×

معاون اول رئیس جمهور: جاده ابریشم نشانه ارتباط فرهنگی، تاریخی و تمدنی است

  • کد نوشته: 33061
  • ۱۳۹۷-۰۴-۰۵
  • 153 بازدید
  • ۰
  • معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این‌که امروز اولین محموله با راه‌اندازی کریدور چین، قراقستان و ایران وارد منطقه آزاد انزلی شد، گفت: جاده ابریشم نشانه ارتباط فرهنگی، تاریخی و تمدنی است که از طریق کشورهای همسایه ایران محقق شده است. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم؛ همزمان با حضور معاون اول رئیس […]

    معاون اول رئیس جمهور: جاده ابریشم نشانه ارتباط فرهنگی، تاریخی و تمدنی است
  • معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این‌که امروز اولین محموله با راه‌اندازی کریدور چین، قراقستان و ایران وارد منطقه آزاد انزلی شد، گفت: جاده ابریشم نشانه ارتباط فرهنگی، تاریخی و تمدنی است که از طریق کشورهای همسایه ایران محقق شده است.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم؛ همزمان با حضور معاون اول رئیس جمهور در منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی کریدور چین- قزاقستان- ایران با ورود اولین محموله به بندر کاسپین راه‌اندازی شد .

    دکتر جهانگیری در حاشیه این مراسم با اشاره به این‌که امروز اولین محموله با راه‌اندازی کریدور چین، قراقستان و ایران وارد منطقه آزاد انزلی شد، اظهار کرد: جاده ابریشم نشانه ارتباط فرهنگی، تاریخی و تمدنی است که از طریق کشورهای همسایه ایران محقق شده است .

    وی با بیان این‌که امروز مسیر جدید بازگشایی می‌شود و چین، اکتائو، قراقستان و ایران را به هم متصل می‌کند، افزود: این مسیر بسیار مهم است و امیدواریم که ارتباط و همبستگی ما با کشورهای همسایه و خصوصا چین توسعه پیدا کند .

    معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: گسترش این ارتباط روابط راهبردی ما با سایر کشورها را توسعه می‌بخشد .

    به گزارش ایسنا؛ مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد ایران که برای ساخت موج شکن‌ها، حوضچه آرامش و پنج پست اسکله و سایر بخش‌های زیرساختی آن تاکنون هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات منطقه آزاد انزلی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هزینه شده که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان آن از سوی بخش خصوصی است .

    مجتمع بندری کاسپین که با هدف توسعه صادرات کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه، در مسیر خدمات رسانی به کشتی های تجاری داخلی و خارجی قرار گرفت می تواند نقش موثری در فعال سازی کریدور شمال جنوب ایفا کرده و مسیر تجاری جدید اروم چی، اکتائو، انزلی را که خط ترانزیتی جدیدی میان ایران و چین با طول زمان و هزینه تردد کمتر است، را عملیاتی کند .

    ظرفیت حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین ۲۰۰ هکتار بوده و پسکرانه آن در حدود ۵۰۰ هکتار می باشد که عمق آبخور مناسب آن ۷.۵ متر در فاز اول و ۹ متر در فاز دوم خواهد بود و با ۲۲ پست اسکله ای که در فاز نهایی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن کالا را خواهد داشت .

    با ورود اولین محموله تجاری از طریق کریدور ترکیبی چین، قزاقستان، ایران (بندر کاسپین) علاوه بر کوتاه تر شدن مدت زمان سفر هزینه انتقال کالا نیز کاهش می یابد و بندر کاسپین بزرگترین پروژه زیر ساختی مناطق آزاد کشور است که با حضور دکتر روحانی بندر کاسپین در سال ۹۶ به طور رسمی افتتاح شد و از زمستان سال گذشته نیز مرز رسمی آن توسط هیأت دولت به تصویب رسیده و در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته نیز تفاهم نامه همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با این بندر منعقد شد تا علاوه بر تکمیل زیرساخت های مادی آن، تمامی الزامات و پروتکل های فعالیت داخلی و بین المللی آن نیز پیگیری و انجام شود .

    این در حالی است که در همین راستا تفاهم نامه‌هایی نیز با مناطق آزاد اکتائو، آستراخان و اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین به امضاء رسید تا رژیم‌های همکاری بین‌المللی مجتمع بندری کاسپین نیز تعیین شود .

    ظرفیت‌های موجود و طرح های زیرساختی که سازمان منطقه آزاد انزلی در جهت ایفای نقش موثری مجتمع بندری کاسپین در توسعه مناسبات بین المللی کشور در دستور کار دارد، مجتمع بندری کاسپین و منطقه آزاد انزلی را به مرکز ترانزیتی کشورهای منطقه و کشور چین در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل می‌کند و با توجه به امکان فرآوری و تولید کالا در محدوده پسکرانه آن، کاسپین به یک بندر با استانداردها و شاخص های نسل سوم تبدیل می شود که در نوع خود در بنادر ایران کم نظیر است/ایسنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=33061

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *