×

فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ؛
ما مسئول به بهشت فرستادن مردم هستیم

  • کد نوشته: 103278
  • ۱۴۰۳-۰۳-۲۸
  • 10 بازدید
  • ۰
  • فاضل لنکرانی گفت: در سال‌های گذشته متأسفانه برخی می‌گفتند، ما مسئول به بهشت فرستادن مردم نیستیم؛ این حرف کاملا باطل و غلط است، نه تنها مسئولیم بلکه هدایتگری وظیفه ما است؛ برخی می‌خواهند این وظیفه مسئولان و علمای جامعه اسلامی را به عنوان زور تعبیر و با آن این باور اصیل دینی را تخریب کنند.....
    ما مسئول به بهشت فرستادن مردم هستیم
  • به گزارش گیل و دیلم ، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: در سال‌های گذشته متأسفانه برخی می‌گفتند، ما مسئول به بهشت فرستادن مردم نیستیم؛ این حرف کاملا باطل و غلط است، نه تنها مسئولیم بلکه هدایتگری وظیفه ما است؛ برخی می‌خواهند این وظیفه مسئولان و علمای جامعه اسلامی را به عنوان زور تعبیر و با آن این باور اصیل دینی را تخریب کنند.

    حجت الاسلام فاضل لنکرانی در نشست مجمع علما و فضلای شهرستان دامغان که با حضور استاندار سمنان، امام جمعه، نماینده مجلس، فرماندار، علمای برجسته، مدیران و اساتید مدارس علمیه و جمعی از روحانیان این شهرستان در محل حوزه علمیه امام صادق (ع) دامغان برگزار شد، اظهار داشت: بررسی اجمالی زندگی نورانی و با برکت امام محمدباقر (ع) نشان می‌دهد که ما بیشتر به نقل فروعات دین از صادقین و باقرین (ع) پرداخته ایم، حال آنکه از وجوه اصلی حیات آن حضرت مبارزه و مقابله با تفکرات و گروه‌های الحادی و انحرافی مانند مرجئه، خوارج، جارودیه و … بود که در بین مسلمانان و به اسم اسلام به وجود آمده بود؛ به واقع بخش اصلی زندگی آن حضرت صرف حفظ عقاید صحیح شیعه در جامعه اسلامی شده است.

    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) در بسیاری از موارد با این گروه‌های انحرافی برخورد علمی می‌کرد؛ این گروه‌ها معمولاً برای تضعیف مکتب اهل بیت (ع) از سوی حکام ظالم وقت تقویت می‌شدند، زیرا عقاید باطل آن‌ها به نفع حکام فاسق بود و با افکارشان ظالمان مستبد را تقویت می‌کردند؛ به واقع این جریان‌های انحرافی تنها یک فکر نبودند تا جایی که ائمه اطهار و امام باقر (ع) آن‌ها را علناً لعن و نفرین می‌کردند.

    وی با بیان اینکه امام باقر (ع) با تمام وجود از حرکت صحیح مسلمین بر مسیر مکتب با اصالت نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین (ع) مراقبت می‌کردند، امروز وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه، مسئولان و ما طلبه‌ها براساس سیره امام باقر و امام صادق (ع) همین مسئله است؛ تصریح کرد: متأسفانه امروز طرفداران این تفکرات باطل بیش از زمان ائمه اطهار (ع) هستند؛ در اوایل انقلاب یک طلبه کافی بود تفکرات مارکسیستی را بشناسد تا بتواند با انحرافات حاصل از آن برخورد کند، اما در شرایط فعلی افکار انحرافی بسیاری به مجموعه عالم اسلام تزریق می‌شود.

    فاضل لنکرانی اضافه کرد: از بدو حیات مبارک انقلاب اسلامی، جمع نادری در حوزه‌های علمیه معتقد بودند ” اصلا چرا ما باید حکومت اسلامی تشکیل دهیم؟ ”، به واقع این تفکر در مقابل اندیشه امام‌خمینی (ره) و انقلابیون بود؛ متاسفانه امروز نیز این‌ها وقتی می‌خواهند خلاصه‌ای از ۴۵ سال عمر بابرکت انقلاب و نظام اسلامی را بیان کنند، تنها برخی کاستی‌ها و نابسامانی‌ها را بیان می‌کنند و کارآمدی حکومت اسلامی را زیر سؤال می‌برند؛ متأسفانه در برخی حوزه‌های علمیه خارج از ایران نیز بشدت روی مسئله جدایی دین از سیاست کار می‌شود.

    رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ادامه با اشاره به اینکه همه ائمه به عنوان نوری واحد بر این اصل که حق ائمه اطهار و اهل بیت (ع) که همان ولایت و حکومت امامان معصوم (ع) است تأکید داشته اند، گفت: آیات فراوانی در قرآن کریم به این موضوع مهم صحه گذاشته است، حال چگونه می‌شود به نام اسلام، چنین تفکر باطلی را در نفی ضرورت تأسیس حکومت اسلامی اشاعه داد؛ بی تردید این افراد و تفکر انحرافی آنها، بدتر از فرقه‌های زمان امام باقر (ع) هستند.

    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ضرورت تشکیل حکومت اسلامی توسط امام معصوم و در زمان غیبت توسط فقیه جامع الشرایط، اصلی اساسی است که اگر درست فهم و باور شده و درست پیاده شود، می‌تواند پایه‌های استبداد بزرگی همچون آمریکا ر ا بلرزاند؛ افزود: ما طلبه‌ها باید به این جریانات انحرافی بسیار توجه کنیم؛ طلبه و عالم دینی باید در سیاست آگاهانه دخالت کند، ببیند چه کسی بر او حکومت می‌کند، منابع بیت المال در چه راهی صرف می‌شود و جامعه به چه سمتی حرکت می‌کند.

    وی یادآور شد: در سال‌های گذشته متأسفانه برخی می‌گفتند، ما مسئول به بهشت فرستادن مردم نیستیم؛ این حرف کاملا باطل و غلط است، نه تنها مسئولیم بلکه هدایتگری وظیفه ما است؛ برخی می‌خواهند این وظیفه مسئولان و علمای جامعه اسلامی را به عنوان زور تعبیر کنند و با آن این باور اصیل دینی را تخریب کنند، اما بی تردید به فضل خدا موفق نخواهند شد.

    فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: این جریان انحرافی با غلط معنا کردن ” لا اِکْراهَ فِی الدّین ” به دنبال تزریق این تفکر باطل به حوزه علمیه و جامعه است؛ به شما می‌گوید: ” با بهشت و جهنم مردم چکار دارید، چکار دارید کدام مسئول دزدی می‌کند، به ما چه ارتباطی دارد که فلانی حجاب دارد یا نه “؛ دشمنان اسلام و ایادی داخلی شان بخوبی می‌دانند، امروز اگر بخواهند انقلاب را از هویت خود خالی کنند، راهش جدا کردن روحانیت از مبانی امام و انقلاب است.

    رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تصریح کرد: اگر بخواهیم تصور کنیم که امام خمینی (ره) در مسئله انقلاب و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، تنها اجتهاد خود را مبنا قرار داده؛ به امام جفا کرده ایم؛ تفکر حیات بخش امام تنها مبتنی بر یک اجتهاد حوزوی نبود، بلکه امام این حقیقت مهم رااز درون دین برای ما آشکار کرد که اسلام باید حکومت کند، از نگاه قرآن تنها حکومت برخاسته ازدین مشروعیت دارد.

    وی در تبیین این مهم به نقل حدیثی قدسی از بیان امام محمدباقر (ع) پرداخت که خداوند متعال در آن می‌فرماید: ” لَأُعَذِّبَنَّ کُلَّ رَعیَّه ٍ فی الأِسلامِ دانَتْ بِوِلایَهِ کُلِّ اِمامٍ جائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللّه ِ، وَ اِنْ کانَتِ الرَّعِیَّهُ فی أَعْمالِها بَرَّهً تَقیَّهً. وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعیَّهٍ فِى الأِسلامِ دانَتْ بِوِلایَهِ کُلِّ اِمامٍ عادلٍ مِنَ اللّه ِ وَ اِنْ کانَتِ الرَّعِیَّهُ فی أَنْفُسِها ظالِمَهً مُسیئَهً ”؛ ” در اسلام، هر جمعیت و مردمى که تن به ولایت و رهبرى پیشوایان ستمگری بدهند که از سوى خداوند نیستند، حتما عذاب خواهم کرد، هرچند آن مردم در کارهاى خودشان نیکوکار و اهل تقوا باشند؛ و حتما عفو و گذشت خواهم کرد از هر گروهى در اسلام، که ولایت و رهبرى پیشواى دادگرى را که از سوى خداست، بپذیرند و گردن نهند، هرچند آن مردم در (کارهاى) خودشان ستمگر و بدکار باشند. ”

    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به طلاب و روحانیان اظهار داشت: اینکه رهبر انقلاب مسئله مهم جهاد تبیین را بار‌ها مطرح می‌کنند؛ قطعا منظور ایشان تنها برشمردن دستاورد‌های انقلاب و کار‌های دولت نیست؛ ما باید در وهله نخست پایه‌های فکری مردم نسبت به حکومت اسلامی را محکم کنیم و در مقابل سم‌پاشی‌های دشمن در فضای مجازی هوشیارانه بایستیم.

    فاضل لنکرانی گفت: یکی از اصلی‌ترین و مهمترین روایات امام باقر (ع) این حدیث شریف است که می‌فرماید: ” بُنِیَ الاِْسْلامُ عَلَى خَمْسَهِ أَشْیاءَ: عَلَى الصَّلاهِ وَالزَّکاهِ وَالحَجِّ وَالصَّوْمِ وَالْوِلایَهِ، قالَ زُرارَهُ: فَقُلْتُ وَأىُّ شَیء مِنْ ذلِکَ أَفْضَلُ؟ فَقالَ: أَلْوِلایَهُ أَفْضَلُ، لاَِنَّها مِفْتاحُهُنَّ، وَ الْوالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِنَّ; اسلام بر پنج پایه بنا شده است: نماز و زکات و حج و روزه و ولایت. زراره پرسید: کدام یک از همه مهمتر است؟ امام (علیه السلام) فرمود: ولایت، زیرا ولایت کلید (موفّقیّت) بقیّه است و والى راهنماى انام آن‌ها “.

    رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) خاطرنشان کرد: باید از خود بپرسیم چرا امام باقر (ع) ولایت را یکی ارکان اصلی اسلام بر می‌شمارد که بر دیگر ارکان ارجحیت دارد؟ یقینا منظور آن حضرت تنها ولایت قلبی نیست؛ بلکه معنای آن پذیرش حکومت حقه امام معصوم (ع) در زمان حضور و رهبری حکومت اسلامی از سوی فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت است.

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=103278

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *