×

یادداشت گیل و دیلم | “مدیریت” و معضل خودساخته‌ی ترافیک میدان گیل لاهیجان!

  • کد نوشته: 90117
  • ۱۴۰۲-۰۴-۰۳
  • 127 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم | استفاده از تقاطع غیرهمسطح در محل برخورد دو یا چند راه ارتباطی، برای روانی عبور و مرور است. تقاطع‌های غیرهمسطح از بار ترافیکی کاسته و به سرعت بیش‌تر عبور و مرور خودروها، کاهش تلفات انرژی، کاهش زمان و نیز پایین آمدن آمار تصادف‌ها کمک می‌کنند. اما امروزه “مدیریتِ علم ترافیک” به کمک شهرها آمده […]

    یادداشت گیل و دیلم | “مدیریت” و معضل خودساخته‌ی ترافیک میدان گیل لاهیجان!
  • گیل و دیلم | استفاده از تقاطع غیرهمسطح در محل برخورد دو یا چند راه ارتباطی، برای روانی عبور و مرور است. تقاطع‌های غیرهمسطح از بار ترافیکی کاسته و به سرعت بیش‌تر عبور و مرور خودروها، کاهش تلفات انرژی، کاهش زمان و نیز پایین آمدن آمار تصادف‌ها کمک می‌کنند.

    اما امروزه “مدیریتِ علم ترافیک” به کمک شهرها آمده و احداث تقاطع غیرهمسطح با هزینه‌های بالا در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده و بجای اینکه ترافیک را از سطح زمین به بالا یا پایین منتقل نمایند، با کارهای علمی مانند بهره‌گیری از پروژه‌های هوشمند، جداسازی ترافیک، چراغ قرمز، اصلاح هندسی و بازگشایی مسیرهای ورودی و خروجی میدان و فرهنگ‌سازی، معضل ترافیک را حل می‌نمایند. اصولا نیز روند کار مدیریت پروژه‌ها در دنیا اینچنین است که ابتدا امکان‌سنجی و نیاز‌سنجی صورت می‌گیرد و سپس برای رفع مشکلات نسخه‌های گوناگون در نظر گرفته می‌شود و نهایتا با حضور مشاوران مختلف طرح اجرایی و عملیاتی می‌شود.

    با این مقدمه؛ مسئولین شهرستان تاریخی و توریستی لاهیجان، “احتمالا” براساس طرح جامع ترافیکی شهرستان و “احتمالا” برای رفع معضل ترافیکی “میدان‌ ابریشم”، “میدان گیل” و “میدان شیخ زاهد”، بیش از یک دهه قبل عملیات طراحی و اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان گیل را شروع نمودند، که طی برنامه زمان‌بندی اولیه باید در مدت ۲ سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسید، اما علیرغم گذشت انتخاب ۳ نماینده مجلس توسط مردم و انتصاب ۶ فرماندار توسط دولت در لاهیجان، این پروژه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

    علاوه بر تعلل و طولانی شدن اجرای پل روگذر تقاطع غیرهمسطح، متاسفانه مردم شهرستان لاهیجان بویژه مردم شهر و ۵۰ روستای پرجمعیت بخش رودبنه، بدلیل عدم اجرای دوربرگردان‌ها قبل از فلکه زیر پل و اجرای غیرهندسی فلکه که باعث باریک شدن ورودی آن در محور شرق به غرب گردیده، روزانه و ساعت‌ها در ترافیک‌های سنگین خودساخته‌ی مسئولین گرفتار هستند، در حالیکه با گرفتار شدن مسافرین استان‌های مازندران، گلستان و خراسان نیز این معضل، به یک معضل ملی تبدیل شده است.

    مسئولین محترم، جسارتاً مدیریت ترافیک یک علم است، یک روز هم دیر است، در چند ماه‌ اخیر زیرگذر میدان را بارها و بارها بدون اطلاع‌رسانی مسدود و بازگشایی کرده‌اید، بدیهی است اگر آزمون و خطا بود انجام داده‌اید، اگر نیاز به اخذ مصوبه و مجوز بود باید تاکنون انجام می‌دادید، برای ساماندهی ترافیک و اصلاح هندسی و عقب‌نشینی تجاوز جداول اجرا شده از آکس پل در محور شرق به غرب میدان گیل، لطفا منتظر افتتاح روگذر پل در آینده نباشید، به توسعه پایدار و ارتقای زیست شهری نیز بیاندیشید، “احتمالا” اتلاف روزانه انرژی، زمان و نارضایتی اجتماعی را محاسبه ننموده‌اید!

    دکتر رضا حیدری نژاد
    ۱۴۰۲/۰۴/۰۳

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=90117

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *