×

یادداشت گیل و دیلم؛ ترس، مانع از ورود رسانه ها در نقد پرونده های قضایی می شود

  • کد نوشته: 45424
  • ۱۳۹۸-۰۲-۱۴
  • 212 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم| رسانه ها در دنیا به عنوان رکن چهارم نظام محسوب می شوند اما در کشور ما ،هر چند که قانون انتخابات داریم و مردم حق انتخاب دارند اما با توجه به گسترش فضای رسانه ای ،همچنین بدبینی ای که در بسیاری موارد اقتصادی و عدم توزیع عادلانه ثروت وجود دارد ، انتظار […]

    یادداشت گیل و دیلم؛ ترس، مانع از ورود رسانه ها در نقد پرونده های قضایی می شود
  • گیل و دیلم| رسانه ها در دنیا به عنوان رکن چهارم نظام محسوب می شوند اما در کشور ما ،هر چند که قانون انتخابات داریم و مردم حق انتخاب دارند اما با توجه به گسترش فضای رسانه ای ،همچنین بدبینی ای که در بسیاری موارد اقتصادی و عدم توزیع عادلانه ثروت وجود دارد ، انتظار می رود رسانه ها در این امور ورود بیشتری داشته باشند. اما عواملی همچون ترس از سرنوشت نگارش و عدم اطلاعات کافی، مانع از نقد و بررسی موضوعات و چالش های اساسی کشور میشود. هرچند این حق طبیعی رسانه هاست که بپرسند و تحلیل نمایند اما نقد بیشتر در حوزه فعالیت قوه مجریه به چشم می خورد و ترس از زندان و سرنوشت ، مانع از کمترین نقد در برخی نهادها و قوه قضائیه شده است . بدیهی است در هر حوزه ای احتمال خبط واشتباه وجود دارد و این رسانه ها هستند که به عنوان بازوان انصاف ملت می توانند ورود کنند و با بررسی های موشکافانه نسبت به کاهش سوظن به دستگاه اقدام نمایند و هر چه این بستر فراهم تر شود بی شک مقوله استبدال از نظام رخت برمی بندد.
    اما کمتر جایی دیده ایم که رسانه ای در مورد معضلات دستگاه قضایی بنویسد چرا که در این عصر هم برخی قضات وجود دارند که اصلا رسانه ها را قبول ندارد و عنوان می کنند که رسانه چه کاره است تا نظری در مورد پرونده های قضایی داشته باشد این بدین منظور است نه تنها تحلیل و نظر رسانه ها در پیشگاه برخی قضات قابل قبول نیست بلکه به اصل موضوع” رسانه ها رکن چهارم نظام هستند” شبهه وجود دارد.
    این بدان معنی نیست که در دستگاه قضا عدالت وجود ندارد بلکه بدان معنی است که امیدواریم با امدن آیت الله رئیسی فضایی باز شود تا رسانه ها با شفافیت موضوعات موجبات تقویت قوه قضایه گردند .
    این بدان معنی است که همان طوریکه اقای اژه ای خود به عنوان سخنگو در میان خبرنگاران حاضر می شود یا اقای سیاوش پور مدیر کل دادگستری پاسخگوی سولات خبرنگاران هستند در رده های شهرستانی هم این امکان فراهم شود تا روسای دادگستری و دادستانی خود تقاضای نشست خبری داشته باشند و یا پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند و یا با ایجاد شهامت در بین رسانه نسبت به نقد این دستگاه اقدام شود.

    علی علیپور
    مدیرمسئول همای گیلان
    ۱۳۹۸/۰۲/۱۴

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=45424

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *