×

مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد: رفع تصرف افزون بر ۴۷ هکتار از تالاب انزلی در سال جاری

  • کد نوشته: 24177
  • ۱۳۹۶-۰۸-۰۴
  • 200 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از رفع تصرف ۴۷.۴هکتار از محدوده آبی تالاب بین المللی انزلی و معرفی ۱۹ متخلف به مراجع قضایی در سال جاری خبرداد. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» قربانعلی محمد پور صبح پنجشنبه در جلسه مدیریت یکپارچه اکولوژیک تالاب بین المللی اتزلی در بندر انزلی اظهار کرد: ۲۳ هکتار […]

    مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد: رفع تصرف افزون بر ۴۷ هکتار از تالاب انزلی در سال جاری
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از رفع تصرف ۴۷.۴هکتار از محدوده آبی تالاب بین المللی انزلی و معرفی ۱۹ متخلف به مراجع قضایی در سال جاری خبرداد.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» قربانعلی محمد پور صبح پنجشنبه در جلسه مدیریت یکپارچه اکولوژیک تالاب بین المللی اتزلی در بندر انزلی اظهار کرد: ۲۳ هکتار از این محدوده آبی نیز توسط اداره کل منابع طبیعی گیلان رفع تصرف شده است .
    وی همچنین افزود: علاوه بر این موارد ۲۱ پرونده تخلف شکار و صید غیرمجاز برای شکارچیان و صیادان متخلف تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.
    محمدپور با اشاره به معضلاتی نظیر گسترش زمینهای کشاورزی در حاشیه تالاب ، استفاده بی رویه از آب تالاب و خشکی آن تصریح کرد: متاسفانه ۳۲ میلیون متر مکعب فاضلاب وارد تالاب انزلی می شود که شامل فاضلاب خانگی چهار شهر ، ۲۳۸ روستا و حدود ۲ میلیون لیتر سموم و کود شیمیایی از مزارع بالا دست است.
    وی به مزایای اقتصادی تالاب انزلی برای ذینفعان آن خصوصا بومیان حاشیه تالاب اشاره و تاکید کرد: از نظر اقتصادی حدود ۴۰ اسکله قایقرانی با ۳۵۰ نفر قایقران و تعداد ۴۰۰ نفر آب بندان دار در حوزه صید ماهی و شکار پرنده با مجوز محیط زیست فعالیت می کنند .
    محمدپور با اشاره به فعالیت ۳۱۲ نفر صیاد دارای مجوز در محدوده تالاب انزلی یادآور شد: تالاب بین المللی انزلی برای حدود دو هزار و ۲۰۰ نفر می تواند فرصت شغلی ایجاد کند.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به ورود آب ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی به تالاب انزلی افزود: با همکاری دفتر فنی استانداری ، حوضچه آرامش در مسیر رودخانه پسیخان ایجاد و حدود ۱۰۰ هکتار از تالاب انزلی لایروبی و احیا شده و در حال حاضر با توجه به پایش انجام شده در سال گذشته مرز کامل آبی این تالاب ۱۶ هزار و ۵۵۶ هکتار است.
    محمدپور یاد آور شد:متاسفانه کاهش تراز آبی دریای خزر نیز تاثیر منفی در میزان عمق آب تالاب بین المللی انزلی داشته است.
    وی به ورود زباله از طریق ۱۱ رودخانه و به صورت گسترده از سوی گوهر رود و زرجوب رشت به تالاب انزلی اشاره و خاطر نشان کرد: احداث تله رسوب گیر در رودخانه های منتهی به تالاب و لایروبی آبراه ها و برداشت رسوبات در بخش شمالی تالاب انزلی از جمله اقدامات انجام شده است.
    محمد پور با اشاره به انجام عملیات لایروبی و بهسازی آبراهه های تالاب انزلی و احیای حیات وحش منطقه سلکه تالاب انزلی از سال ۹۳ اشاره و اظهار کرد: تاکنون ۳۲۰ هکتار از محدوده مرکز تالاب انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی در مناطق سنگاچین ، سیاکشیم، نهنگ روگا، پاکسازی شده که نظیر این عملیات در تالاب عینک رشت، تالاب ملاسرای شفت و کیاکلایه لنگرود نیز صورت گرفته است.

    به گزارش گیل و دیلم ، تالاب بین المللی انزلی با حدود ۲۰ هزار هکتار مساحت و ۳۸۰ هزار هکتار حوزه آبخیز، ۲۴ متر پائین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است.
    این تالاب شامل بخش های شرقی، غربی، مرکزی، سلکه، سرخانکل و سیاه کشیم است که از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنار ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.
    تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است/ایرنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=24177

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *