×

یادداشت گیل و دیلم؛ از وعده های شیرین قراردادهای آنچنانی با پیمانکاران بین المللی فقط تعطیلی تفکیک زباله به لاهیجان رسید

  • کد نوشته: 38973
  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۸
  • 222 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم؛ دیروز با دیدن خبر دادگاهی شدن یکی دیگر از شهردارهای لاهیجان به یاد ساعتهای طولانی تلاشی که جهت فرهنگ سازی و اجرای تفکیک زباله خشک در لاهیجان انجام شد؛ افتادم و این محل های دریافتی که تعطیل شد… تفکیک از مبدا یکی از ساده ترین روش های کم کردن حجم زباله بوده […]

    یادداشت گیل و دیلم؛ از وعده های شیرین قراردادهای آنچنانی با پیمانکاران بین المللی فقط تعطیلی تفکیک زباله به لاهیجان رسید
  • گیل و دیلم؛ دیروز با دیدن خبر دادگاهی شدن یکی دیگر از شهردارهای لاهیجان به یاد ساعتهای طولانی تلاشی که جهت فرهنگ سازی و اجرای تفکیک زباله خشک در لاهیجان انجام شد؛ افتادم و این محل های دریافتی که تعطیل شد…

    تفکیک از مبدا یکی از ساده ترین روش های کم کردن حجم زباله بوده که نیاز به هزینه های ملیاردی ندارد و فقط کمی دلسوزی مسئولین شهری را نیازمند بود و جمع شدن زباله تفکیک شده در کنار این کیوسک های همیشه تعطیل به مفهوم همراهی همیشگی مردم فهیم لاهیجان با دوستدارن محیط زیست است!
     

    در گذشته نگاه مردم و مسئولین شهری به زباله، پسماند‌هایی بود که باید به هر نحو جمع آوری و معدوم می‌شد و این موضوع هزینه‌های زیادی را برای مدیران شهری رقم می‌زد.
    اما با گذشت زمان این نظریه به تکامل رسید و به تدریج در کشورهای پیشرفته زباله‌ها از پسماندهای آلوده و بی مصرف به منابع درآمد و ایجاد اشتغال و همچنین منبعی برای تولید مواد اولیه برخی صنایع مبدل شدند، بر این اساس بازیافت زباله‌ها در بسیاری از کشورهای جهان به سرعت آغاز و گسترش یافت و کارخانه‌های بزرگی نیز در این زمینه در جهان تاسیس شد.

    در ادامه مسیر کارشناسان امر به این نتیجه رسیدند که اگر زباله‌ها از مبداء اولیه آن تفکیک شود هم هزینه‌های بازیافت کاهش می‌یابد و هم درصد بازیافت پسماندها بیشتر می‌شود و بر این اساس طرح تفکیک زباله‌های خشک و تر از مبداء مطرح شد و مدیران شهری را بر آن داشت که برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری از پسماندها به فرهنگ سازی میان شهروندان بپردازند و امکانات و لوازم تحقق آن را نیز فراهم آوردند.

    طبق گفته کارشناسان طرح تفکیک و بازیافت زباله علاوه بر آن که می‌تواند شهر را از آلودگی‌های زیست محیطی نجات دهد، در رونق بخشیدن به اقتصاد شهری هم اثر گذار خواهد بود، چرا که از سویی گفته می‌شود اجرای کامل طرح تفکیک زباله از مبدا میلیاردها تومان درآمدزایی به دنبال دارد. چون از هزینه‌های جمع‌آوری زباله کاسته می‌شود و نیز در ایجاد اشتغال و ایجاد توسعه پایدار موثر است.

    نکته مهمی که این چرخه عظیم را تکمیل می‌کند مشارکت شهروندان در تفکیک زباله‌ها از مبداء است، شهرداری‌ها باید با اجرای برنامه‌های مقطعی و بلند مدت، زمینه جلب مشارکت مردم و سازمان‌ها را در این زمینه فراهم کنند و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای انجام فرایند جمع آوری، تفکیک و دفن زباله حمایت کنند.

    به امید روزی که مدیران شهری به جای گشتن دنبال پیمانکاران بزرگ و وعده های آنچنانی از پیمانکاران بومی که دل در گرو این مرز و بوم داشته و سلامت کودکان و خانواده خودشان با تک تک این شهروندان در خطر است همکاری کنند و بدانند سنگ بزرگ همیشه علامت نزدن است.

    پوریا فرهش
    ۱۳۹۷/۰۸/۲۸

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=38973

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *