×

نایب رییس شورای شهر رشت: همه ما خود را فرزندان میرزا می‌دانیم

  • کد نوشته: 57853
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۹
  • 74 بازدید
  • ۰
  • نائب رئیس شورای شهر رشت یکصدمین سالگرد تأسیس حکومت جمهوری توسط میرزا کوچک را گرامی داشت. به گزارش گیل و دیلم فرهام زاهد، نائب‌رئیس شورای شهر رشت در یکصد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورا با اشاره به فرا رسیدن ۱۶ خرداد ماه، سالروز تأسیس حکومت جمهوری توسط میرزا کوچک خان جنگلی گفت: همه ما خود […]

    نایب رییس شورای شهر رشت: همه ما خود را فرزندان میرزا می‌دانیم
  • نائب رئیس شورای شهر رشت یکصدمین سالگرد تأسیس حکومت جمهوری توسط میرزا کوچک را گرامی داشت.

    به گزارش گیل و دیلم فرهام زاهد، نائب‌رئیس شورای شهر رشت در یکصد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورا با اشاره به فرا رسیدن ۱۶ خرداد ماه، سالروز تأسیس حکومت جمهوری توسط میرزا کوچک خان جنگلی گفت: همه ما خود را فرزندان میرزا می‌دانیم، اما در روز ۱۶ خرداد هیچ یک از سازمان‌ها، ادارات و وزارتخانه‌های متولی فرهنگ هیچ برنامه‌ای برای گرامیداشت این روز نداشتند.

    او افزود: شاید اگر در جای دیگری چنین پیشینه‌ای وجود داشت، کنگره‌ای ثابت تنها برای گرامیداشت همین روز در سال تشکیل می‌شد.

    عضو شورای شهر رشت تصریح کرد: تا از این روز دور نشده‌ایم می‌بایست اقدامی برای این روز انجام داده و با گرامیداشت آن برای سالیان آتی و نسل بعدی چیزی به یادگار بگذاریم.

    در جریان نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک ‏خان، نیرو‌های ارتش سرخ روسیه به بندر انزلی وارد شدند و در آنجا اردو زدند.

    در این میان، جنگلی‏‌ها به دعوت میرزا احمدخان اشتری، حاکم رشت، راهی این شهر شدند. میرزا احمدخان، خود نزد میرزا کوچک رفت و او را برای به دست گرفتن زمام امور، به رشت فرا خواند. میرزا نیز پذیرفت و در ۱۴ خرداد ۱۲۹۹ ش، وارد این شهر شد.

    چند روز پس از ورود میرزا به رشت، وی حکومت موقت انقلابی و شورای نظامی انقلاب را در گیلان تشکیل داد و حکومت جمهوری را اعلام کرد.

    در اعلامیه ‏ای که جمهوری را مطرح ساخت اصول انقلاب سرخ گیلان بیان شده بود: “جمعیت انقلاب سرخ ایران، اصول سلطنت را مُلغی کرده، جمهوری را رسما اعلان می‏نماید؛ حکومت موقت جمهوری، حفاظت جان و مال عموم اهالی را به عهده می‏گیرد؛ هر نوع معاهده و قراردادی که به ضرر ایران، قدیما و جدیدا با هر دولتی شده، لغو و باطل می‏شناسد؛ حکومت موقت جمهوری، همه اقوام بشر را یکی دانسته، تساوی حقوق درباره آنان قائل و حفظ شعائر اسلامی را از فرایض می‏داند”.

    این جمهوری بر اثر درگیری‏ های شدید و مداوم با حکومت مرکزی دیری نپایید و با شهادت میرزا در ۱۱ آذر ۱۳۰۰ فرو پاشید.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=57853

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *