×

مصاحبه اختصاصی گیل و دیلم با «ابراهیم مهربان» عضو سابق شورای شهر لاهیجان

  • کد نوشته: 25625
  • ۱۳۹۶-۰۹-۰۵
  • 235 بازدید
  • ۰
  • اختصاصی؛ ابراهیم مهربان عضو سابق شورای شهر لاهیجان که این روزها در قامت مربی کشتی در پایتخت زندگی میکند در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری گیل و دیلم به حواشی مدت زمان حضورش در شهرستان لاهیجان پرداخت. ابراهیم مهربان پس از شورای دوره ی چهارم در کجا مشغول است و این روزها را چطور […]

    مصاحبه اختصاصی گیل و دیلم با «ابراهیم مهربان» عضو سابق شورای شهر لاهیجان

  • اختصاصی؛ ابراهیم مهربان عضو سابق شورای شهر لاهیجان که این روزها در قامت مربی کشتی در پایتخت زندگی میکند در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری گیل و دیلم به حواشی مدت زمان حضورش در شهرستان لاهیجان پرداخت.

    ابراهیم مهربان پس از شورای دوره ی چهارم در کجا مشغول است و این روزها را چطور سپری می کند؟!

    این روز ها کاملا یک زندگی ورزشی دارم. مربی گری می کنم. هم در تیم ملی نوجوانان هم در باشگاه بیمه رازی. از فردا هم ان شاالله اردوی ما شروع می شود که برای مسابقات باشگاه های جهان که احتمالا در شهر زیبای کاشان برگزار می شود و تیم های خوبی از جهان، خصوصا از ایالات محتده آمریکا در آن شرکت می کنند . کلا یک زندگی بی دغدغه و بی حاشیه و مسائلی مثلا سیاسی….چون من اصلا قبول ندارم که شورای شهر مکان سیاسی هست.شورای شهر بیشتر باید یک مکان فرهنگی باشد یا اجتماعی.مکانی که دغدغه های فرهنگی اجتمای یا عمرانی مردم را حل کند و دغدغه های مردم رو در آنجا به سرانجام برسانند

    چرا ابراهیم مهربان به عنوان یک چهره ی برجسته ورزشی در سطح شهرستانی و استانی و کشوری و صدالبته بین المللی وارد مسائلی همچون انتخابات شورای اسلامی شهر می شود و خودش را برای دوره ی چهارم در این خصوص مطرح می کند!؟

    من بعد از اینکه دوره ی قهرمانی ام به اتمام رسید ، یعنی اوائل دهه ی ۸۰ ، خب یک فرصتی پیش آمد و من در شرایطی که خیلی هم جوان بودم ، رییس وقت اداره ی تربیت شهرستان لاهیجان شدم یک تجربهی خیلی خوبی بود و حالا به شهادت دوست و دشمن ما در انجا توانستیم یک کارنامه ی قابل قبولی ارائه بدهیم.حالا بعد از ان اتفاقاتی افتاد ک دوباره امدم تهران و درگیر مسائل ورشی شدم.همیشه دوست داشتم که اون دوره رو یکجور جبران کنم و به نوعی منشا اثری باشم برای شهر خودم. که در دوره ی چهارم شوراها این وسوسه در من ایجاد شدو فکر می کردم که می شود با حضور در شورا ، کارهای بزرگی انجام داد و می توانیم منشا اثر باشیم در کنار سایر دوستان.اما متاسفانه آن چیزی که فکر می کردم با آن چیزی که موجود بود بسیار متفاوت بود و الان بسیار از اینکه ورود کردم در دوره ی چهارم شورای شهر ، بسیار از این موضوع ، حالا نمی شود گفت که پشیمان ولی بنظرم می شد که وارد این مقوله نشوم و در همان سیستم ورزشی بمانم

     

    آیا این حقیقت دارد که اصرار نماینده ی سابق که از دوستان شما هم تلقی می شوند ، در خصوص ورود شما به شورای دوره ی چهارم ، تاثیر گذار بوده !؟

    نه اصلا اینطور نبود. به هیچ نه ایشان اصرار داشتند که بنده ورود کنم به شورا. نه شخص دیگری و نه حتی خانواده ام . عرض کدم خدمت شما ، دلیل اصلی ام این بود که احساس می کردم می سود کاری انجام داد. در کنارش ورود برخی از چهره های ورزشی هم به شورا باعث شد که من مقداری انگیزه ام برای ورود به شورا بیشتر بشود. نه اصلا ایشان هیچ اصراری نداشتند که من ورود کنم به شورا

    با توجه به اینکه ما اگر بخواهیم نظر شما رو در خصوص سیاسی نبودن شورای شهر بپذیریم و با آن موافق باشیم ، علت ورود اعضای شورای دوره ی چهارم شورای شهر لاهیجان در حمایت علنی از نماینده سابق چه بوده !؟ و اینکه چطور شد رییس شورای شهر وقت ، ریاست ستاد انتخاباتی ایشان را برعهده می گیرد!؟

    ببینید من نمی گویم که سیاسی نیست.من عرض کردم که برداشت من این بود که شورای شهر نباید سیاسی باشد.اما خب الان میبینید که همه جا سیاسی هست . مگر الان اداره ی ورزش سیاسی نیست!؟ اداره جهاد کشاورزی و خیلی جاهای دیگر سیاسی نیست!؟ همه جا الا ماشاالله سیاسی هست دیگر. همه ی دیدگاه ها هم سیاسی است.البته سیاست ، آن چیزی که به عنوان سیاست در علم از آن نام برده می شود با آن چیزی که ما میبینیم خیلی تقاوت دارد.این بیشتر سیاسی کاری هست تا اینکه ما بخواهیم صفت سیاست روی آن بگذاریم و حالا بیشتر آن هم بخاطر رسیدن به پست و مقام و این مسائل هست.اما ورود برخی از اعصای شورا به انتخابات در اسفند ماه سال ۹۴ ، خب این طبیعی است و در خیلی از نقاط کشور اتفاق افتاده ، خیلی از اعضای شورا و خیلی از مردم می آیند در انتخابات حضور پیدا می کنند.حالا اینکه چرا عزیزان دیگر آمدند که خب حتما دلایلی داشتند و خودشان باید به این سوال ماسخ بدهند یا اینکه چرا رییس محترم وقت شورا آمد و رییس ستاد ایشان شد حتما دلایلی داشتند که خودشان باید پاسخ بدهند اما بنده دلیلی که آمدم ، ورود کردم و به نوعی حمایت کردیم از کاندیدای مورد نظر ، سوابق پارلمانی بود که ایشان داشتند و بنده این احساس را داشتم که در آن مقطع می توانند با حضور در مجلس و تداوم کارشان در مجلس ، خب بسیار موثر باشند در بعد ملی برای شهر لاهیجان.

     

    با توجه به اینکه شما نماینده سابق آقای ندیمی را توانمند می دانستید ، سوال ما اینجاست که عملکرد رییس اداره ورزش و جوانان وقت در زمان ایشان را چطور ارزیابی می کنید؟

    برای اینکه ما به یک فرآیندی و به یک مدیریتی که آن فرایند را هدایت می کند بخواهیم نمره بدهیم باید ببینیم که برآیند کارها و اقداماتی که انجام شده مثبت بوده یا منفی. در ورزش هم خیلی چیز گنگ و نامفهومی نیست که ما بخواهیم نتیجه گیری کنیم از یک روند. باید ببینیم که در آن دوران چند قهرمان ملی داشتیم؟ چند قهرمان در سطح استان داشتیم؟ چند مرتبه تیم های ما در سطح استان قهرمان شدند؟اصلا در کلیات ورزش استان، دخیل بودیم یا نه؟ به لحاظ کمی و کیفی. آیا در اتمام پروژه های که شروع کردیم ما توانستیم در واقع کار مثبتی انجام بدهیم یا خیر؟ اگر جواب ، مثبت باشد که حالا نه این شخص خاص، بلکه آن مدیریت را می شود گفت عملکردش موفق بوده اگر نه هم که می توان گفت عملکرد ناموفقی داشته. اجازه دهید من بیشتر از این دیگر در این مسئله ورود نکنم چون بنظر من ورزش استان الان مشکل دارد و زمانی که راس درست نباشد ما نمی توانیم از جزء انتظار داسته باشیم که شق القمر کند.اما بنظر من آن انتخاب ، در آن روز ، نه به صلاح ورزش شهر بود نه به صلاح خود آن شخص که مسئولیتش را آن روز قبول کرده و خیلی راحت شما می توانید نظرسنجی بگذارید بین ورزشکاران و پای درد دل آنان بنشینیم و ببینیم وضعیتشان چگونه بوده و آن ها بهترین قضاوت کنندگان در این مقوله می توانند باشند.من بیشتر از این به نظرم نه شایسته است که ورود کنم در این قضیه نه آن که آنرا بشکافم!

    آقای مهربان با توجه به اینکه شما در امور ورزشی صاحب نظر هستید و در این خصوص تجربه کافی دارید ، سوال اینجاست که عملکرد نماینده ی فعلی جناب آقای دکتر نیکفر را در زمینه ورزشی در طول حدودا دو سال فعالیت نمایندگی ایشان چطور ارزیابی می کنید!؟

    من در ارتباط با سوال قبلی شما بنظرم رسید که باید صحبتی را اینجا انجام دهم که در واقع خیلی از حرف و حدیث ها پایان پیدا کند و خیلی از حواشی از بین برود . ببینید آقای ندیمی به عنوان نماینده یا اصولا هر نماینده ای دارای یک توانی است. که این توان بر اساس سوابق اجرایی و سوابق تحصیلی این عزیزان تعریف می سود.حالا با توجه به اینکه جناب آقای ندیمی سال های سال در تهران بودند و در وزاتخانه های مختلفی سابقه ی حضور و کار داشتند ، غالبا هم آن سمت هایی که داشتند مرتبط با مجلس بوده خب یک پتاسنیل خاصی در ایشان موجود بوده و هست . خب در زمانیکه من رییس تربیت بدنی بودم سعی کردم از این پتانسیل استفاده کنم .سعی کردم که در کنار ایشان و با حضور ایشان در سازمان تربیت بدنی وقت و یا حتی در بسیاری از وزارتخانه های دیگر که به لحاظ قانونی میتوانستند به امور ورزشی کمک کنند مبالغی یا تجهیزاتی رو برای ورزش لاهیجان ما با همدیگر کسب کنیم . همه ی این موارد بستگی به نگاه مدیریتی دارد که در قبال نماینده موجود هست .یعنی یک مدیر میتواند از نماینده به لحاظ امکانات و تجهیزات استفاده کند. و یک مدیر هم می تواند در کنار نماینده فقط همایش های متعدد برگزار کند که حالا من نمی خواهم روش دوم را نقد کنم اما بنظر من روش دوم روس قابل قبولی نیست.

    خب در ارتباط با عملکرد ایشان (نیکفر) من فکر نمی کنم عملکرد خاصی از طرف ایشان در مورد مسائل ورزشی صورت گرفته باشد. نمونه ی بارز آن مجموعه ی تختی لاهیجان هست که خب دو سال زمان کافی بود که آن به بهره برداری برسد که اگر پیگیری میشد و حساسیتی وجود داشت باید تا به امروز به بهره برداری می رسید. و آن مجموعه ورزشی اکنون حاضر بود. ما باید ببینیم در ارتباط با مجموعه تختی که سالیان سال هم هست از شروع آن گذشته چند مرتبه پیگیری صورت گرفته … خیلی راحت می شود گفت که ایشان عملکرد خاصی در زمینه ورزش شهرستان انجام نداده اند.

     

    آقای مهربان با توجه به اینکه چند سال از استیضاح شهردار اسبق (آقای کحالی) گذشته ، هنوز هم این سوال در افکار عمومی مورد پرسش واقع می شود که علت استیضاح وی و علت اختلاف اعضای شورای دوره ی چهارم با ایشان چه بوده!؟

    خیلی در ارتباط با این مورد من صحبت کردم و فکر می کنم در ارتباط با این موضوع اگر خیلی صحبت شود واقعیت امر هم لوث می شود اما من به احترام شما و مخاطبین عزیزتان عرض می کنم که خب دلایل مختلفی وجود داشته شاید عمده ترین دلیلی که باعث شد این استیضاح شکل بگیرد بخاطر این بود که در آن دو سالی که از عمر شورای دوره چهارم سپری شده بود ما عملا می دیدیم که هیچ پروژه ای تعریف نمی شود و هیچ انگیزه ای برای کار جدید وجود ندارد. بدهی هایی که روی همدیگر تل انبار می شود و در واقع این مسائل بود که شورای شهر رو مجاب کرد که به این استیضاح تن بدهند و در واقع این تفکر ، تفکر فردی هم نبود.چندین بار هم در کمال آرامش با هم نشستیم و صحبت کردیم، اما متاسفانه دیدیم که نتیجه بخش نیست و بنابراین شورای دوره چهارم این تصمیم را گرفت که این استیضاح صورت بگیرد.

    آقای مهربان از آخرین پیگیری هایی که در خصوص بازپس گیری جزیره ی لاهیجان انجام شده ، توسط شورای دوره ی چهارم برایمان بگویید و نتیجه ی پیگیری ها را اگر می شود اعلام بفرمایید.

    ببینید متاسفانه تا قبل از ورود آقای اگشته به شهرداری لاهیجان اقدام منطقی برای بازپس گیری جزیره صورت نگرفته بود و حرف و حدیث های که پیرامون جزیره بود بیشتر صحبت های احساسی بود.در یک مقطعی یک قراردادی منعقد شد که این قرار داد به زعم مراجع ذیصلاح ، وزارت کشور و… یک قرار داد قانونی بود و مفاد قرار داد هم حکایت از این داشت که به هیچ وجه نمیتوانیم ما از دل آن قرار داد حاسیه ای درست کرده و جزیره را پس بگیریم. بنابر این ما چاره ای نداشتیم که بیاییم از مشورت یک وکیل کاردان با تجربه استفاده کنیم که این اتفاق در زمان آقای آگشته افتاد و آمدند ورود کردند به این قضیه ، خود شما بهتر از همه می دانید که نتیجه گرفتن در امور قضایی مستلزم زمان است. ما تقریبا فکر می کنم بعد از دو سال و نیم که از شورای دوره ی چهارم گذشت این کار را سپردیم با دست وکیل و وکیل هم کار را بسیار خوب و با قدرت آغاز کرد . رای بدوی در واقع به نفع ما صادر شد.نه اینکه جزیره را به ما بدهند، نه خیر ، ما بر اساس اعتراضی که کرده بودیم ، چون مالک آنجا بودیم آمدیم و در واقع گفتیم که این سرقفلی را ایسان به ما بدهد. مورد اعتراض ایشان واقع شد که این رقم کم است. مورد اعتراض ما واقع شد که این رقم زیاد است. رفت برای تجدید نظر ، شورای سه نفره پنج نفره و نه نفره و الی اخر که این سیر باید قاونی طی بشود و نهایتا بهترین اتفاقی که بیفتد این است که دادگاه رای صادر کند که مستاجر یا سرقفلی دار باید جزیره را واگذار کند به مالک ، بر اساس رقمی که تعیین می سود و مالک هم موظف است این پول را به حساب صندوق قوه قضاییه واریز کن این روند به این شکل پایان بگیرد.

    آقای مهربان اگر شما در انتخابات شورای دوره ی پنجم هم وارد شورای شهر می شدید اولویت کاری شما چه بود!؟ و پیگیری کدام مسئله را در اولویت خود قرار می دادید!؟

    بنده توفیق ورود به شورای دوره ی پنجم را نداشتم، بنابراین فکر کنم که یک مقدار صحبت کردن در مورد این موضوع رویاپردازانه است و وقتی که حضور نداریم نمیتوانیم بگوییم که اگر می آمدیم فلان کار را می کردیم یا بسیار کار را می کردیم.ان شاالله دوستانی که حضور دارند بهترین تصمیمات را در ارتباط با شهر لاهیجان می گیرند.

    آقای مهربان ، علت علنی نشدن مصوبات شورای شهر چه در دوره های پیشین چه در شورای دوره ی چهارم که خود شما هم حضور داشتید چه بود!؟ با توجه به اینکه گویا ماده ی قانونی هم در خصوص لزوم علنی کردن مصوبات شورای شهر وجود دارد

    مصوبات علنی ،منظور جلسات علنی است؟ تا زمانیکه من رییس بودم هر دو هفته یکبار جلسات به صورت علنی برگزار می شد و آن هم بستگی به تشخیص رییس دارد که جلسات را به چه صورتی برگزار کند. اما مصوبات را هم تا جاییکه اطلاع دارم در سایت شورا ، مصوبات اطلاع رسانی می شد و عزیزان می توانستند با مراجعه به سایت شورا مصوباتی را که در جلسات ما به تصویب رسیده بود مشاهده کنند.

    جناب مهربان نمی دانیم که شما تا به امروز چند مرتبه وارد وبسایت شورای شهر شده اید اما چه در آن سال و چه الان که اعضای شورای دوره ی پنجم حضور دارند همیشه یک قسمتی در وبسایت شورا وجود داشته اما هیچ تصویری از مصوبات شورا در آن درج نشده.

     

    جناب مهربان به عنوان یک شهروند لاهیجانی، تفاوت بین نماینده پیشین (ندیمی) و نماینده ی فعلی (نیکفر ) را در چه می بینید ؟! خصوصا بزرگترین آن.

    خب تفاوت که زیاد است .روش ها متفاوت است دیگر ما نمی توانیم بگوییم که در یک مجموعه ای مسئولان مختلفی که می آیند باید از یک شیوه تبعیت کنند. روش نماینده ی قبلی، متفاوت بود.برخورد او با وزرا متفاوت بود. تسلط شان بر روی کلام و بر روی قوانین با توجه به سوابقی که داشتند خب طبیعی هم به نظر می رسید که باید این تفاوت ها وجود داشته باشد میان نماینده های مختلف. بنابر این من فکر می کنم که خاص ترین موضوعی که اگر بخوام به آن بپردازم این است که خب تجربه ی نماینده قبلی و حضورش در رسانه ها پر رنگ تر بود و بسیار بیشتر از نماینده ی فعلی. حضورشان در مجلس به عنوان متذکر و. … بیشتر بود. فعالیت شان در کمیسیون ها بیشتر بود. مثلا در کمیسیون تلفیق عضو اصلی این کمیسیون بودند یا مثلا در کمیسیون اقتصادی ایشان ، زمانی نائب رییس بودند ، زمانی سخنگو بودند . در فراکسیون های مختلف حضور فعال داشتند از جمله فراکسیون ورزش که به عنوان نائب رییس فراکسیون ورزش هم فعالیت داشتند . البته اینها با توجه به سوابقی که ایشان داشتند از اول انقلاب تا حضور در مجلس طبیعی است. و این تفاوت ها بنظرم کاملا مشهود بود.

    علت اختلاف شما با نماینده ی فعلی در چه بود!؟ آیا این اختلاف ریشه در سابق داشته یا خیر!؟

    من اختلافی با ایشان نداشتم. من بر اساس دیدگاه هایی که خودم داشتم و حلاجی که خودم نسبت به بحث نمایندگی مجلس داشتم خودم هم این دوره و هم دوره ی قبل و هم در سنوات گذشته آمدم از یک کاندیدا حمایت کردم. یکی دو دوره ایشان هم به عنوان رقبای آن کاندیدا حضور داشتند از جمله دوره اخیر و من فکر میکنم که برای ما ورزشی ها وقتی یک مسابقه تمام می شود دیگر اتفاقات آن مسابقه را فراموش می کنیم. حالا هر مسابقه ای یک نتیجه ای دارد. نتیجه ای منحصر و مخصوص همان مسابقه را دارد.در این مسابقه، این فرآیند و این انتخابات، ایشان پیروز شدند .خب نباید شمشیر بر می داشتند و می رفتند دنبال کسانی که با ایشان نبودند. رقابتی که برگزار شد و ما هم سعی کردیم که آن را پررنگ تر کنیم .تمام سعی و تلاش بنده این بود که چهار چوب اخلاقیات را رعایت کنم .بنابر این بنده اختلافی با ایشان نداشته و ندارم.چون الان که اصلا وجه مشترکی نداریم که بخواهیم اختلافی داشته باشیم. من الان یک شهروند شهر تهران هستم.ارتباطی نمی توانم با ایشان داشته باشم .طبیعتا اختلافی هم نمی توانم داشته باشم. حالا آن دوره ای که بنده عضو شورا بودم و ایشان هم نماینده بود یک مقدار هم کم لطف بودند نسبت به ما ، کم محبت بودند نسبت به ما و همچنان در حال و هوای انتخابات بودند و باز هم قویا تاکید می کنم که باز هم بنده هیج وقت اختلافی با ایشان نداشتم میرسد.

     

    لطفا کمی در مورد کمیسیون ماده ۱۰۰ هم بگویید،چه اتفاقی در این کمیسیون ماده ۱۰۰ رخ می دهد که همه را ترغیب به ورود در آن می کند!؟

    ماده ١٠٠ شامل دو کمیسیون بدوى و تجدید نظر میباشد اگر شفاف صحبت کنم این دو کمیسیون همیشه بحث برانگیز بوده است در چهارسال حضورم در شورا هیچگاه داوطلب حضور در آن نبودم به نظر میرسد اگر ساخت و سازها بر اساس طرح جامع و تفصیلى باشد و محل بررسى عدول از آن کمیسیون ماده ۵ باشد این حرف و حدیث ها به حداقل میرسد.

     

    آیا ابراهیم مهربان دوباره به عرصه سیاست بر می گردید!؟ چه در مقام کاندیداتوری چه در مقام دفاع از یک کاندیدا!؟

    عرضم به حضور شما که سیاسیون برای افراد مختلف ، تاریخ انقضاء تعریف می کنند. من فکر می کنم تا قبل از اینکه سیاسیون هم یک مارک تاریخ انقضاء گذشته به ما بچسبانند و بگویند که فلانی دیگر تمام شده …ما دیگر در این صحنه ها ورود نکنیم. نه من به هیچ وجه نه خودم کاندیدا خواهم شد و نه از عزیزی حمایت خواهم کرد.هر چند که عزیزان هم دیگر نیازی به حمایت های ما ندارند و نخواهند داشت و حالا یک مقدار سن ما هم بالا رفته و باید به فکر آخرت و عافیت خودمان باشیم و سرمان در لاک خودمان باشد. همین ورزشمان را انجام می دهیم ، با جوان ها محشوریم، هم خودمان سالمتریم هم اینکه فکر میکنیم مثمرثمرتر هستیم.بنابر این بنده به هیچ وجه هیچ نیت و هیچ قصدی برای حضور دوباره در انتخابات ندارم چه به عنوان کاندیدا و چه به عنوان حامی کاندیدا.

    آقای مهربان لطفا در پایان در یک جمله راجع به این واژه ها نظر دهید:

     

    ابوذر ندیمی؛ نماینده ی دوره ی ششم ، هفتم و نهم مردم شریف لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی

    ذبیح الله نیکفر لیالستانی؛ ایشان هم نماینده ی دوره دهم مجلس شورای اسلامی حوزه لاهیجان و سیاهکل

    دولت تدبیر و امید؛ در گیلان، کمتر دیدیم…

    محمود احمدی نژاد؛ رفیق باز

    کشتی؛ زندگی

    حسینعلی خدایگانی؛ آزاده و جانباز

    شهرداری لاهیجان؛ رفتگران زحمتکش

    شورای شهر لاهیجان؛ کابوس

    ابراهیم مهربان؛ متلاطم

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=25625

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *