افزایش ۴۰۰ درصدی اخذ مالیات از اقتصاد ضعیف گیلان!
  • گیل و دیلم | اگر این روزها گذرتان به بازار و خیابان‌های شهرهای گیلان بیفتد، کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از افزایش سرسام‌آور نرخ مالیات نالان نباشد.

    در گیلان که نه اقتصاد مناسبی دارد، نه صنایع دانه درشتی و نه فضای کسب و کار مساعدی، این روزها همپای استان‌های صنعتی و بزرگ کشور، مردم در حال پرداخت مالیاتی هستند که به اعتقاد عده‌ای، هیچ نتیجه آشکار و واضحی نیز در زندگی روزمره‌شان ایجاد نکرده است.

    حتی اگر بپذیریم در مملکتی که روی نفت و گاز خوابیده، بازهم نیاز به اخذ مالیات از مردم است، اما سوال مطرح است که این مالیاتی که از جیب مردم پرداخت می‌شود، نباید در کیفیت زندگی و شهرشان جلوه و نمود پیدا کند؟

    برای مردم سوال است که این مالیات‌های سنگین که کمر مردم و صنایع را خم کرده، کجا خرج می‌شود که هیچ بهبودی در امکانات و رفاهیات جامعه مشاهده نمی‌شود.

    در حالی که گیلان به گواه آخرین آمار ارائه شده از مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، در رتبه بیست و پنجم فضای کسب و کار ایستاده و فاصله چندانی با عنوان بدترین فضای کسب و کار در سطح کشور ندارد، با این حال اخذ مالیات‌های سنگین از سوی دولت، به یک رویه ثابت و افزایشی تبدیل شده است.

    بررسی آمارها نشان می‌دهد در حالی که در سال ۹۸، مالیات اخذ شده در گیلان ۱۴۰۰ میلیارد تومان بود، این رقم در پیش بینی بودجه سال جاری، با افزایش ۴۱۴ درصدی نسبت به ۵ سال گذشته، به رقم ۷۲۰۰ میلیارد تومانی رسیده است.

    در حالی که فشارهای اقتصادی در سال‌های اخیر، لطمه زیادی به کسب و کار مردم گیلان زده است، انتظار می‌رفت برای عبور از این روزهای سخت، فشارهای مالیاتی بر کسبه کاهش یابد اما در واقعیت اتفاق دیگری رخ داده است.

    باید بررسی کرد و دید که این مالیات‌های سنگین، یکی از عوامل موثر بر تورم افسارگسیخته است یا رشد این مالیات‌ها بر اثر تورمی است که در این سال‌ها در اثر ناکارآمدی دولت‌ها پدید آمده است.

    نمایندگان پر ادعای گیلان در مجلس شورای اسلامی باید پاسخ دهند که آیا در زمان بررسی لایحه بودجه در سال‌های اخیر، هیچ نگاهی به وضعیت کسب و کار مردم داشته اند و از تاثیر بشدت منفی افزایش سرسام آور فشارهای مالیاتی بر مردم آگاه بوده‌اند یا خیر؟

    اخذ مالیات متناسب با درآمد شهروندان بدون شک امری پذیرفته شده است اما پرونده‌ها و جریمه‌های مالیاتی سنگینی که برای شهروندان بریده شده است، عملا ضربه سنگینی بر اقتصاد ضعیف گیلان وارد ساخته است.

    شاید بد نباشد آقایان بهارستان‌نشین که میزان مالیات دریافتی از مردم و سهم گیلان از این مالیات‌ها را مشخص می‌کنند و این روزها دوباره به رای همین مردم نیاز دارند، سری به بازار و محل کسب مردم بزنند تا از نزدیک با دغدغه‌ها و مشکلات شهروندان آشنا شوند و ببینند که نتایج حاصله از تصمیماتشان، چه تاثیرات منفی سنگینی بر معیشت و کسب و کار مردم گذاشته است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=92269

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *