مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه ۴۵ روستای استان گیلان تا پایان شهریورماه امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل میشوند تصریح کرد: همچنین امسال سایت ۱۸ روستای این استان در هفته ارتباطات افتتاح میشود.
به گزارش گیل و دیلم ، فرزاد توکلی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران در تشریح شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان گیلان اظهار داشت: در حوزه شاخص دسترسی به تلفن ثابت در استان گیلان یک میلیون و ۴۰۰ هزار پورت آماده واگذاری است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان با دارا بودن حدود یک میلیون مشترک و ضریب نفوذ ۴۲ درصد رتبه هشتم را در کشور دارد خاطرنشان کرد: ۴۲ درصد از خانوادهای استان گیلان میتوانند به تلفن ثابت دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در حوزه تلفن همراه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک در سه اپراتور استان هستند ابراز داشت: ضریب نفوذ این بخش ۱۸۰ درصد بوده و در این زمینه استان گیلان رتبه پنجم را در سطح کشور دارد که آمار این حوزه از متوسط کشوری بسیار بالاتر است.
توکلی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ اینترنت ثابت در استان گیلان ۱۴ درصد است عنوان کرد: از آنجایی که اینترنت ثابت مربوط به خانوارها بوده و به فرد اطلاق داده نمیشود به این دلیل آمار این شاخص پایین است البته آمار متوسط کشوری از این میزان نیز پایینتر است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه در شاخص اینترنت ثابت استان گیلان دارای رتبه هشتم در سطح کشور است افزود: در حوزه اینترنت موبایل و سرویسهای سیار با ضریب نفوذ ۱۱۸ درصد استان گیلان رتبه هشتم کشور را دارد.
وی گفت: با توجه به آمار مذکور شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان رتبه نهم را در بین استانهای کشور دارد، استانها در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۴ رده عالی، خوب، متوسط و ضعیف طبقهبندی شدند که گیلان در تقسیمبندی استانهای خوب قرار دارد.
توکلی درباره مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر اینکه ۸۰ درصد خانوارهای هر استان باید تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبر نوری باشند افزود: یکی از اهداف و برنامههایی که وزارت ارتباطات برای تحقق این امر دنبال میکند توسعه زیرساخت های فیبر نوری است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اذعان داشت: برای اینکه خانوارها و کسبوکارها به سرعت بیش از ۲۵ مگاپیکسل بر ثانیه برسند چارهای جز استفاده از زیرساختهای فیبر نوری نیست از این رو افق بهرمندی ۸۰ درصد خانوارها از فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۳ دیده شده است.
وی بیان کرد: اگر از ۸۵۰ هزار خانوار گیلانی ۸۰ درصد آنان را در نظر بگیریم حدود ۶۵۰ هزار خانوار باید به فیبر نوری متصل شوند؛ در حال حاضر که یک سال از این مصوبه گذشته حدود ۱۶۰ هزار پورت آماده واگذاری و از این ۱۶۰ هزار پورت تنها ۱۲ هزار مشترک است.
توکلی گفت: این آمار خود نکته قابل تأملی بوده و شاید به این دلیل است که بخشی از هزینههای اشتراک اولیه برای سرویسهای فیبر بالا است از این رو سرویس، موجود بوده اما مردم تمایلی به استفاده از آن ندارند؛ تلاش داریم امسال ۲۰ هزار مشترک به مجموعه ۱۲ هزار نفری افزوده شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان از اتصال ۶۵۰ هزار خانوار گیلانی به فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: اگر اقدامات با همین شتاب پیش رود تا پایان سال ۱۴۰۳ این امر محقق شده و ۸۰ درصد خانوارها به فیبر نوری متصل میشوند.
وی درباره برنامههای ادارهکل ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه پهنای باند اینترنت در گیلان ابراز داشت: حدود ۱۰۰ روستای استان گیلان هیچ ارتباط اینترنتی ندارند و برنامهریزی ادارهکل از سال گذشته این بود که تمام این روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
توکلی با بیان اینکه ۴۵ روستای استان گیلان تا پایان شهریورماه به شبکه ملی اطلاعات متصل میشوند تصریح کرد: همچنین سایت ۱۸ روستای استان نیز در هفته ارتباطات افتتاح و اتصال ۵۰ روستای باقیمانده استان به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال انجام میشود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان اذعان داشت: برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اتصال تمام روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۲ است اما تلاش ما این است که در استان گیلان این امر تا پایان امسال محقق شود.
وی درباره لزوم تناسب بین تعرفههای مخابرات با کیفیت خدمات با بیان اینکه انتظار میرفت اگر بنا است تعرفهای افزایش یابد این امر به صورت سنواتی باشد که در مورد ارتباطات این اتفاق نیفتاد گفت: از سال ۹۵ افزایش نرخ انجام نشد و اکنون با ۳۰ درصد افزایش نرخ مواجه هستیم.
توکلی با بیان اینکه این افزایش به مردم فشار وارد کرده است افزود: وزیر ارتباطات به اپراتورها تاکید کرد که شرط این افزایش قیمت افزایش کیفیت است لذا اگر مشترکین اعتراضی به کیفیت بستهها دارند میتوانند در سامانه ۱۹۵ شکایت خود را مطرح کنند تا موضوع رسیدگی شود
دیدگاهتان را بنویسید