×

یادداشت گیل و دیلم | رفع نواقص قوانین در شوراها ، ارجح بر ردصلاحیت ها

  • کد نوشته: 67792
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۷
  • 59 بازدید
  • ۰
  • مدتی این مثنوی تاخیرشد مهلتی بایست تا خون شیر شد گیل و دیلم | جلال الدین مولوی بلخی معروف به مولانا،ابتدای دفتردوم مثنوی خودرا با این بیت شروع نموده است و گویند دلایل این تاخیر به خاطر حسام الدین بوده است وانچه مشخص است بین دفتر اول و دوم وی فاصله ای ایجاد شد. هدف […]

    یادداشت گیل و دیلم | رفع نواقص قوانین در شوراها ، ارجح بر ردصلاحیت ها
  • مدتی این مثنوی تاخیرشد
    مهلتی بایست تا خون شیر شد

    گیل و دیلم | جلال الدین مولوی بلخی معروف به مولانا،ابتدای دفتردوم مثنوی خودرا با این بیت شروع نموده است و گویند دلایل این تاخیر به خاطر حسام الدین بوده است وانچه مشخص است بین دفتر اول و دوم وی فاصله ای ایجاد شد. هدف بیان این شعر نبود بلکه خواستم بگویم مدتی است اینجانب ازنوشتن مقالاتی که برخاسته از حرف و درد مردم بود ،حذرکردم ودیدم راهی که جامعه می رود ترکستان است و در بادیه خشک و بی آب و علف سرگردان و به دنبال معجزه هستیم ؛ بدون اینکه بخواهیم تدبیری درزمینه عدم نارسایی و علل پیشرفت داشته باشیم. تصمیمات حزبی و جناحی مهمتر از حس وطن دوستی و توسعه کشور شده است.عده ای مخالف برجامند وعده ای مخالف سند همکاری ایران و چین .بدتر اینکه برخی عشق می کنند و ذوق می کنندکه برجام نافرجام شود و بدتر از آن، هم شاهدیم که حتی نمایندگانی که اقلیت آرا را با خود یدک می کشند به جای تصمیم سازی ، عربده می کشند ، فحاشی می کنند و دولت را وارد چالش می کنند اینها واقعا نمی دانند که دولت متعلق به همه مردم است واقعا نمی فهمند که شکست دولت ، شکست همه مردم است. اینها عنایت نمی کنندکه دلسردی بین مردم ، باعث عدم مشارکت در پای صندوق های رای می شود. اینها به کنار ، اما ردصلاحیت خیل کثیری از کاندیداهای شورای شهر ، عامل اصلی نگارش این مرقومه گردید .
    اما عزیزان نماینده ، رد صلاحیت سیل عظیمی ازکاندیداهای شورای شهر ، مشکلات شهرداری ها را حل نمی کند. تا زمانی که دریافت عوارض پروانه در شهرداری به صورت الکترونیکی نباشد ، تا زمانی که دست آدم ها در مسایل مالی باز باشد ، تا زمانی که ما شوراهای پروانه بدست داریم که در دل خود باعث ایجاد رانت و فساد می شود ، شاهد تخلف در شهرداری خواهیم بود. فرض را بر این بگذاریم که فردی ازاعضای شورای شهر،سلامت نفس بهرمند باشد ، بادیدن برخی اعضای شورای شهر که هر روز جمعی از دوستان خود را در دفتر شهردار ویزیت رایگان می کنند حتی حضرت ادم هم باشی باعلم و اطلاع از ممنوع بودن میوه ، تمایل به خوردن آن خواهی داشت.
    اقای نماینده هیچ کس مخالف ردصلاحیت افراد ناسالم درجامعه نیست . اما شما نماینده اید باید نخبه باشید.تصمیمات شما و تفکرتان باید با دیگران کمی متفاوت باشد. با خودتان نمی اندیشید چرا این حجم شورای شهر رد صلاحیت می شود؟چه عامل یا عواملی موجب رد صلاحیت آنها شده است؟ اگر مسلمان هستند که رد شدند باید ریشه دینی آنها بررسی شود.چرا با خود تفکر نکرده ایم که به جای ردصلاحیت گسترده ، برویم و ریشه یابی کنیم ؟ چه تضمینی وجود دارد که بقیه کاندیدها، به درد رد صلاحیت کاندیدهای قبل مبتلا نشوند؟ جای تعجب نیست که قانون شما، این اجازه را می دهدکه در شهری مثل رشت در یک دوره ی چهارساله چندین شهردار تعویض شود و اکنون که همه رد صلاحیت شده اند ، شنیده می شود به دنبال استیضاح شهردار هستند.اینها به دنبال چه چیزی هستند چه اقدامی مانع از برآوردن توقع انهاست ؟ اینها نواقص قانون شما نیست؟ اینها نقص نیست که کسی که پنج دور شورای شهر باشد ، تازه یادمان بیاید که او وابسته به فلان و بهمان حزب قبل و بعد از انقلاب بوده است ؟ چگونه اینها را ببینم و شما را نقد نکنیم ؟ آیا نباید قانون هیات نظارت در خصوص صلاحیت کاندیداهای شورای شهر اصلاح شود ؟ در هر دوره نمایندگان دوستان خود را به عنوان هیات نظارت انتخاب می کنند در حالیکه اگر همین افراد کاندیدای شورای شهر شوند ، خود با ردصلاحیت مواجه می شوند. یا افرادی که در زمان نمایندگان قبلی ، خود هیات نظارت بودند اکنون رد صلاحیت خواهند شد. .
    نمایندگان محترم به نظر شما نباید این موارد واکاوی شود ؟ به راستی دوستان ارجمند تخفیف در شهرداری ها شامل حال چه کسانی می شود؟ مسلما طرفداران اعضای شورا و پولداران. هیچ می دانید تخفیف برای دهک های پایین جامعه محلی از اعراب ندارد؟
    عزیزان نماینده ،نخبگان جامعه، چرا امروز پایان کار اکثر شهرداران ، حبس و زندان است؟ فکر نمی کنید خلاء های قانونی ، عامل گرفتار شدن این طیف می شود.
    بدون رودربایسی عرض کنم شهرداران به دلیل اینکه دستشان زیر ساتور شوراهاست در بسیاری مواقع مجبور به باج دهی به اعضای شورا هستند .اگر دستگاه های نظارتی موشکافی کنند اکثر شهرداران ما پرونده دار خواهند شد. پس بهتر است بجای ردصلاحیت گسترده این نواقص را بر طرف نمایید.

    علی علیپور نیاول
    ۱۴۰۰/۰۲/۱۷

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=67792

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *