×

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان: طرح های آبخیزداری گیلان دارای پیشرفت ۷۰ درصدی است

  • کد نوشته: 40064
  • ۱۳۹۷-۰۹-۲۷
  • 203 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به امر آبخیزداری، یادآور شد: در حال حاضر جزو استان های پیشرو با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی طرح ها هستیم. به گزارش گیل و دیلم، محسن یوسف پور در گردهمایی مسئولان حوزه های نمایندگی ولی فقیه در منطقه ۳ […]

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان: طرح های آبخیزداری گیلان دارای پیشرفت ۷۰ درصدی است
  • مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به امر آبخیزداری، یادآور شد: در حال حاضر جزو استان های پیشرو با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی طرح ها هستیم.

    به گزارش گیل و دیلم، محسن یوسف پور در گردهمایی مسئولان حوزه های نمایندگی ولی فقیه در منطقه ۳ ادارات کل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که به میزبانی گیلان برگزار شد، اظهار کرد: استان گیلان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان حدود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار(۷۰ درصد) اراضی ملی است.

    وی گیلان را یک استان به معنای واقعی سرسبز و بی نظیر در دنیا دانست و افزود: ۵۶۵ هزار هکتار از اراضی ملی گیلان را جنگل های با ارزش هیرکانی تشکیل می دهد و حدود ۲۲۴ هزار هکتار مرتع ییلاقی در بالادست داریم. اراضی ساحلی و بخشی از اراضی فاقد پوشش گیاهی نیز جزو اراضی ملی استان محسوب می شود.

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، با بیان اینکه وظیفه حفاظت و صیانت از انفال الهی را بر عهده داریم، تصریح کرد: بیش از ۵۰ سال بود که از جنگل های طبیعی شمال کشور بهره برداری صنعتی صورت می گرفت و تنه درختانی همچون راش، بلوط و ممرز زیر اره صنایع بود، اما از سال ۹۵ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و اعتبارات ویژه ای که در این راستا تخصیص یافت، طرح توقف بهره برداری صنعتی از جنگل های طبیعی شمال کشور را آغاز کردیم و به زراعت چوب روی آوردیم.

    این مقام مسئول، گیلان را استان پیشرو در امر توقف بهره برداری صنعتی از جنگل دانست و گفت: از اسفند ۹۶ هیچگونه پروانه قطعی برای درختان صادر نکرده ایم و افراد شاغل در شرکت های بهره برداری، اکنون در امر حفاظت از جنگل ها به کار گرفته شدند. همچنین برای جلوگیری از ایجاد تنش در صنایع چوب کشت درختان صنوبر را مد نظر قرار دادیم تا علاوه بر تامین شدن خوراک صنایع، قاچاق چوب به حداقل برسد.

    وی با بیان اینکه از سال گذشته بحث کاداستر کردن اراضی ملی و مستثنیات را در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: کاداستر استفاده از علم و تکنولوژی برای تعیین مختصات و جانمایی دقیق عرصه های ملی و انفال است. در واقع می خواهیم اراضی ملی با مستثنیات مردم تداخل پیدا نکند.

    یوسف پور با اشاره به قابل دسترس بودن نقشه های کاداستر برای عموم مردم، اضافه کرد: عملیات کاداستر کردن را به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار در گیلان اجرا و برای ۵۰۰ هزار هکتار برنامه ریزی کردیم و تا سال آینده تمامی عرصه ها کاداستر خواهد شد.

    مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به عنایت ویژه مقام معظم رهبری نسبت به مقوله آبخیزداری و اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این امر در سال جاری، یادآور شد: گیلان سهم خوبی از این اعتبار دارد و لذا پروژه های آبخیزداری استان را در سال جاری با شدت و حدت بیشتری دنبال کردیم و در حال حاضر جزو استان های پیشرو با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی طرح ها هستیم.

    وی با بیان اینکه آبخیزداری به ما کمک می کند تا از نعمت الهی باران بهره مند و از مصائب و مشکلاتی همچون سیل و زمین لغزش دور شویم، گفت: طرح های آبخیزداری در سرشاخه های بالادست اجرا می شود تا بتوانیم پوشش گیاهی را تقویت کنیم و مانع از حرکت سریع آب به پایین دست و به خطر افتادن جان و مال مردم شویم. 

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=40064

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *