×

یادداشت اختصاصی گیل و دیلم؛ اتحاد و دیگر هیچ!

  • کد نوشته: 44639
  • ۱۳۹۸-۰۱-۲۱
  • 226 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم |در سالهای اخیر همواره خشکسالی و بارش کم ، از خشک شدن دریاچه و تالابها آبگیرها و رودخانه ها گرفته تا خطر از بین رفتن سفره های آب های زیر زمینی ماطق مرکزی و جنوبی کشور در صدر اخبار و از دغدغه های زیست محیطی بود و بارها توسط کارشناسان اشاره شد […]

    یادداشت اختصاصی گیل و دیلم؛ اتحاد و دیگر هیچ!
  • گیل و دیلم |در سالهای اخیر همواره خشکسالی و بارش کم ، از خشک شدن دریاچه و تالابها آبگیرها و رودخانه ها گرفته تا خطر از بین رفتن سفره های آب های زیر زمینی ماطق مرکزی و جنوبی کشور در صدر اخبار و از دغدغه های زیست محیطی بود و بارها توسط کارشناسان اشاره شد و شنیدیم که عملکرد و اقدامات در دهه ها قبل و عدم مدیریت در الگوی کشت و مصرف از دلایل این اتفاقات ناخرسند بوده است.
    از ابتدای بهار امسال به برکت بارش های فراوان، انتظار سال پر آب و کشاورزی بی دغدغه ای داشتیم که متاسفانه در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور از استان گلستان و مازندران تا فارس و لرستان و خوزستان اخبار سیلاب و تخریب و خسارت به هموطنان عزیزمان کام همه را تلخ و چشم هایمان رو اشکبار کرد. بعد از گذر از شوک چند ساعت و روزهای اول از وقوع سیل و با به تصویر کشیده شدن عمق فاجعه و خسارات و آلام مردم ، بسیج و خیل عظیم حضور دستگاه های امدادی و ارتش و سپاه و هلال احمر و در کنار آن مشارکت و حضور و کمک های نقدی و غیر نقدی به همت هموطنان از جای جای ایران و حرکتهای داوطلبانه خیرین و سازمانهای مردم نهاد به حد مطلوب به مناطق گسیل گردید.
    با توجه به غافلگیری و شرایط پیش آمده در استان گلستان که با حرکت و اقدام مهندس جهانگیری معاون اول دولت رضایت عمومی را در بر داشت ، با پیش بینی و مدیریت مدبرانه در استان های غربی و جنوب غربی بخصوص در خروجی سدها علیرغم حجم بیشتر آب و تخریب ها خوشبختانه تلفات جانی کمتری را شاهد بودیم.
    در روزهای اخیر دولت در کنار نیروهای امدادی و نیروهای مسلح و با راه اندازی و استقرار موکب های پذیرایی توسط ستاد اربعین شاهد خدمات مناسب در مناطق آسیب دیده هستیم.
    نکته زیبا و مثبتی که در این اتفاقات شاهد بودیم ، روح مشارکت و حضور جهادگرانه مردمی و ارکان حکومت در کنار هم بود ، که ظاهراً نقشه های بسیاری از بدخواهان خارجی و داخلی این مرز و بوم را به همراه این سیل و شرایط بحران که گذشت نقش بر آب نموده است.
    این وحدت الهی که ناشی از یک حادثه غیر مترقبه بود نشان داد که هنوز قلب ایرانی برای وطن و هموطن و سرزمینش می تپد ، در بسیاری از تصاویر که در شبکه های مختلف تلویزیونی و اینترنتی مشاهده کردیم ، اقشار جامعه جدا از هر جایگاه اجتماعی که دارند از روحانی تا سرباز ، از ارتشی تا نیروهای امداد و نجات ، از زن و مرد ، از سپاهی و نیروهای انتطامی تا نیروهای فنی مهندسی داوطلب و دولتی و … را در کنار هم دیدیم ، چه تصاویری که اشک در چشم ها حلقه شد و ما را به یاد صفا و صمیمیت دهه شصت (که خاطرات نوجوانی ماست) با همه نداشته ها و داشته هایمان انداخت و نشان داد علیرغم تمام مشکلات اقتصادی و گرانی ها و فشارهای زندگی ما هنوز یک ملت یکپارچه در کنار همیم و این وحدت قطعاً بیش از پیش خواهد شد.
    اما نکته بد و سیاه این اتفاقات علاوه بر مصیبت و درد هموطنان ایجاد فضای یاس و نا امیدی توسط برخی از رسانه های معاند و گسترش آن در فضای رسانه یی داخلی با اهداف سیاسی و تخریب جناحی بود. اخباری که با هدف از بین بردن امید مردم ، در ابتدا به دنبال تخریب دولت و در ادامه به دنبال فاصله انداختن میان قوا بود ، اخباری که با کم اهمیت دادن این سیل فاجعه بار، با متهم سازی مسئولین از کوتاهی و اهمال و قصور و عدم توانایی دنبال سناروی خود بودند ، و به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام برای گذر از بحران بود ، جایی شنیدم که نوشتند که دکتر روحانی به ارتش و سپاه متوسل شد! خیلی خنده دار است که دلیل کمک خواستن را ناتوانی دولت بیان کردند. آیا کسانی که این اخبار را پخش کرده اند آیا در دیگر کشور های دنیا ، حوادثی را مرور نکرده اند؟ آیا برای مثال در طوفان کاترینای آمریکا نیروهای ارتش در طول طوفان در پادگان های خود خواب و استراحت داشتند؟ یا مرخصی بودند؟ در همه دنیا در موقع حوادث با فراخوان ریاست جمهور یا شخص اول اجرایی کشور تمام نیروهای امداد و نجات و ارتش ورود می کنند، بمانند شرایط جنگ، اتفاقی که در کشورمان با جان دل انجام گرفت.
    در صورتی که حوادثی به مراتب کم حجم تر از این سیلاب در دیگر کشورها و حتی کشوری مدعی ، که خود را فراتر از همه دنیا می داند همچون آمریکا ، خسارت و حجم خرابی ها کشور را فلج کرده و منجر به صدور فرمان وضعیت فوق العاده کرده بود و پس از گذشت چندین سال هنوز در ان مناطق اوضاع به حالت عادی بر نگشته است.
    در ماجرای اخیر هر چند قصور و نواقصی بدلیل مقطع زمانی (تعطیلات سال نو) و کم کاری افرادی و حجم و گستره بالای مناطق درگیر وجود داشت ، اما با توجه به دستور مقام معظم رهبری و ورود و دستورات ریاست محترم جمهور به معاون اول و سایر وزرا ،در کنار نیروهای جان برکف ارتش و سپاه و مشارکت عمومی مردمی شاهد عادی شدن شرایط در مدت کوتاهی بوده ایم. حال چرا گروهی هدف دارند که در کنار تحریم ها و فشار اقتصادی این وحدت را تحت الشعاع قرار دهند و اینجا را دوقطبی جلوه دهند ، اول بر می گردد به دشمنی همیشگی کشورهایی مشخص و دوم به اشتباه کسانی در داخل که شاید از آرا و اعتماد سالهای ۹۲ و ۹۶ مردم به دولت ناراضی بودند و سعی دارند در هر حادثه و اتفاق و پیش آمدی در کشور خود را آدم خوبه ماجرا و دولت را نا کارآمد و پیر و سنگین جلوه دهند. بی آنکه توجه داشته باشند دولت در جمهوری اسلامی نماد حاکمیت بوده و جدایی قوا که از تمرکز قدرت و خود رایی جلوگیری می کند ، دلیلی برای عدم وحدت و تضعیف و تخریب کردن نمی تواند باشد.
    با این حال به خواست خدا در چهلگی انقلاب مردم سرفراز ایران بمانند بارهای قبل و حضور در مراحل حساس از امتحانی دیگر سرفراز بیرون آمد و سیل اخیر علیرغم تمامی خسارت ها و مصیبت ها و ویرانی هایش، موجبی از برادری و همدلی در ایران عزیز ایجاد نمود.
    باشد که قدر این روزها را بدانیم.

    سید محمّد علوی
    ۱۳۹۷/۰۱/۲۱

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=44639

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *