گیل و دیلم| با نگاهی اجمالی بر دلایل تعریف شده برای تشکیل شوراهای شهر و روستا و شرح وظایف این شوراها و همچنین محدوده تاثیر گذاری و تصمیم گیری این شوراها در سطح کشور و بررسی نتایج مثبت و منفی حاصل شده برای شهر و زادگاه عزیزمان رشت در مقیاسی کوچکتر ، به سهولت در می بایم که شورای شهر رشت در تمامی مدت فعالیت خویش از شورای اول تا کنون شرح وظایف خود را از شورای شهر به شورای شهرداری تقلیل داده و در این بخش جزئی از شرح وظایف گسترده خود نیز توفیقات قابل توجهی کسب ننموده است .
وضعیت بسیار نامناسب مدیریت شهری ، بودجه غیر عملیاتی و مبهم ، محدود نمودن درآمد شهرداری به عوارض شهری ماخوذه از شهروندان ( رشتوندان هزینه های نگهداری شهری را پرداخت می نمایند که جمعیت روز و شب آن تفاوت معنی داری را نشان می دهد و میزبان مسافران اداری ، درمانی ، تجاری و گردشگران عبوری بسیار قابل توجه ای می باشد ) .
ترافیک لجام گسیخته شهری ، عدم تدبیر موثر درخصوص حمل و نقل عمومی ، منظر شهری رو به زوال ، سرانه فضای سبز غیر استاندارد ، پوشش غیر قابل تصور کف خیابانها و کوچه ها ، کشتار جمعی خاموش و آسیب ماندگار به محیط زیست با دفن زباله ، ناتوانی شدید در مدیریت بحران های شهری همانند برف و … ، تخریب و تجمیع خطوط جمع آوری فاضلاب انسانی با شبکه جمع آوری آبهای سطحی ، کمبود امکانات و تجهیزات خدمات شهری در سازمانهای تابع شهرداری مانند آتش نشانی ، سازمان پسماند ، فضای سبز ، فرهگی هنری و … ، زیان انباشته و بدهی های صدها میلیارد تومانی ، درآمد محقق شده کمتر از هزینه های تعریف شده ، تاخیر غیر قابل توجیه در پرداخت حق الزحمه کارگران شهرداری ، قیمت تمام شده بالا برای خدمات تعریف شده ، بروکراسی به هم پیچیده سازمانی ، عدم شفافیت در فرآیند های ارتقاء سازمانی و انتصابات ، همه و همه شهرداری رشت را که در حال حاضر تنها زمین بازی باقیمانده برای شورای شهر قلمداد می شود به یکی از نمونه های بارز سوء مدیریت تبدیل نموده است .
این در حالیست که فرآیند انتخاب شهردار این سازمان بحران زده که انتظار می رفت از فرآیندی منطقی و ساختار یافته و بر اساس شایستگی های مورد انتظار برای تعیین سکانداری که بتواند در عین حال توسعه خدمات شهری همزمان با افزایش درآمد و کاهش هزینه بر تادیه دیون سنگین شهرداری نیز فائق آید ، پیروی نماید ، تبدیل به جدالی غیر منطقی و یارگیری های کودکانه و غیر همسو با منافع شهر رشت و مردمانش گردیده است .
جای تاسف اینکه ، شورای شهر رشت بجای تعیین شاخصهایانتخاب شهردار و تعیین امتیاز برای هر شاخص و در نهایت ارزیابی سوابق وتوانمندی ها و تخصصهای افراد ، امتیاز هر یک را تعیین و بر این اساس افراد نهایی را برای مصاحبه معرفی نماید ، از کاندیداهای شهرداری بجای درخواست ارائه استراتژی جهت نیل به اهداف ، اولویت ها و شاخصهای قطعی از پیش تدوین شده ، برنامه و اهداف شهری طلب می نماید و ملاک رسیدن افراد به دور نهایی انتخاب شهردار را رای مخفی اعضاء شورا می داند .
این نوشتار که برای تهیه قسمت اعظم آن از بیانات ، طرح مشکلات و نابسامانی ها ، مشکلات شهری درج شده در خبرگزاری ها و مشاهده شده در سطح شهر و برنامه های بررسی شده کاندیداهای شهرداری رشت ، استفاده شده است ، تنها بخشی از مسائل بر زمین مانده شهرداری رشت است که متاسفانه شورای شهر رشت فرصت مجدد انتخاب شهردار آن را تبدیل به تهدیدی نموده ، که شورا را تا مرز انحلال پیش برده است . لذا حزب اراده ملت ایران ، ضمن تاکید براینکه فرآیند انتخاب شهردار رشت می توانست از مسیری بسیار بهینه تر از آنچه واقع گردیده است ، طی شود .
با توجه به بررسی سوابق ، تحصیلات ، تجارب و توانمندی ها و بخصوص همسو بودن اهداف ، برنامه ها و اولیتهای ارئه شده توسط کاندیداهای شهرداری کلان شهر رشت با منافع شهر و شهروندان در کمیته مدیریت شهری و اقتصادی این حزب ، ضمن آرزوی توفیق و ادای احترام کامل برای تمامی کاندیدهای شهرداری رشت که جسارت پذیرش این مسوولیت خطیر را از خود بروز و ظهور داده اند ، جناب آقای مهندس جمشید رسایی را به عنوان بهترین گزینه موجود در لیست شورای شهر رشت اعلام و از تمامی اعضاء شورای شهر رشت ، انتظار دارد بدور از جناح بندی های سیاسی و محفلی و عدم تاثیرپذیری از هر گونه عوامل فعال غیر منطقی در این حوزه ، تمامی تلاش خویش را در جهت انتخاب فردی مومن ، متعهد ، با سابقه و دلسوز که در انتهای دوره مسوولیتش بتوانند ، بر اساس خدمات و عملکردش ، توجیحی برای انتخاب امروز خود داشته باشند بکار گیرند ، چرا که مردم شری و بزرگ رشت ، سکان دار این شهر بزرگ و تاریخ ساز را بر اساس قوانین و مصوبات جاری کشور ، شورای شهر دانسته و شهردار را منتخب و مورد نظارت این شورا می دانند
غلامرضا مقدسی
۱۳۹۷/۰۸/۱۱
دیدگاهتان را بنویسید