×

واردات نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار واردات چای به کشور

  • کد نوشته: 30684
  • ۱۳۹۷-۰۱-۲۲
  • 208 بازدید
  • ۰
  • رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در حال حاضر اعتماد مصرف کننده به چای ایرانی افزایش یافته است، از واردات نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار واردات چای به کشور خبر داد. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم، محمد‌ولی روزبهان عصر امروز در جلسه کارگروه کمیته چای در سالن اجتماعات استانداری گیلان اظهار داشت: […]

    واردات نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار واردات چای به کشور
  • رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در حال حاضر اعتماد مصرف کننده به چای ایرانی افزایش یافته است، از واردات نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار واردات چای به کشور خبر داد.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم، محمد‌ولی روزبهان عصر امروز در جلسه کارگروه کمیته چای در سالن اجتماعات استانداری گیلان اظهار داشت: تلاش‌ است در سال حمایت از کالای ایرانی این شعار را در حوزه صنعت چای به طور مطلوب محقق کنیم.

    رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه چای پرمصرف‌ترین نوشیدنی پس از آب در جهان است و رتبه نخست تولید چای در جهان را کشور چین دارد خاطرنشان کرد: تولید چای جهان در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶ میلیون تن بوده است.

    روزبهان گردش مالی چای در سال ۲۰۱۶ را ۴۰ میلیارد دلار دانست و با تاکید بر اینکه چین، هندوستان، سریلانکا و کنیا از بزرگترین تولیدکنندگان چای در جهان هستند گفت: کشورهای تولید‌کننده‌ چای خود به صورت عمده مصرف‌کنندگان چای هستند.

    وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی چای از سال ۶۸ در کشور تصویب شد و در سال‌های ۷۲ و ۷۶ تولید برگ سبز چای ۳۰۰ هزار تن و چای خشک ۷۰ هزار تن بود گفت: متاسفانه از سال ۸۳ به بعد با کاهش سطح بهره‌برداری چای، واردات بی‌رویه و کاهش حمایت دولت از این صنعت، روند تولید چای در کشور با مشکل مواجه شد.

    رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای سال ۹۲ به ۸۰ هزار تن رسید و کمترین میزان تولید چای در تاریخ کشور سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ اتفاق افتاد تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۸ هزار هکتار باغات چای در کشور وجود دارد که بیش از ۲۱ هزار هکتار آن فعال هستند.

    وی عمده باغات چای را در استان گیلان و بخشی در غرب استان مازندران عنوان کرد و با تاکید بر اینکه ۵۵ هزار خانوار چایکار،۱۵۱ کارخانه چای و ۲ هزار شاغل در کارخانجات چای کشور وجود دارد گفت: ایران رتبه ۱۵ تولید و رتبه ۱۲ مصرف چای را در جهان دارد.

    رئیس سازمان چای کشور از واردات نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار واردات چای به کشور خبر داد و با اشاره به اینکه این میزان علاوه‌ بر میزان تولید چای داخلی است تاکید کرد: متوسط سطح زیر کشت چای در کشور متاسفانه زیر ۳ هزار و ۵۰۰ متر است.

    روز‌بهان کوچک‌بودن زمین‌های چایکاری، اجرای ناقص عملیات کاشت، نبود جاده در بین باغات به منظور انتقال برگ سبز چای و بالا بودن هزینه تولید را از مشکلات دورنی چای در حوزه باغات دانست و افزود: بالا بودن عمر دستگاه‌ها و فرسودگی ساختمان‌های کارخانجات چای از مشکلات صنعت چای در حوزه کارخانه است.

    وی با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف چای خارجی، عدم تمایل دستگاه‌های حاکمیتی به مصرف چای داخلی، قاچاق گسترده چای از مشکلات بیرونی صنعت چای در کشور است بیان کرد: مصرف سرانه چای در کشور بیش از یک کیلوگرم در ماه است.

    رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه همسایگی با کشور‌های مصرف‌کننده چای با توجه به اینکه این کشور‌ها خود تولید چای ندارند از مزیت‌های مهم صنعت چای در کشور است خاطرنشان کرد: چای ایرانی تنها چای تولید شده بدون سم در جهان است.

    وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته تولید برگ سبز چای به دلیل خشکسالی از ۳۰۰ هزار تن به ۹۰ هزار تن رسید بیان کرد: سطح بهره‌برداری چای از ۳۵ هزار هکتار در سال ۷۶ به کمتر از ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۹۲ رسید.

    رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه با حمایت‌ها و به‌زراعی باغات چای هم‌اکنون سطح زیر کشت چای در کشور به بیش از ۲۱ هزار هکتار رسیده است افزود: خرید تضمینی چای از سال ۹۲ تا سال ۹۶ با افزایش مواجه بوده است و در حال حاضر اعتماد مصرف‌کننده به چای ایرانی افزایش یافته است.

    وی با اشاره به تشکیل صندوق توسعه حمایت از چای و با بیان اینکه این صندوق هم‌اکنون با ۴۵ هزار عضو بیش از ۶۰ میلیارد تومان سرمایه دارد گفت: ۵۱ درصد سهام این صندوق متعلق به چایکاران و کارخانه‌داران و ۴۹ درصد متعلق به دولت است.

    روزبهان با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری درصنعت چای، افزایش تولید چای ارگانیک، افزایش ضریب خودکفایی از برنامه‌های مهم سازمان چای کشور است گفت: با حمایت‌های مطلوب از صنعت چای برخی از باغات چای رها شده در کشور به عرصه تولید باز‌گشته است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=30684

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *