×

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان: گیلان دارای زمینه بالقوه و بالفعل اگرواکوتوریسم است

  • کد نوشته: 21801
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۹
  • 67 بازدید
  • ۰
  • رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه بستر «اگرواکوتوریسم» در کشور ما فراهم است، گفت: ما در استانی زندگی می‌کنیم که زمینه تاریخی، بالقوه و بالفعل «اگرواکوتوریسم» در آن وجود دارد. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» کیوان محمدی در پنجمین اجلاس سالیانه کمیته مدیریت فنی تی.ام.سی و کارگاه آموزشی اگرواکوتوریسم […]

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان: گیلان دارای زمینه بالقوه و بالفعل اگرواکوتوریسم است
  • رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه بستر «اگرواکوتوریسم» در کشور ما فراهم است، گفت: ما در استانی زندگی می‌کنیم که زمینه تاریخی، بالقوه و بالفعل «اگرواکوتوریسم» در آن وجود دارد.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» کیوان محمدی در پنجمین اجلاس سالیانه کمیته مدیریت فنی تی.ام.سی و کارگاه آموزشی اگرواکوتوریسم منطقه‌ای بر پایه کشاورزی، برنج و توسعه اشتغال روستایی که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست ‌جمهوری، سفیر قرقیزستان در ایران و نمایندگان هشت کشور در مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی کشور در رشت برگزار شد، اظهار کرد: نسبت به مردم آسیای میانه و خاورمیانه هیچ احساس خارجی بودن نداشته و آنها را خودی را می‌ دانیم، چراکه ما در دوره‌ای از تاریخ، فرهنگ مشترک داشتیم و اگر امروز در پستوهای شهرها و روستا بگردیم احتمالا نقاط مشترک فراوانی را باز می‌توانیم در زندگی امروزه بیابیم.

    وی با بیان اینکه همه ما به نوعی برداشت تقریبا یکسانی از دنیای امروز مبنی بر فاصله جهان پیشرفته، جهان در حال توسعه و جهان عقب مانده داریم، افزود: بشر امروز از زندگی ماشینی خسته شده است. در جهان توسعه، انسان‌ ها در جنگلی از سیمان، آهن و آجر زندگی می‌کنند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شما رویکرد بازگشت به گذشته را به مفهوم محیط‌ زیستی آن تجربه می‌کنید. کتاب «کوچک زیباست» شوماخر و تعداد دیگری از کتاب ها، سندی است بر اینکه بشر امروز دوست دارد مجددا به طبیعت بکر و دست نخورده‌اش باز گردد.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اضافه کرد: ما در کشورهای ایران، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان و… زندگی می‌کنیم که هنوز دارای مناطقی بکرند و آنچنان تحت تاثیر صنعت و زندگی ماشینی قرار نگرفتند. این از یک نظر ممکن است قبح به حساب آید و از یک نظر حسن دارد. حسن آن هم اگرواکوتوریسم است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه بستر «اگرواکوتوریسم» در کشورهای ما فراهم است، به ویژگی‌های گیلان در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: گیلان استانی است که مراکز جمعیتی آن عمدتا حول محور کشاورزی شکل گرفته و این موضوع هنوز هم به قوت خود باقی است.

    محمدی خاطرنشان کرد: ما در این استان شهر رودبار را داریم که حول محور زیتون شکل گرفته است و علاوه بر فروش کامل محصول خود در کشور این ظرفیت وجود دارد که از اقضی نقاط ایران و دنیا مانند عراق، یونان و… زیتونشان در اینجا فروخته شود. شهر لاهیجان نیز حول محور چای تعریف شده و شهر فومن حول محور تولید توتون بود که متاسفانه امروز این محصول را نداریم. شهر لنگرود حول محور ابریشم بود که در دوره صفویه نقش نفت را در ایران امروزی داشت. بنابراین ما در استانی زندگی می‌کنیم که زمینه تاریخی، بالقوه و بالفعل «اگرواکوتوریسم» در آن وجود دارد.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان عنوان کرد: در وهله اول تاکید دارم نقاط بالقوه و بالفعل را از بین نبریم. این نکته‌ای است که بسیاری از کشورهای دیگر می‌توانند از تجربه ما استفاده کنند. اگر در نوار شمالی از آستارا به سمت گرگان حرکت کنید در دو سوی جاده، تعمیرگاه‌ها و تاسیسات مختلف، موجب می‌شود گردشگران باغ‌های کشاورزی و زیبایی‌ها آنها را در دو سوی جاده های این استان‌های شمالی نبینید؛ در حالی که ممکن است این پدیده را در بسیاری از کشورها مانند افغانستان و قرقیزستان نداشته باشید. اینجا شما می‌توانید کنترل کنید که از احداث بنا در حاشیه جاده‌ها برای حفظ اگرواکوتوریسم جلوگیری شود.

    وی با بیان اینکه زندگی کشاورزی خواه و ناخواه به ویژه در اقتصاد رو به ضعف است، ادامه داد: این روند در تمام دنیا وجود داشته و در کشور ما هم اتفاق خواهد افتاد. اگر می‌خواهیم روستاهای ما خالی از سکنه نشود باید در اقتصاد کشاورزی برای کشاورزان فرصت‌های اقتصادی را فراهم آوریم که به ازای آن بتوان روستا را سر پا نگه داشت.

    محمدی به نتایج مثبت اگرو اکوتوریسم در ایران اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در استان فارس یکی از عشیره‌نشین‌ها توانسته ارتباط خوبی را با کشور آلمان برقرار و اکنون درآمد بسیار خوبی را برای منطقه ایجاد کند. این اتفاق می‌تواند برای سایر کشورها از جمله عراق و قرقیزستان مطابق با فرهنگ خودشان رخ دهد؛ چراکه جهان علاقه‌مند به تنوع است و باید با یکنواختی و یکسانی که دنیای پیچیده امروز فراهم کرده مقابله کرد.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه اگر گیلان می‌خواهد به گردشگری و کشاورزی به عنوان یک راهبرد افزایش درآمد و توسعه اقتصاد روستایی بنگرد باید سه اصل مورد توجه قرار دهد، تصریح کرد: در وهله اول می‌بایست جذابیتی مانند حیوانات، مزارع، فرهنگ و سنن روستایی و جشنواره برای گردشگر وجود داشته باشد که راغب باشد از آن بازدید نماید لذا یکی از مسائل مهم، حفظ محیط‌ زیست است.

    وی عنوان کرد: در وهله دوم باید کاری برای گردشگر در نظر گرفته شود تا صرفا بیننده طبیعت نباشد. اگر بتوانیم در جاهایی زمینه ماهیگیری، آشپزی، برداشت محصول و… برای گردشگر فراهم آوریم موثر خواهد بود؛ چراکه گردشگرانی هستند که به عنوان مثال خواهان آنند برداشت محصول را تجربه کنند. یکی از ویژگی‌هایی که یکی از هتل‌های استان آن را داراست آن است که گردشگر از نزدیک می‌تواند با محصول چای آشنا شود. اگر در همانجا موزه چای داشته باشیم قطعا گردشگر با محصول چایی از کاشت تا برداشت آشنا خواهد شد.

    محمدی اضافه کرد: در وهله سوم می‌بایست محصول برای عرصه و خرید توسط گردشگر وجود داشته باشد. معمولا گردشگران در سفر مبلغی را خرج سفر می‌کنند که در شرایط عادی از پرداخت آن امتناع دارند. اگر بتوانیم در روستا‌ها لذت خریدن را برای گردشگران فراهم کنیم نتایج خوبی در بحث اگرواکوتوریسم خواهد داشت.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان تاکید کرد: می‌بایست کشاورزی، مزرعه و روستا برای بحث اگرواکوتوریسم وجود داشته باشد تا بتوانیم از گردشگران برای استفاده از مواهب روستا دعوت کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه برای تحقق اگرواکوتوریسم دو موضوع حائز اهمیت است اظهار کرد: اول اینکه بین فعالیت‌های اصلی کشاورزی با گردشگری تضاد وجود دارد. در همه جای جهان وقتی صحبتی از کشاورزی و روستا است معمولا صنعت و توریسم یک درجه بالاتر محسوب می‌شود. بنابراین فرهنگ روستایی داریم که می‌خواهیم فرهنگ توریسم را وارد آن کنیم لذا باید تعادل در این زمینه ایجاد شود.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: می‌بایست این توانایی به وجود آید که با آموزش، سطوح مختلف فرهنگی بین روستاییان و گردشگران به گونه ای منطقی متعادل شود.

    محمدی ادامه داد: هویت اجتماعی روستاییان به توانایی‌شان برای حداکثر رساندن ظرفیت تولیدی‌شان در مزارع بستگی دارد. بنابراین آنها فقط به تولید محصول می‌اندیشند و شاید به این نکته که از تولید محصول می‌توانیم به شکل‌های دیگر ثروت تولید کنیم توجه نداشته باشند که این امر باید با آموزش انجام شود.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: نکته دوم مربوط به شهرنشینانی است که به عنوان گردشگر وارد روستا می‌شوند. بین مقصد گردشگری کشاورزی که عموما جوامع کوچک با فرهنگ خاص هستند و فرهنگ کسانی که به عنوان گردشگر وارد این مناطق می‌شوند همخوانی وجود ندارد. برای حل تضادهای فوق لازم است پیش از هر اقدامی به برگزاری کلاس‌هایی اقدام شود تا زمینه را در روستاها برای پذیرای گردشگر آماده گردد.

    وی در پایان با بیان اینکه باید با نریختن زباله، روستای پاکیزه داشت تا دیگران را دعوت نمایید خاطرنشان کرد: بجای ساخت و ساز بی ‌رویه در دوسویه جاده‌ها بهتر است کمپینگ‌هایی در فواصل مناسب برای خدمات‌دهی باشد و طبیعت را از بین نبریم تا مردم از مواهب و زیبایی‌های آن استفاده کنند/ایسنا

    برچسب ها

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=21801

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *