تجهیزات و ماشینآلات راهداری در گیلان از عمر بالای ۲۰ ساله برخوردار بوده و فرسوده هستند این در حالی است که در چند ساله اخیر اعتبارات کلان و مناسبی برای رفع این چالش به استان تخصیص پیدا نکرده است.
به گزارش گیل و دیلم، عدم تخصیص اعتبارات کلان برای احیاء تجهیزات راهداری، فرسودگی و عمر بالای ماشینآلات از جمله چالشهایی محسوب میشود که در استان گیلان قابل مشاهده است به طوریکه با تمام پیگیریهای انجام شده تاکنون مبالغ و منابع مالی آنچنانی برای رفع فرسودگی این ناوگان اختصاص پیدا نکرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در رشت وجود تجهیزات به روز و آماده جهت انجام مطلوب و بهینه عملیات راهداری را ضروری خواند و عنوان کرد: در حال حاضر بهدلیل فرسودگی و عمر بالای تجهیزات و امکانات راهداری امکان خرابی و از کار افتادگی آنها در حین اجرای عملیات راهداری دور از انتظار نیست.
محمدرضا نازککار ایجاد وقفه در انجام کار به دلیل زمان بر بودن تعمیر و یا جایگزینی دستگاهها و ماشینآلات راهداری را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: با وجود تمام چالشهای یاد شده انجام بازدیدهای مستمر کارشناسان و آگاهی از وضعیت دقیق ماشینآلات راهداری به ویژه تجهیزات قدیمی و با عمر بالا در دستور کار قرار دارد.
وی از آماده باش اکیپهای راهداری استان گیلان به ویژه در مواقع وقوع بحرانهای احتمالی توسط مراجع ذیربط سخن گفت و ابراز داشت: پرسنل اداره کل راهداری گیلان پس از وقوع هرگونه حادثه و بروز بحران با وجود تمام مشکلاتی که دارند بلافاصله با کلیه امکانات وارد عمل شده و نسبت به رفع معضل ایجاد شده اقدام میکنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان با بیان اینکه تمام تلاش این دستگاه در زمان بروز بحران، حل سریع مشکلات مردم در کوتاهترین زمان ممکن است خاطرنشان کرد: عملکرد حوزه راهداری گیلان کاملاً شفاف و مشخص بوده به طوریکه این دستگاه با وجود کمبود تجهیزات جدید همواره برای خدمترسانی به مردم فعالانه عمل کرده است.
نازککار در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبار خاصی برای جبران این فرسودگی و به روز رسانی تجهیزات راهداری به استان گیلان اختصاص پیدا کرده یا خیر ابراز داشت: فعلاً از محل اعتبارات استانی حدود ۱۰۰ میلیارد ریال جهت خرید ماشینآلات برای چند شهرستان مصوب شده که در صورت تخصیص کامل تعدادی ماشینآلات خریداری میشود.
وی به سایر مبالغ و کمکهایی که احیاناً برای جبران فرسودگی تجهیزات راهداری گیلان به این استان اختصاص پیدا کرده است نیز اشاره کرد و گفت: مبالغی نیز از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور به منظور انجام تعمیرات و بازسازی و خرید قطعات منظور شده که جهت نگهداری و بهرهبرداری بهینه دستگاهها مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان به این سؤال که چقدر از ظرفیت استانداری، نمایندگان در مجلس و سایر بخشها برای جبران کاستیهای این دستگاه استفاده میشود نیز افزود: بدیهی است که از ظرفیت بخشهای اشاره شده استفاده میشود اما به دلیل کمبود اعتبارات پیگیری مسئولان تاکنون اثربخشی لازم را نداشته است.
نازککار با بیان اینکه وقوع سیلهای اخیر خسارات بسیار فراوانی به ابنیهها و زیرساخت راههای استان گیلان وارد کرده است عنوان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان با تکیه بر اعتبارات استانی و منابع ملی جهت طراحی و احداث پلهای تخریب شده با استفاده از مشاوران ذیصلاح واجد شرایط اقدام کرده است.
وی طراحی پلها توسط مشاوران و اقدام به ساخت آنها پس از تصویب در کمیتههای فنی اداره کل و سازمان راهداری بر اساس الزامات موجود و در نهایت برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار را مورد اشاره قرار داد و گفت: پلها و ابنیه فنی تخریب شده در سیلابهای اخیر گیلان تماماً در حداقل ۵۰ سال گذشته و با تکنولوژی قدیم احداث شده بودند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان در تشریح وضعیت پلها و ابنیههایی که در سالهای اخیر احداث شده اظهار داشت: کلیه پلهای بزرگی که در سالهای اخیر توسط وزارت راه و ترابری سابق و راه و شهرسازی فعلی ساخته شده بر اساس تکنولوژی نوین و رعایت استانداردهای آئین نامههای معتبر طراحی و اجرا شده است.
دیدگاهتان را بنویسید