×

۲۱۶ هزار متر مکعب از تالاب انزلی لایروبی شد

  • کد نوشته: 102163
  • ۱۴۰۳-۰۲-۲۵
  • 64 بازدید
  • ۰
  • سرپرست معاونت دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه پروژه لایروبی تالاب انزلی تا پایان فروردین ماه ۴۱ درصد پیشرفت دارد، گفت: بخش عمده این پروژه در ارتباط با تالاب و ایمن سازی تردد شناورهای تفریحی و صیادی در آبراهه های تالابی است که تاکنون از حجم بالغ بر ۵۲۷ هزار متر مکعبی تعریف شده در این پروژه حدود ۲۱۶ هزار متر مکعب آن لایروبی شده است....
    ۲۱۶ هزار متر مکعب از تالاب انزلی لایروبی شد
  • به گزارش گیل و دیلم ، علی کوهساری روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: عملیات اجرایی لایروبی کانال های دسترسی، پهنه ها و آبراهه های تالاب انزلی از مردادماه ۱۴۰۲ در راستای تعاملات شهر انزلی و بندر با اعتباری بالغ بر هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی اجرایی شده و مقرر است ظرف مدت ۱۸ ماه به انجام برسد.

    وی گفت: طبق برآوردها ۳۱۱ هزار مترمکعب از پروژه لایروبی کانال های دسترسی، پهنه ها و آبراهه های تالاب بندرانزلی باقی مانده که این اداره کل عملیات اجرایی این پروژه را تا تکمیل نهایی ادامه خواهد داد.

    سرپرست معاونت دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: در نشست با ذینفعان تالابی و محیط زیست و مسئولان شهری، لایروبی برخی از آبراهه های تالاب در قالب این پروژه قرار گرفت.

    وی ادامه داد: با توجه به حجم زیاد ورودی و انباشت رسوبات از رودخانه های بالادست تالابی باید لایروبی برای ایمن سازی آبرهه ها و حفظ چرخه آبی تالاب و احیای آن به صورت مستمر ادامه داشته باشد و در حوزه های بالادست تالاب عملیات آبخیزداری انجام شود.

    وی اضافه کرد: نخستین آبراهه ای که برای این پروژه تعریف شد اتصال نهنگ روگا به پیربازار روگا است که فاز اجرایی آن با استفاده از بیل های مکانیکی باتخلیه رسوبات و برداشت لای از دیواره آبراهه انجام شد.

    وی عنوان کرد: بخش دیگر پروژه که لایروبی رودخانه نهنگ روگا است نیز با پیشرفت بالای ۹۰ درصد کمتر از یک ماه دیگر به پایان می رسد.

    کوهساری یادآوری کرد: آبراهه قدیمی دسترسی به پهنه شماره ۲ تالاب انزلی به مساحت ۱۶.۸ هکتار نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

    به گفته وی، لایروبی بخش هایی از رودخانه پیربازار روگا هم از فروردین ۱۴۰۳ آغاز شده ضمن آنکه لایروبی بخش های کم عمق رودخانه سوسر روگا هم از برنامه های آتی این پروژه است.

    وی با اشاره به آغاز عملیات لایروبی رودخانه شنبه بازار روگا از روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، گفت: این رودخانه در فهرست برنامه های لایروبی آبراهه های تالابی قرار نداشت اما با پیگیری مقامات شهری و شورای تامین شهرستان بندرانزلی پروژه تخلیه لای و لجن از این آبراهه که تقریبا چرخه آبی ندارد از بالادست مسدود است و بسیاری از آبهای سطحی خیابانهای مجاور و بخشی از فاضلاب شهری به این رودخانه که کامل در داخل شهر واقع شده، می ریزد نیز در دستور کار قرار گرفت.

    سرپرست معاونت دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان بیان کرد: تخلیه رسوبات و لای شنبه بازار روگا (هزار متر طول و ۲۵ متر عرض) انجام شده است اما برای آغاز دوباره پروژه لایروبی نیاز به مساعدت و همیاری بخش هایی از ارگانهای مختلف شهری دارد که درصورت آغاز همکاری ها این پروژه تداوم خواهد داشت.

    وی ادامه داد: در این پروژه لایروبی و تخصیص تجهیزات با اداره کل بنادر و دریانوردی و اختصاص خودرو برای حمل لای برداشتی برعهده شهرداری بندرانزلی بود که در ایام نوروز به دلیل محدودیت تجهیزاتی شهرداری برای در اختیار قرار دادن خودروهای حمل با مشکلاتی مواجه بودیم که پروژه را متوقف کرد اما با نزدیک شدن فضل گرما نیاز است تعمیق این رودخانه انجام شود.

    کوهساری اظهار کرد: هم اکنون پیگیری های لازم برای اجرای دوباره این پروژه در حال انجام است و در راستای تعاملات صورت گرفته با در اختیار گرفتن تجهیزات لازم لای‌برداری را آغاز و بخشی از شنبه بازار روگا را از این وضعیت نامطلوب عمومی خارج کنیم.

    وی اضافه کرد: پروژه های لایروبی تامین عمق ایمن اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در ۲ بخش حوضچه آرامش و کانال های دسترسی بندر به منظور ایمن سازی مسیر تردد کشتی های تجاری، نظامی و شیلاتی انجام می شود و سالانه باتوجه به رژیم رسوب گذاری حاکم بر محدوده بندری که بصورت عمده از تالاب و براساس جریانات آبی آن وارد حوضچه بندر می شود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مترمکعب لایروبی برای حوضچه و کانال های دسترسی تعریف می شود.

    سرپرست معاونت دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار مترمکعب رسوب تالابی وارد حوضچه آرامش بندر شد که موجب کاهش عمق محدوده بندری شد، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۷۰ هزار مترمکعب در حوضچه بندر و کانال دسترسی لایروبی انجام شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده و پیش بینی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب لایروبی در محدوده حوضچه ها و کانال دسترسی بندر است تا بتواند پذیرای کشتی های طرح دریای خزر در کلیه اسکله ها و حوضچه های بندری باشد.

    وی در مورد لایروبی بندر آستارا که مهرماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن به اتمام رسید نیز گفت: طبق قرارداد واگذاری ۴۰ ساله بندر آستارا به بخش خصوصی، از زمان اتمام پروژه لایروبی با عمق مورد نظر، نگهداری و حفظ عمق ایمن برعهده شرکت بهره بردار قرار دارد که با حل مشکلات قراردادی این شرکت بخش کوچکی از لایروبی نگهداری سال گذشته و فروردین ماه امسال با تجهیزات ملکی این شرکت حسب قرار داد فی مابین آغاز شده است.

    وی عنوان کرد: با اتخاذ تمهیدات لازم شرکت بهره‌بردار عمق مناسب را در کانال دسترسی بندرآستارا ایجاد خواهد کرد.

    کوهساری تصریح کرد: عمده بنادر بزرگ این محدوده کشتی های طرح دریای خزر (طول ۱۴۰ متر با آبخور چهار و هشت دهم متر) تردد دارند که متناسب با عمق بنادر ایرانی این دریاست لذا عمق ایمن مناسب برای کشتی های طرح دریای خزر بین پنج تا پنج و سه دهم متر تعیین می شود تا بتوانند ترددی ایمن در این آبراهه ها داشته باشند. در بندر آستارا باتوجه به ترافیک موجود عمق ایمن چهار و هفت دهم متر تعیین شده تا کشتی ها بصورت امن در این بندر پهلو دهی شوند و حمل و نقل کالا و واردات و صادرات به سهولت انجام شود.

    نویسنده: امید غمخوار
    منبع: ایرنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=102163

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *