×

یادداشت گیل و دیلم ؛
نقش “عدالت” در “مدیریت”

  • کد نوشته: 104206
  • ۱۴۰۳-۰۴-۲۸
  • 35 بازدید
  • ۰
  • در میان همه عناصر شناخته شده در علم مدیریت، "عدالت" نقش محوری دارد.....
    نقش “عدالت” در “مدیریت”
  • گیل و دیلم | در جهان پر شتاب امروز، دولت‌ها و سازمان‌ها در تلاش هستند تا برای رسیدن به اهداف سازمانی و اقتصادی و تداوم حیات خود از عدالت در مدیریت بهره برده تا از سقوط و واژگونی در امان بمانند.

    عدالت به عنوان یکی از نیازهای فطری و اساسی انسان است، نقش دولت‌ها و سازمان‌ها در زندگی انسان‌ها غیرقابل انکار است، دولت‌ها و سازمان‌ها تصویری از جامعه بوده و تحقق عدالت در مدیریت به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است.

    مدیران نمی‌توانند نسبت به عدالت بی‌تفاوت باشند زیرا عدالت همه جانبه فردی و اجتماعی، سازمان‌ها و دولت‌ها را قابل تحمّل می‌کند، همگان را به حق خود می‌رساند، هر کس بر مبنای صلاحیت در جای خود قرار می‌گیرد و همگان رشد می‌کنند، لذا ضریب انگیزش و درجه رشد فردی و سازمانی در آنها به اوج می‌رسد.

    پس از انقلاب صنعتی و مکانیزه شدن جوامع بشری، سازمان‌ها چنان بر زندگی بشر سیطره افکنده اند که هر انسان از لحظه تولد تا مرگ مستقیما وابسته به آنهاست و امروزه زندگی، بدون وجود سازمان‌ها قابل تصور نیست.

    نحوه شکل‌گیری دولت‌ها در عرصه جوامع انسانی، به نظر می‌رسد که تحقق عدالت اجتماعی، مبنای توجیه حیات دولت‌ها و سنگ پایه مشروعیت اقدام آن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است.

    مدیریت عادلانه، مدیریتی پویا، پاینده، کارآمد و اثربخش است که تأمین کننده توأمان رضایت و احقاق حق در ابعاد فردی و اجتماعی می‏‌باشد و بی‏‌تردید “مدیریت عادلانه” تنها مدیریت موفق یک سازمان یا حکومت خواهد بود.

    عدالت در سازمان‌ها با سه عامل “برابری”، “بی‌طرفی” و “عدم تبعیض” تعریف می‌شود که همگی به نحوه برخورد عادلانه مدیریت با اعضای سازمان و جامعه دلالت دارد.

    محققان علم مدیریت در خصوص نقش عدالت در مدیریت و سازمان‌ها نظریه‌های مختلفی مانند “برابری مرجع”، “عدالت رویه‌ای”، “عدالت تعاملی” و… مطرح نموده‌اند.

    اعضای سازمان‌ها ممکن است در “واکنش نسبت به بی‌عدالتی”، میزان آورده‌های خود را تغییر دهند، برای تغییر نتایج یا دریافتی خود از سازمان، تلاش کنند، با توجیه وضع موجود، آورده‌ها یا دریافتی‌های خود را از حیث شناختی، مجدداً ارزیابی کنند، بر سایر افراد مورد نظر و مورد مقایسه خود، تأثیر منفی داشته باشند، افراد مورد مقایسه خود را تغییر دهند یا در نهایت سازمان را ترک نمایند.

    نکته: مدیران دولت‌ها و سازمان‌ها اگر به دنبال پیشرفت و بهبود سازمان و جامعه خود هستند، می‌بایست درک وجود عدالت را در تک تک اعضای سازمان یا جامعه ارتقا دهند.

    ✍دکتر رضا حیدری نژاد
    ۱۴۰۳/۰۴/۲۸

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=104206

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *