×

جولان مدعیان و سکوت ارشاد؛
چگونه خانه مطبوعات گیلان به نهادی خود محور تبدیل شده است⁉️

  • کد نوشته: 104209
  • ۱۴۰۳-۰۴-۲۸
  • 22 بازدید
  • ۰
  • هرکس کاندیدای خانه مطبوعات می‌شود باید به روند فعلی آن خاتمه دهد که با آوردن فامیل و خانواده آن را به یک نهاد خانوادگی تبدیل کرده‌اند
    چگونه خانه مطبوعات گیلان به نهادی خود محور تبدیل شده است⁉️
  • به گزارش گیل و دیلم ، انتخابات جدید خانه مطبوعات در حالی نزدیک است که هنوز این انجمن صنفی نتوانسته به عنوان یک نهاد متعلق به خبرنگاران شناخته شود و هر روز که می‌گذرد بیشتر از خبرنگار محوری به باندپروری و خود محوری رسیده است.

    اساسنامه خانه مطبوعات متناقض و در خدمت اعضای فعلی هیات مدیره است که هرکه را دوست دارند اضافه می‌کنند و جلوی ورود بسیاری از خبرنگاران واقعی به هیات مدیره را گرفته‌اند. اداره ارشاد هم به عنوان نهاد بالادستی به جای نظارت از آن‌ها حمایت می‌کند.

    به همین انتخابات نگاه کنید که هیچ خبر عمومی در این زمینه منتشر نشده است و فراخوانش به صورت مخفیانه چاپ شده است تا کمتر کسی اطلاع داشته باشد. ظاهرا در خانه و اداره ارشاد دو خط نباید بنویسند که انتخاباتی در حال برگزاری است. این به دلیل جایگاه غلط برخی افراد است که گویی تنها به قدرت خودشان می‌اندیشند و اداره متولی خبرنگاران هم به آن بال و پر می‌دهد.

    آیا اداره ارشاد استان بررسی کرده که چگونه عضو ارشد هیات مدیره که مدیر مسئول یک سایت خبری بدون مخاطب است و سایتش در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها هم فعالیت ندارد بیشترین یارانه را دریافت می‌کند!؟ البته که می‌داند و کاری نکرده است.

    در همین انتخابات قریب الوقوع تنها هفت نفر توانسته‌اند برای سه کرسی خبرنگاری مورد تایید قرار بگیرند. این برای ۲ کرسی مدیرعاملی ۱۰ کاندیدا است. علت آن است که در اقدامی عجیب تنها خبرنگارانی تایید می‌شوند که بیمه رسانه داشته باشند‌. اداره ارشاد همه خبرنگاران را دعوت می‌کند که بیمه صندوق هنر باشند، ولی این بیمه را برای عضویت در نهاد صنفی قبول ندارند. کسانی با بیست سابقه رد می‌شوند. آن وقت فردی که همه جا گفته یک و نیم سال سابقه خبری دارد مورد تایید قرار می‌گیرد! آن‌ هم برخلاف اساسنامه که پنج سال سابقه کار ملاک است.

    از سوی دیگر کار برای اعضای فعلی هیات مدیره راحت‌تر است که با وجود مشخص بودن تخلفات کسی با آن‌ها کار ندارد. یکی از اعضا با این‌که صاحب امتیاز سایتی است به عنوان خبرنگار آن‌جا در انتخابات شرکت می‌کند. یعنی خودش بیمه خودش را می‌پردازد و از نظر ارشاد بلامانع است.

    در بخش خبرگزاری که بسیار نکات طنزآمیز دارد. این همه خبرگزاری در گیلان نمایندگی دارند و تنها دو نفر در خانه مطبوعات مجوز دارند و در واقع شاهد رقابت نماینده خبرگزاری فارس با دروازه خالی هستیم!

    همچنین افرادی با وجود عضویت در نهادی عمومی تایید می‌شوند که تبصره ۲ ماده ۲۲ به صراحت عضویت آن‌ها را ممنوع اعلام کرده است. آیا جزء این است که عده‌ای در هیات مدیره هرکس را دوست دارند کاندیدا کرده‌اند!؟

    هرکس کاندیدای خانه مطبوعات می‌شود باید به روند فعلی آن خاتمه دهد که با آوردن فامیل و خانواده آن را به یک نهاد خانوادگی و رفاقتی تبدیل کرده‌اند. قرار بود اینجا نهاد خبرنگاران باشد نه پایگاه خانوادگی! قرار بود دنبال حل معضلات و مشکلات این صنف برود نه یارانه و اینترنت بدون فیلتر و استخر رایگان برای خود و عده‌ای معدود! بدتر آن است که برخی از مدیران اداره ارشاد به همین شکل و سیاق راضی هستند. چون هرچه هستند به جای مطالبه‌گری منفعت‌های دیگر را ترجیح می‌دهند و این چیزی است که آن‌ها ترجیح می‌دهند و اسمش را عدم غوغاسالاری می‌دانند

    منبع: رشتکده

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=104209

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *