×

یادداشت گیل و دیلم ؛
فوتبال لاهیجان‌ برای بزرگی دوباره، نیازمند حمایت است

  • کد نوشته: 106569
  • ۱۴۰۳-۰۷-۰۴
  • 53 بازدید
  • ۰
  • فوتبال لاهیجان در سال های نه چندان دور، یکی از قدرت های همیشه مطرح در سطح اول استان گیلان بود و حضور سه نماینده از این شهر در لیگ فوتبال بزرگسالان کشور خود گواه رقابت و پویایی فوتبال در این شهر با قدمت بود....
    فوتبال لاهیجان‌ برای بزرگی دوباره، نیازمند حمایت است
  • گیل و دیلم | از روزی که‌ باشگاههای مردمی و پرطرفدار صنعت چای ، شهرداری و رودبنه به دلایل مختلف و عدم حمایت مسئولان تعطیل شدند، روند سقوط فوتبال لاهیجان آغاز شد. بعدها چند تیم خصوصی با سرمایه شخصی برای رقابت در لیگ های مختلف وارد میدان شدند که آنها نیز به دلیل نداشتن پشتوانه لازم عطای تیم داری را بخشیدند و فرار را بر قرار ترجیح دادند.

    اینکه چه بر سر فوتبال لاهیجان آمد را باید‌ یک واکاوی حسابی کرد.

    لاهیجان از قدیم یک قطب بزرگ فوتبال استان گیلان بود و پیش کسوتان مطرح استان، همیشه بعد از انزلی از لاهیجان‌ به عنوان یک شهر با ریشه در فوتبال یاد می کنند، اما اکنون لاهیجان در کجای نقشه فوتبال حرفه ای کشور و گیلان قرار دارد.
    اگر موفقیت چند سال اخیر فوتسال این شهر را از فوتبال جدا کنیم باید با تأسف لحظات آخر عمر فوتبال لاهیجان را به اطلاع همه برسانیم.
    اگر تلاش پیش کسوتان این شهر و تمرین و مسابقات چند جانبه این بزرگان پا به سن گذاشته نبود همین لحظات آخر هم به پایان رسیده بود و مرگ فوتبال این شهر رسما اعلام می شد.
    برای مسئولان ادوار مختلف هم، بود و نبود فوتبال اصلا مهم نبود چرا که اگر غیر این بود ما باید تلاشی برای پیدا کردن راه نجات فوتبال لاهیجان را در سال های گذشته مشاهده می کردیم. یک بار نشد‌ یک مقام ارشد شهرستان در کنار توجه به همه امور دیگر، رغبتی برای پرسیدن این سوال داشته باشد که چرا شهری که روزگاری جاوید جهانگیری و حمید رضا منصوری و نیما خیراندیش و … داشت و در تیم های ملی، نام لاهیجان را بلند آوازه می کردند ، دیگر نام و نشانی ندارد ، چرا فوتبال شهری که باشگاههای آن این قدرت را داشتند تا تماشاگران زیادی را جذب استادیوم پیر تختی نمایند دیگر اصلا وجود خارجی ندارند ، چرا هیچ مسئولی برای کمک به رشد و بالندگی فوتبال لاهیجان قدمی بر نداشت. تنها یک جواب به سوالات بی شمار پیش کسوتان و دوستداران فوتبال لاهیجان می توان داشت و اینکه فوتبال برای مسئولان این شهرستان مهم نبود و دلیلی برای وقت گذاشتن در این زمینه نمی دیدند چرا که اگر این عشق در آنها وجود‌ داشت لااقل یک های و هویی از آنها دیده می شد.
    فوتبال لاهیجان از ابتدای دهه نود‌ روز به روز کم فروغ تر شد و دیگر صدایی از آن شنیده نشد.
    اما اینکه چه باید کرد و برای احیای این فوتبال به کما رفته چه اقدامی باید صورت داد، وظیفه ای است که ابتدا به تلاش های هیات فوتبال و اداره ورزش باز می گردد.
    وظیفه هیات فوتبال تیم داری نیست اما حمایت از فوتبال شهرستان و کمک به بالندگی فوتبال و جلوگیری از متلاشی شدن باشگاههای مطرح و رایزنی با مدیران بالا دست و شهر، حتما از وظایف هیات فوتبال می باشد.
    هر چند در بعضی سال ها شاهد بودیم که خود متولیان اصلی موافق موفق شدن تیم های شهر خود نبودند و هر کاری برای ضربه زدن به نمایندگان لاهیجان در لیگ های کشور انجام دادند و همه این اتفاق ها و نفرت پراکنی ها در سال های نه چندان دور در فوتبال لاهیجان باعث شد باشگاههای مطرح این شهر تعطیل شوند و تنها خاطرات آنها برای دوستداران فوتبال به یادگار بماند.
    برای نفس کشیدن دوباره فوتبال لاهیجان همه فوتبالی های این شهر باید‌ دست به دست هم داده و‌ از همه ظرفیت های لازم برای تقویت و حرکت رو به رشد فوتبال لاهیجان حمایت کنند.
    اداره ورزش به عنوان متولی اصلی ورزش در کنار توجه‌ و برنامه ریزی حمایت از همه هیات ها و ورزش ها باید برای فوتبال لاهیجان اعلام وضعیت قرمز کند و با استفاده از پتانسیل مسئولان ارشد‌،حساسیت لازم را برای دگرگونی در فوتبال لاهیجان ایجاد نماید.
    فوتبال پرطرفدار ترین ورزش دنیا است و به یک صنعت تبدیل شده ولی شهر پرآوازه لاهیجان در هزاره جدید هیچ افتخاری در این زمینه ندارد.
    نوجوانان و‌ جوانان شهر نیاز به حمایت دارند، تا با انگیزه مضاعف به رده بزرگسالان برسند‌ اما در شهر لاهیجان، حامی برای فوتبال وجود ندارد و حتی شرکت های بزرگ تولیدی شهرمان هم به دلایل مختلف رغبتی برای حمایت ندارند و تنها به تبلیغ خود در استادیوم های کشور و خارج کشور بسنده می کنند.
    فوتبال لاهیجان برای بازگشت به روزهای خوش گذشته باید‌ از اختلافات درون خانوادگی اجتناب کند‌ و‌ برای تشکیل یک باشگاه مردمی و حضور در لیگ های کشور دوباره بزرگی خود را به رخ بکشد. ورزشگاه پیر تختی لاهیجان دلش برای شور و هیجان تماشاگران‌ تنگ شده و فوتبالی ها باید با وحدت و اتحاد خود کمر همت بسته و برای تولد دوباره فوتبال این شهر تلاش کنند.
    نکته آخر اینکه ، تغییرات جدید در هیات فوتبال لاهیجان و انتخاب جواد نجار تمیزکار به عنوان رییس جدید این هیات را باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد، از یک سو تمیزکار مدیری با سابقه کار فرهنگی و هنری و دانشگاهی و عضویت ۱۴ ساله در شورای شهر هست که از نزدیک با اتفاق هایی که برای باشگاه شهرداری افتاد آشنایی دارد و مدتی هم مدیر عامل داماش گیلان بود و با داماش وارد مدیریت فوتبال شد و از سوی دیگر با هدف تغییرات مثبت در فوتبال لاهیجان وارد این عرصه شد و خود با همه مشکلات پیش رو آشنایی دارد و اگر هدف او موفقیت نبود هرگز حاضر نمی شد وارد این عرصه شود. اکنون از تمیزکار هم انتظار می رود با انتخاب راه درست و استفاده از نظر پیش کسوتان و افراد کار بلد و بدون حاشیه برای آشتی دوباره تماشاگران و علاقمندان با فوتبال لاهیجان تلاش کند و فوتبال لاهیجان را به دوران اوج برساند.

    شاهین جهانگیری
    ۱۴۰۳/۰۷/۰۵

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=106569

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *