×

محسن رنانی: افق اقتصاد ایران مسدود شده است

  • کد نوشته: 87350
  • ۱۴۰۱-۱۲-۲۸
  • 71 بازدید
  • ۰
  • به گزارش گیل و دیلم ، رحمت اله بیگدلی در کانال خود به نقل از دکتر محسن رنانی، اقتصاددان برجسته نوشت: افق اقتصاد ایران مسدود شده است؛امروز سؤال سرمایه‌گذاران این است چگونه سرمایه خود را از کشور خارج کنند؟! در زمان ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی سؤال سرمایه‌گذاران از من به عنوان یک مشاور اقتصادی این بود […]

    محسن رنانی: افق اقتصاد ایران مسدود شده است
  • به گزارش گیل و دیلم ، رحمت اله بیگدلی در کانال خود به نقل از دکتر محسن رنانی، اقتصاددان برجسته نوشت: افق اقتصاد ایران مسدود شده است؛امروز سؤال سرمایه‌گذاران این است چگونه سرمایه خود را از کشور خارج کنند؟!

    در زمان ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی سؤال سرمایه‌گذاران از من به عنوان یک مشاور اقتصادی این بود که: سرمایۀ خود را به استان سیستان و بلوچستان ببریم برای پرورش شترمرغ چون برای سرمایه‌گذاری در آن مناطق تسهیلات با سود اندک ارائه می‌شود یا این‌که سرمایه‌ را به استان اصفهان ببریم برای ایجاد کارخانه سنگ‌بری؟

    یعنی در آن دوران سرمایه‌گذار حاضر بود در همه جای ایران سرمایه‌گذاری کند و نگاه می‌کرد که کجا برای او سودآورتر است.

    در دوران آقای خاتمی سؤال فعالان اقتصادی این بود که: سرمایۀ خود را در اصفهان، تبریز یا مشهد برای کارخانۀ فولادسازی استفاده کنیم یا در تهران روی پتروشیمی و خودرو سرمایه‌گذاری کنیم؟ در این دوره دیگر سؤال سرمایه‌گذار حول منطقۀ سرمایه‌گذاری در حاشیۀ کشور نبود، بلکه می‌خواست فقط سرمایه‌اش در مراکز استان‌‌های بزرگ متمرکز شود.

    در زمان دولت احمدی‌نژاد سؤال سرمایه‌گذاران این شد که: سرمایه‌ را صرف خرید دلار کنیم یا طلا و زمین بخریم؟!

    درواقع دیگر کسی دنبال سرمایه‌گذاری در تولید نبود و تنها به دنبال کسب سودهایی بود که در بازارهای یادشده از طریق دلالی کسب می‌شد!

    اما امروز سؤال سرمایه‌گذاران این است که: سرمایه‌ را به امارات و ترکیه ببریم یا در ارمنستان و گرجستان خانه بخریم یا سرمایه‌گذاری کنیم؟!

    روند این سؤالات نشان می‌دهد افق اقتصاد ایران مسدود شده یعنی دیگر سرمایه‌گذار احساس نمی‌کند که در ۲۰ سال آینده همین نظم اقتصادی وجود داشته باشد یا در صورت وجود همین نظام هم به سرمایۀ او آسیبی نرسیده و سود قابل قبولی کرده باشد!

    امروز سرمایه‌گذاران سؤالشان این است که سرمایۀ خود را چگونه و کجا از کشور خارج کنند؛ بخش بزرگی از افزایش قیمت دلار هم ناشی از سرمایه‌هایی است که در حال خارج شدن از کشور است چون سرمایه‌گذار نمی‌داند در تحریم یک ماه دیگر، در انتخابات دو سال دیگر یا در اعتراضات بعدی چه بلایی بر سر ثروت او خواهد آمد!

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=87350

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *