شهردار رشت گفت:شهر رشت روستاهای توانمند بسیار دارد که میتوان با جذب توریست و گرفتن ورودی،همچون کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری از تخریب این روستاها توسط گردشگران جلوگیری کرد.
به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» مسعود نصرتی در نشست تخصصی مدیریت شهری و شهرهای هوشمند نقش برندینگ در گردشگری شهری گفت:برای شهر رشت باید امتیازهایی ایجاد و فضاهایی تولید شود .
وی داشتن روستاهای توانمند وجود منطقه آزاد انزلی و امتیازهای آن در شهر رشت یادآور شد: شهر رشت روستاهای توانمند دارد که میتوان با معرفی آنها ضمن معرفی فرهنگ،آداب و رسوم و جذب توریست و گرفتن ورودی،همچون کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری از تخریب این روستاها توسط گردشگران جلوگیری کرد .
دکتر نصرتی با تاکید برضرورت تجهیز رستورانها با غذاهای محلی یادآور شد: باید یک سناریو با بازی همه شهروندان نوشته شود و زمانی شهروندان در این سناریو نقش خود را به درستی ایفا خواهند کرد که ذینفع باشند .
شهردار رشت گفت:کشورهای موفق در گردشگری بالاترین اشتغالزایی و تولید منابع ناخالص ملی را دارند.
وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه محیط زیست شهرهای جاده ابریشم در رشت گفت: ۳۳۰ شهر خارج ایران را در این دبیرخانه راه خواهند یافت البته به شرطی که مشکل ترافیک, پارکینک زباله و… در این شهر حل شود .
دکتر نصرتی دستگاههای متولی مثل گردشگری و شهرداریها را ناظر حوزه گردشگری خواند وگفت: شهر رشت استعداد بی نظیری دارد اما به شرطی ذینفعان چون قطعات پازل به خوبی در کنار هم قرار گیرند .
محمد حسن عاقل منش نیز در راستای برنامه ریزی شورا در مبحث سرمایه گذاری گردشگری اظهار کرد: حضور چهرههای ملی برای ارتقا شهر در حوزه گردشگری در شهری از شهرهای خلاق یونسکو امید است گامهای خوبی برداشته شود .
وی افزود: در این دو سالی که گذشت شهر رشت در زمینه تثبیت خود در یونسکو گامهای خوبی برداشته است و امید است در آینده نزدیک در زمینه توسعه شهری و برندینگ در حوزه گردشگری نیز موفقیت هایی را کسب کند .
محمد حسن علیپور سوق دادن افراد به تفریحات سالم را از عوامل جذابیت اقتصادی دانست و گفت: در شهر خلاق باید به ایده و نظرات ذینفعان توجه داشت .
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت شناسایی جامعه خلاق خاطرنشان کرد: شهر رشت نه تنها در حوزه غذا بلکه در فرهنگ موسیقی و محیط زیست میتواند برند باشد .
دکتر هل فروش در خصوص هوشمند سازی شهر رشت اظهار کرد: مرکز هوشمند سازی شهرها در دانشگاه امیر کبیر با هدف هوشمندسازی شهرها راه اندازی شده است .
استاد دانشگاه تکنیکال وین-اتریش منابع محدود را لزوم هوشمند سازی شهر خواند و گفت: این محدودیت چه در منابع بودجه ای و چه منابع انسانی و… لحاظ خواهد شد. لذا در درجه اول برای کشوری مثل ایران که منابع آن به خصوص منابع مالی محدود است باید به فکر هوشمند سازی شهر بود .
وی افزود: هدف از هوشمندسازی شهری ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است و بنابراین باید ساختار ها در یک سیستم برنامه ریزی شده قرار گیرد .
هل فروش با تاکید بر اینکه یک شهر هوشمند معمولا یک سیستم را تعریف میکند تصریح کرد: در چهارچوب هوشمندسازی شهر اقتصاد پایدار برمبنای شهر هوشمند براساس نظریه تئوری و سیستم بنا شده است.لذا شهردار با ورود در مسند شهرداری باید به اطلاعات جامع ایی از سیستم های شهر دست یابد تا با توجه به تمامی زیرسیستم ها با کمک ابزار خلاق و نوگرا طرح هوشمند را ارائه دهند .
این پژوهشگر یادآور شد: در مدیریت شفاف برای هوشمند سازی شهر یک سری اطلاعات به روز با تعریف شاخص هایی از طریق آموزش در اختیار مردم و سازمانها قرار خواهد گرفت .
استاد دانشگاه تکنیکال وین اتریش بحث اقتصاد هوشمند را بسیار مهم خواند و گفت: با توجه به راه اندازی استارتاپها با همراهی دانشگاه ها و متفکرین شهرها، اقتصاد پایدار شهری میسر خواهد شد .
دکتر هل فروش اظهار کرد: شهرها همواره سعی دارند هم زیرساختهای خود را توسعه دهند و هم خدمات رسانی داشته باشند که در این زمینه شایسته است تا شهرها در یک ارتباط جهانی به بهینه کاوی خود بپردازند .
استاد دانشگاه تکنیکال وین اتریش, دانش را کلید اصلی توسعه خواند و افزود: دانش های بومی با بهینه کاوی و خلاقیت باید با توجه به اهداف شهر سنجیده شود .
دکتر هل فروش خلاقیت را دیگر عامل توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: موضوع گردشگری فقط گردشگران و مکان گردشگری نیست بلکه با علم بر این که چه کسی میآید میتوان برنامه ریزی داشت چراکه جهانی شدن با یک الی دو محصول میسر نخواهد شد. بلکه باید داده های خود را با توجه به دانش بومی و بهینه سازی توسعه داد .
این استاد دانشگاه وین با تاکید بر عدم وجود ساختار دولتی در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری مربوط بخش خصوصی است. لذا بخش خصوصی میتواند گردشگری را توسعه دهد و بخش دولتی چون شهرداری نقش نظارتی و کنترلی را برعهده خواهد داشت .
وی از وجود ۴۵ مدل گردشگری ثبت شده در جهان خبرداد و اضافه کرد: با شناسایی الویتها و برنامه ریزی برای ایجاد و یافتن بازاریابی شناخت ظرفیت مردم شهر مدیران شهری و بیان ضرورت آن دیگر نیازی به جستجوی سرمایه گذار و دخالت بخش دولتی نیست بلکه در آن صورت سرمایه گذار خود به دنبال این شهر خواهد آمد .
دکتر هل فروش با تاکید بر ضرورت آموزش نیروی انسانی در توسعه گردشگری یادآور شد: ما برای شهر نیازمند یک سری مدیران توانمند هستیم .
وی در خصوص چهارچوب گردشگری و حوزههای پیرامونی آن خاطرنشان کرد: ساختارهایی چون کنسرتها، سالن اپراها، پارک ها و فضاهای عمومی، بناهای تاریخی، بخش کشاورزی، فستیوالهای شهری فروشگاههای بزرگ و برند و… کاملا در خدمت گردشگری است ، بنابراین شهرها با ایجاد محصول خاص با توجه به پتانسیلهای درون زایی آن شهر میتوانند گامهای بلندی در توسعه پایدار خود بردارند .
وی با تاکید بر ضرورت هویت شهری گفت: شهر رشت در حفظ بناهای تاریخی خود تقریبا موفق عمل کرده است .
دکتر هل فروش با اشاره به ثبت موفق شهر رشت در یونسکو به شهر خلاق خوراک گفت: این موفقیت را به مردم شهر رشت تبریک عرض می کنم حضور دکتر نصرتی یک فرصتی در شهر رشت است که امیدواریم ذینفعان از این فرصت به خوبی استفاده ببرند .
۸۲ درصد درامد ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و امریکا از صنعت گردشگری است .
دکتر یارزاده با اشاره تجارب دکتر هل فروش گفت: موضوع شهر هوشمند در راستای شناخت داشته های ماست و ما باید بدانیم که داشته های خود را چگونه پردازش و به اقتصاد پایدار برسبم .
وی گفت: ۸۲ درصد درآمد ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و امریکا از گردشگری است در حالیکه سهم ایران یک درصد است. بنابراین شایسته است تا با شناخت پتانسیل ها و ارتباط دیتا و مدیریت شهری و برندینگ شهری در حوزه گردشگری ورود کنیم .
دکتر یارزاده با تبریک موفقیت شهر رشت در یونسکو به عنوان تنها شهر خلاق ایران در حوزه خوراک شناسی یادآور شد: باید این موضوع را به حوزه بین المللی بسط دهیم و این مستلزم یک برنامه ریزی صحیح است/ایسنا
دیدگاهتان را بنویسید