×

پایگاه پژوهشی جنگل‌های هیرکانی در گیلان ایجاد می‌شود

  • کد نوشته: 57246
  • ۱۳۹۹-۰۲-۳۱
  • 64 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: طبق توافقات به عمل آمده با سازمان حفاظت محیط‌زیست پایگاه پژوهشی جنگل‌های هیرکانی در گیلان ایجاد می‌شود.  به گزارش گیل و دیلم ، مسعود حلاج‌پور در گفت‌وگویی، رونمایی از لوح ثبت جهانی شده جنگل‌های هیرکانی که بخش اعظم آن در استان گیلان قرار دارد را مورد تأکید قرار […]

    پایگاه پژوهشی جنگل‌های هیرکانی در گیلان ایجاد می‌شود
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: طبق توافقات به عمل آمده با سازمان حفاظت محیط‌زیست پایگاه پژوهشی جنگل‌های هیرکانی در گیلان ایجاد می‌شود. 

    به گزارش گیل و دیلم ، مسعود حلاج‌پور در گفت‌وگویی، رونمایی از لوح ثبت جهانی شده جنگل‌های هیرکانی که بخش اعظم آن در استان گیلان قرار دارد را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: با پیگیری‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان پایگاه پژوهشی جنگل‌های هیرکانی در استان تشکیل می‌شود.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تأکید بر اینکه توافقنامه ایجاد پایگاه پژوهشی جنگل‌های هیرکانی به امضاء این نهاد و سازمان حفاظت محیط‌زیست رسیده است عنوان کرد: علاوه بر این در مورد ایجاد موزه میراث طبیعی استان گیلان نیز قصد داریم توافقنامه‌ای را در این زمینه با آموزش و پرورش منعقد کنیم.

    حلاج‌پور ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی در ۱۴ تیر سال ۹۸ را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه سه سایت آن متعلق به استان گیلان است تصریح کرد: ثبت جهانی آثاری مانند این علاوه بر تحقق امر حفاظت و صیانت از آثار طبیعی تأثیر به‌‌سزایی نیز می‌تواند در ارتقاء جایگاه گردشگری خارجی کشور داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه برای ایجاد موزه میراث طبیعی توافقنامه‌ای به صورت سه‌جانبه و بین سه نهاد آموزش و پرورش، حفاظت محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی به امضاء می‌رسد اظهار داشت: با عزمی که در استان گیلان ایجاد شده به زودی اقدامات بسیار خوبی در حوزه جنگل‌های هیرکانی انجام و خبرهای آن منتشر می‌شود.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان مهم‌ترین دلایل احداث موزه میراث طبیعی استان را مورد تأکید قرار داد و در تشریح جزئیات آن خاطرنشان کرد: معرفی هر چه بهتر زیستگاه ارزشمند گیاهی و جانوری جنگل‌های هیرکانی که از عصر دایناسورها برجای مانده از دلایل عمده احداث موزه میراث طبیعی است.

    حلاج‌پور از وجود چیزی حدود ۱۶موزه میراث فرهنگی در استان گیلان سخن گفت و با بیان اینکه ساخت ۴ موزه شامل موزه زیتون رودبار، خاویار و چای از دیگر طرح‌های در دست اقدام است افزود: طبق برنامه اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، ۶۵ ویژه برنامه در هفته میراث فرهنگی اجرا می‌شود. 

    وی دارا بودن چیزی در حدود ۳ هزار اثر شناسایی شده و هزار و ۱۷۳ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی را از جمله داشته‌های استان گیلان ذکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر گیلان از این حیث در ردیف استان‌های برتر کشور قرار گرفته به طوری‌که طبق آمارها آثار تاریخی و میراث فرهنگی زیادی را در خود جای داده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان امکانات محدود جهت حفظ، حراست و نگهداری از آثار و ابنیه تاریخی استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: برای جبران این کمبود و نقیصه لازم است بیشتر از همیشه از همکاری و مشارکت خوب تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در این راستا استفاده به عمل آوریم.

    حلاج‌پور ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را فرصتی مناسب جهت پاسداری از این میراث طبیعی، فرهنگ و زیست‌بوم دانست و گفت: تپه مارلیک، شکوه تمدن گیلان زمین از دیگر ظرفیت‌های میراث فرهنگی استان است که پس از کاوش‌های باستان‌شناسی در دهه ۴۰ آثار ۳ هزار ساله سیمین، زرین، سفالی و بلورین از آن کشف شد.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=57246

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *