×

نگاه باهنر به ایده برگزاری رفراندوم | برخی چهره‌های درجه اول انقلاب منحرف شده و عقبگرد رفتند

  • کد نوشته: 46189
  • ۱۳۹۸-۰۳-۰۶
  • 129 بازدید
  • ۰
  • به گزارش گیل و دیلم به نقل از شفقنا نوشت: با نزدیک شدن به سی امین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، محمد رضا باهنر به تحلیل، فضای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه بعد از رحلت ایشان پرداخت. محمدرضا باهنر با بیان اینکه امام(ره) از اولین رهبرانی بودند که بعد از انقلاب […]

    نگاه باهنر به ایده برگزاری رفراندوم | برخی چهره‌های درجه اول انقلاب منحرف شده و عقبگرد رفتند
  • به گزارش گیل و دیلم به نقل از شفقنا نوشت: با نزدیک شدن به سی امین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، محمد رضا باهنر به تحلیل، فضای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه بعد از رحلت ایشان پرداخت.

    محمدرضا باهنر با بیان اینکه امام(ره) از اولین رهبرانی بودند که بعد از انقلاب اعلام کردند مردم باید نوع حکومت را انتخاب کنند می گوید: انقلابیون نزدیک به امام(ره) از این مساله متعجب بودند و امام(ره) را نقد می کردند و می گفتند مردم با گوشت و پوست خود به خیابان ها ریخته اند و فریاد می زنند که ما اسلام را می خواهیم چرا رفراندوم برگزار می کنید؟ اما امام خمینی فورا از همه پرسی حرف زد و بعد گفت قانون اساسی و بعد گفت انتخابات مجلس و… امام(ره) جمله مشهوری دارد و می فرماید: میزان رای ملت است. اگر مردم نخواهند ما نیستیم. 

    اهم این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید؛

    *یکی از ویژگی های مثبت حضرت امام(ره) این بود که سعی داشتند به هر آنچه در فکر و زبان ایشان بود پایبند باشند. ایشان دو جمله دارند؛ عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید. در قسمتی از صحیفه نور آمده است؛ خبرنگاری از حضرت امام(ره) می پرسد: در این حرکت هایی که انجام داده اید هیچ گاه ترسیده اید؟! حضرت امام(ره) با قاطعیت و صراحت کامل می فرمایند: من در تمام عمرم به غیر از خدا از هیچ کسی نترسیده ام. در حرکت ها، تصمیم گیری ها و در مبارزه ها، تبیین ها و جای جای زندگی امام(ره) این دو محتوا موج می زند. امام(ره) در محضر خدا معصیت نمی کند و خداوند را اطاعت می کند و این نگاه در رفتار و کردار او متبلور است. اگر از محرومین دفاع می کند اگر از مبارزه می گوید اگر از گذشت و ایثار می گوید و… تمامی این مشخصات در رفتار و سکنات امام(ره) دیده می شود. این دو مشخصه فلسفه ماندگاری حضرت امام(ره) و نهضت ایشان است به صورتی که استکبار و دشمنان می گفتند امام(ره) زلزله ای ایجاد کرده است و آثار آن در آینده مشخص خواهد شد اما من باید این نظر را کامل کنم، این زلزله هم در تاریخ و هم در جغرافیا رخ داد و هم در بخشی از سرزمین های اسلامی زلزله ای به پا شد و هم در تاریخ نهضت ها و تحول ها و انقلاب ها، تنها انقلابی بود که به ثمر رسید و بعد از چهل سال علاوه بر همه دشمنی ها نظام از مسیر اصلی خود منحرف نشده و متوقف نگشته و برگشت نخورده است و با سلامت به سمت مقابل پیش می رود.

    * ما از آدم های درجه اول انقلاب که منحرف و خسته شدند و عقب گرد رفتند، داریم تا انقلابی های بعد از انقلاب. اگر فرایند و روند را در نظر بگیریم مقام معظم رهبری بارها و بارها فرموده اند از نظر ریزش ها و رویش ها حتما رویش ها بیش از ریزش ها بوده است، من هم بر همین باور هستم.

    *برخی بسیار ناامیدانه از کم شدن تدین مردم نسبت به قبل از انقلاب حرف می زنند، ولی اینطور نیست. ما از قائم مقام رهبری داشتیم که نتوانسته است تاب بیاورد یا کسانی که در جنگ رشادت هایی داشتند ولی بعدها خسته شدند و برگشتند. ولی این رشد و نمو مستمر و همیشگی است. در زمان مولا علی( ع)  نیز همه مردم یک دل و یک صدا نیامدند. روایت داریم که در زمان حکومت امام زمان(عج) تمام دنیا پر از عدل و داد می شود ولی این روایت به این معنا نیست که در آن روزها ظالمی وجود نخواهد داشت!

    * نظر امام(ره) تلفیق اسلام و جمهوریت بود که این یکی از مسائلی است که در اوج تئوری حضرت امام(ره) قرار دارد. امام(ره) توانست این دو مساله را با هم مطرح کند. برخی گمان می کردند اگر جمهوریت بزرگ شود جای اسلامیت را تنگ خواهد کرد و پررنگ شدن اسلامیت، جمهوریت را ضعیف خواهد کرد در حدود بیست سال قبل رهبر انقلاب تعبیر زیبایی داشتند و فرمودند: جمهوری اسلامی کلمه ای مرکب نیست، این کلمه بسیط است. جمهوری اسلامی یکپارچه است. تبیین این دو با هم یعنی حق انتخاب مردم در چارچوب اسلام، کار امام(ره) بود. 

    *ما هر چند سال یکبار انتخابات داریم و مردم در انتخابات شرکت می کنند. اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند می توان فهمید که مردم نظر دیگری دارند. نیاز نیست هر حکومتی هر سال رفراندوم برگزار کند. مردم باید در حضور و بروز خود با اکثریت همراه نظام باشند وقتی اکثریت همراهی نکردند می توان متوجه شد که نظر مردم متفاوت است ولی در انتخابات ریاست جمهوری ۶۰ درصد از مردم شرکت می کنند و این خود رفراندومی است که در تایید مشروعیت نظام است. و این مهم نیست که به چه کسی رای می دهند هر کسی که پای صندوق می آید یعنی به نظام معتقد است.

    *امروز اگر بخواهیم کاملا دموکراتیک و ساده صحبت کنیم باید بگوییم که نه می توان روحانیت را منحصرا برای پست های بالا مطرح کنیم و نه می توانیم آنها را محروم کنیم. ما نمی توانیم بگوییم رییس جمهور نباید روحانی باشد ولی اگر روزی گفته شد رییس جمهور حتما باید روحانی باشد این ضد دموکراسی است. حضرت امام(ره) در روزهای اول انقلاب به دلیل بحث ها و شایعاتی که وجود داشت می خواستند روحانیت چندان قدم پیش نگذارد و نگویند روحانیت به دلیل پست و مقام فعالیت می کند. ولی اتفاقاتی رخ داد و بنی صدر آنطور از آب درآمد و شهید رجایی به شهادت رسید و نتوانست راه خود را ادامه بدهد و به همین دلیل امام(ره) رضایت دادند و حضرت آیت الله خامنه ای کاندیدا شدند و با رای مردم به ریاست جمهوری انتخاب شدند. در زمان نخست وزیری بنی صدر ما بزرگان زیادی برای جایگزینی داشتیم. حضرت آیت الله خامنه ای و مرحوم بهشتی و مرحوم هاشمی رفسنجانی و… بودند ولی امام(ره) فرمودند: روحانیون کاندیدا نشوند که بنی صدر و حبیبی و جلال الدین فارسی کاندیدا شدند.

    *آن زمان چهره ها کاریزما بودند و از پیش از انتخابات مشخص بود چه کسی انتخاب می شود. بنی صدر ابتدا گفت من کاندیدا نمی شوم و به دیدار امام(ره) رفت و بعد از خروج از جلسه گفت حالا که به خدمت امام(ره) رسیده ام کاندیدا می شوم. برداشت برخی اینطور بود که امام(ره) به او گفته اند کاندیدا بشود. امام(ره) نمی گفتند کسی کاندیدا بشود یا نشود. ولی معلوم بود که نظر امام(ره) روی بنی صدر نبود. اما امام(ره) در زمان انتخابات به هیچ کسی اعلام نمی کردند که کاندیدا بشود یا نشود. حتی در زمان بنی صدر نیز بارها افرادی همچون شهید بهشتی نزد امام(ره) آمده بودند و گفته بودند که بنی صدر منحرف می شود ولی امام(ره) تا آخرین لحظات بنی صدر را تحمل کردند ولی کار به جایی رسید که دیگر حکومت نمی توانست کار کند. بعد ها امام(ره) راضی به حضور روحانیت شدند وقتی حضرت آیت الله خامنه ای کاندیدا شدند دیگر کسی در مقابل ایشان به رقابت برنخاست. حتی کسانی مثل مرحوم آقای عسگر اولادی که کاندیدا شده بودند در برنامه تلوزیونی می گفتند ما هم به آقا سید علی رای می دهیم. امروز در بحث حضور غیر روحانیت در تنها جایی که محدودیتهایی وجود دارد قوه قضاییه است. حتی امروز در مجلس خبرگان افرادی با لباس شخصی داریم که معمم نیستند ولی درس حوزه خوانده اند. بنابر این امروز نمی توان روحانیت را از حضور در پست های دولتی وسیاسی منع کرد. امروز هیچ کجا در انحصار روحانیت نیست و همچنین روحانیت در هیچ کجا منع نشده است. تا چندی پیش استاندار قم یک روحانی بود و اتفاقا بسیار موفق عمل کرده بود و کارهای عمرانی زیادی در استان انجام داده بود. یا حتی در بسیاری از استان ها مدیران کل دادگستری استان روحانی نیستند.

    *میراث امام(ره) نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و خواهد بود. برخی عقیده داشتند این نظام بعد از امام(ره) از بین می رود. این نظام چهل سال پابرجا بود و هر روز مقتدرتر و قوی تر شده است. اگر با ریزش ها و رویش های افراد در مورد میراث امام(ره) قضاوت کنیم باز باید گفت رویش ها بسیار بیشتر از ریزش ها بود. می توانیم از انقلابی های سطح بالایی صحبت کنیم که منحرف شده اند ولی از آن طرف کسانی هستند که آمدند و رشد کردند و چیز فهم شدند. امروز در حوزه های علمیه افراد فیلسوف و عرفا بسیار زیادنند. در زمان قبل از انقلاب این افراد کم بودند و به یکباره شهید مطهری گل می کرد یا علامه طباطبائی دیده می شد ولی امروز طلبه های جوان بسیاری داریم که در حوزه های علوم انسانی کار می کنند. میراث امام(ره) به صورت کلی حفظ شده است ولی هر کسی به اندازه لیاقت خود از این میراث بهره برده است. اما به هیچ وجه نمی توان گفت انقلاب به صورت کل و در حالت کلی به انحراف رفته است

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=46189

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *